Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blålige billeder med Canon Powershot a-50
Fra : Chr. Helmer

Dato : 26-06-01 13:12

Jeg har haft lånt et Canon Powershot A-50 1,3 mill pix. Jeg er meget
begejstret for størrelsen og funktionaliteten. Men jeg syntes ikke
farvegengivelsen er helt god. Billederne er "blålige" specielt ved
optagelser i skarpt lys. En scanning af et papirbillede taget med
spejlrefleks giver et væsentligt bedre resultat.

Kameraet skal bl.a. bruges til web-billeder til en onlineshop, det er
derfor vigtigt at der er en god farvegengivelse.

SPM: Er det et kendt problem med ringe farvegengivelse på digitalkameraer /
Powershot A-50. Mon Powershot s 20 3,3 mill pix er bedre i farvegengivelsen.

--
Chr. Helmer
Classensgade 38, 1.th.

Tlf. 3542 4434

Fortæl aldrig dine sorger til andre mennesker, de halve er ligeglade, og
resten bliver glade.
Lis Byrdal.

Fra : The Webcat

Dato : 26-06-01 17:20

Vælg manuel hvid balance, og vælge "overskyet" eller tilsvarende. Du kan
også vælge at rette på billedet i et billede behandlings program.

"Chr. Helmer" <chrhel@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
/
> Powershot A-50. Mon Powershot s 20 3,3 mill pix er bedre i

Nej.

Fra : Karsten Heitmann

Dato : 26-06-01 20:11

Det er hvidbalancen den er gal med.

Hvis du har en hvid endevæg i et rum belyst af dagslys, vil der i nogle tilfælde blive kastet et underligt blåligt fimset lys tilbage på eksempelvis møblerne i rummet.
Løsningen er derfor at finde "synderen" (i dette tilfælde den oplyste dør) tage et nærbillede af døren - en helt hvid falde faktisk, og lade kameraets Custom White Balance kompensere/justere ved at "bilde" kameraet ind at DETTE (billedet af dørfladen) er offsettet for den hvide farve. Dette kompenseres der så for (eller rettere: det trækkes ud af billedet) hvorefter alt ser normalt ud igen.

Sådan virker mit Canon D30 ihvertfald men også på væsentligt billigere Canon kameraer kan man lave denne finte.

mvh
Karsten

Fra : Anders Winther

Dato : 29-06-01 18:04

> Kameraet skal bl.a. bruges til web-billeder til en onlineshop, det er
> derfor vigtigt at der er en god farvegengivelse.
Det er vel lige så vigtigt lige meget hvad man skal bruge det til.. (måske
lige undtagen sort/hvid billeder)

> SPM: Er det et kendt problem med ringe farvegengivelse på digitalkameraer
/
> Powershot A-50. Mon Powershot s 20 3,3 mill pix er bedre i
farvegengivelsen.
Dette billede er taget med et S20..
http://www.hovhov.dk/pictures/student/student-21.JPG

Jeg har dog et problem med at der på nogle billeder kommer en lille blå
plet..

Mvh.
Anders Winther

Fra : F.Larsen

Dato : 01-07-01 09:22

"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> wrote in message

> Dette billede er taget med et S20..
> http://www.hovhov.dk/pictures/student/student-21.JPG
>
> Jeg har dog et problem med at der på nogle billeder kommer en lille blå
> plet..

Jeg har også et S-20 hvor jeg en gang fik taget en del billeder som havde kraftigt
blåligt skær. Da jeg kom hjem viste sig at hvidbalancen var (manuelt) stillet til
indendørslys /lysstofrør. Jeg fik rettet det op ved at køre en macro på alle
billederne i photoshop som reducerede den blå kanal med 25%.

Jeg har prøvet at køre den på dit billede, du kan se resultatet her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/S20/student-21.-25blue.jpg

--
Flemming

Støjdæmp din PC ..: http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/