|
| termostatføler? Fra : Martin Bak |
Dato : 02-11-06 19:42 |
|
Jeg har lige skiftet termostaten på min 626 2.0i fra ´92
Og selvølgelig skulle en føler, der er iskruet termostathuset knække.
Jeg troede, at føleren var den der gav signal til viseren i bilen, men det
var det ikke. For instrumentet virker stadig.
Hvad gør føleren? Kan jeg køre selvom den er defekt? (jeg skal i morgen med
færgen og køre nogle hundrede kilomter) Er det fatalt vigtigt at jeg skifter
den inden turen?
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Ukendt (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-11-06 19:48 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:eide5o$47n$1@newsbin.cybercity.dk...
> Jeg har lige skiftet termostaten på min 626 2.0i fra ´92
>
> Og selvølgelig skulle en føler, der er iskruet termostathuset knække.
>
> Jeg troede, at føleren var den der gav signal til viseren i bilen, men det
> var det ikke. For instrumentet virker stadig.
>
> Hvad gør føleren? Kan jeg køre selvom den er defekt? (jeg skal i morgen
> med
> færgen og køre nogle hundrede kilomter) Er det fatalt vigtigt at jeg
> skifter
> den inden turen?
Det er nok den elektrisk termostat eller kontakt om man vil, som skal starte
den elektriske blæser. Så det er ret vigtigt at du får skiftet den
lynhurtigt
--
Tom
| |
Martin Bak (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 02-11-06 19:50 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:454a3d4b$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:eide5o$47n$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Jeg har lige skiftet termostaten på min 626 2.0i fra ´92
>>
>> Og selvølgelig skulle en føler, der er iskruet termostathuset knække.
>>
>> Jeg troede, at føleren var den der gav signal til viseren i bilen, men
>> det
>> var det ikke. For instrumentet virker stadig.
>>
>> Hvad gør føleren? Kan jeg køre selvom den er defekt? (jeg skal i morgen
>> med
>> færgen og køre nogle hundrede kilomter) Er det fatalt vigtigt at jeg
>> skifter
>> den inden turen?
>
> Det er nok den elektrisk termostat eller kontakt om man vil, som skal
> starte den elektriske blæser. Så det er ret vigtigt at du får skiftet den
> lynhurtigt
>
>
Den er det ikke. For den sidder ved bundstudsen af køleren. Jeg er mere
bekymret for, om den kan have med chokeren at gøre?
Martin
| |
Brian (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 02-11-06 20:05 |
|
Martin Bak wrote:
> Hvad gør føleren? Kan jeg køre selvom den er defekt? (jeg skal i
> morgen med færgen og køre nogle hundrede kilomter) Er det fatalt
> vigtigt at jeg skifter den inden turen?
Det er nok den der giver signal til motorstyringen, om hvor varmt/koldt
kølevandet er. Normalvis er det svært at starte en varm/lunken bil, når den
er defekt.
/Brian
| |
Martin Bak (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 02-11-06 20:30 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:454a415d$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Bak wrote:
>
>> Hvad gør føleren? Kan jeg køre selvom den er defekt? (jeg skal i
>> morgen med færgen og køre nogle hundrede kilomter) Er det fatalt
>> vigtigt at jeg skifter den inden turen?
>
> Det er nok den der giver signal til motorstyringen, om hvor varmt/koldt
> kølevandet er. Normalvis er det svært at starte en varm/lunken bil, når
> den er defekt.
>
>
hmm.. Lidt logisk tænkning, nu efter at den værste irritation har lagt sig.
Føleren sidder på den "kolde" side. Altså direkte i termostathuset. Dermed
kan den ikke måle temperaturen på kølervæsken i selve motoren.
Martin
| |
Steen Andersen (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Steen Andersen |
Dato : 02-11-06 23:58 |
|
>>
> hmm.. Lidt logisk tænkning, nu efter at den værste irritation har lagt
> sig. Føleren sidder på den "kolde" side. Altså direkte i termostathuset.
> Dermed kan den ikke måle temperaturen på kølervæsken i selve motoren.
Jeg ved nu ikke med den logik..... Du er vel interesseret i at vide om dit
vand bliver for varmt, og det er vel det vand, der går fra termostaten til
køleren gennem den tykke slange (Det vand, der går fra termostaten til
køleren er jo det varmeste vand - det "kolde" vand går fra termostaten og
tilbage til motoren)
På de mazda´er jeg har haft, har føleren til viseren samt termokontakten til
blæseren begge siddet der, hvor du skriver. I tilfælde af kabelbrud skal
blæseren starte, så hvis det skulle være kontakten alligevel, går det nok.
-Steen
| |
|
|