/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
hvad laver den der løse dims på termostate~
Fra : Martin Bak


Dato : 02-11-06 21:13

Det har altid undret mig. Der sidder altid sådan en fladklemt nitte på
flangen af en termostat.
Hvorfor gør der det?

--
Martin




 
 
Møller (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-11-06 21:25


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
news:eidjgl$6o3$1@newsbin.cybercity.dk...
> Det har altid undret mig. Der sidder altid sådan en fladklemt nitte på
> flangen af en termostat.
> Hvorfor gør der det?

Den sikrer et mindre flow gennem ventilen indtil den åbner, så du får lidt
vand ud i radiatoren (køleren) og til følere
Den virker som en primitiv og enkel kontraventil.
Møller



Martin Bak (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 02-11-06 22:16


"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
news:454a544f$1$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> news:eidjgl$6o3$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Det har altid undret mig. Der sidder altid sådan en fladklemt nitte på
>> flangen af en termostat.
>> Hvorfor gør der det?
>
> Den sikrer et mindre flow gennem ventilen indtil den åbner, så du får lidt
> vand ud i radiatoren (køleren) og til følere
> Den virker som en primitiv og enkel kontraventil.
> Møller
>
>
Forstået. Men det virker som et system der kunne trænge til fornyelse.. Det
ville f.eks. være komfortabelt, om man kunne skifte termostaten uden at
tappe vand af. Måske en udviklingsafdeling i en bilkoncern skulle tage
kontakt til Danfoss?

Martin



Thomas Rasmussen (03-11-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 03-11-06 07:57

Martin Bak wrote:

> Forstået. Men det virker som et system der kunne trænge til fornyelse.. Det
> ville f.eks. være komfortabelt, om man kunne skifte termostaten uden at
> tappe vand af. Måske en udviklingsafdeling i en bilkoncern skulle tage
> kontakt til Danfoss?

Jeg tror det vil være uforholdsmæssigt meget dyrt at udvikle så det
virker upåklageligt. Det er også de færreste der har behov for at skifte
en termostat (udover her i afgiftsramte Danmark hvor bilerne lever meget
længere end gennemsnittet) og når du så endelig skifter termostaten er
det jo en god lejlighed til at få skiftet kølevæsken også, den skal vist
egentlig skiftes hver 3-4 år for at beholde sin optimale køleevne.

Thomas

Hans L. Jørgensen (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 02-11-06 22:04


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:eidjgl$6o3$1@newsbin.cybercity.dk...
> Det har altid undret mig. Der sidder altid sådan en fladklemt nitte på
> flangen af en termostat.
> Hvorfor gør der det?
>

Den omtalte Nitte dækker over et lille hul hvorigennem der selv når
thermostaten er lukket sikrer at der er vandgennemstrømning (dog i en meget
mindre mængde), hvis ikke dette hul fandtes i thermostaten ville motoren
ganske simpelt koge længe inden thermostaten åbnede, da det varme vand ikke
kunne nå frem til thermostatens følelegeme og påvirke denne.

For 30-40 år siden oplevede man ret ofte at dette lille hul tilstoppede
p.g.a. ofte efterfyldning af vand og deraf okker og slamdannelse fra
urenheder i vandet, og resultatet var en kogende motor.




--
MVH Hans



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste