Nm og HK
Fra : Kasper Christensen

Dato : 02-11-06 17:48

Hej med jer

Jeg har som flere nok ved købt en Skoda Octavia 2.0 FSI. Men jeg bliver
forvirret af tallene.

200 Nm ved 3500 o/min
150 hk ved 6000 o/min

Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??

Men det er der for min igen logik i. Tror jeg behøver hjælp for at forstå
det.

Mvh

Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 17:59

> [...]
> 150 hk ved 6000 o/min
>
> Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??

Ved 3500 RPM er den god til at slæbe en campingvogn. Hvorimod du skal ligge
på 6000 RPM når du skal køre street Race.. :]

Sådan tror jeg det er..

/Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-06 18:41

Kasper Christensen skriver:

> 200 Nm ved 3500 o/min
> 150 hk ved 6000 o/min
>
> Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??

Ja

> Men det er der for min igen logik i. Tror jeg behøver hjælp for at forstå
> det.

HK får man ved at gange moment og omdrejninger sammen (og lidt mere, men
i grove træk), ergo vil du ved 3000 omdrejninger have et givent moment
og deraf følgende HK. Momentet falder så ved yderligere omdrejninger,
men da omdrejningerne så stiger, vil HK ende med at blive størst på
toppen....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-11-06 19:14

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> [...]
> og deraf følgende HK. Momentet falder så ved yderligere omdrejninger,
> men da omdrejningerne så stiger, vil HK ende med at blive størst på

Måske nemmere at forstå hvis man har en helt flad momentkurve
(dieselmotorer kommer tæt på). Så er den maximale stigning man kan
køre op ad i et givet gear uafhængig af hastigheden, men den udvikede
energi er proportional med hastigheden, og derfor max ved max
omdrejninger.

Fra : Georg Motor

Dato : 05-11-06 22:05

> [...]
> og deraf følgende HK. Momentet falder så ved yderligere omdrejninger,
> men da omdrejningerne så stiger, vil HK ende med at blive størst på

..inet.tele.dk/moppe

er det ikke effekten i kw? SI-enheder?

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-11-06 22:54

On Thu, 2 Nov 2006 17:48:17 +0100, "Kasper Christensen"
<newsFJERN@kasperc.dk> wrote:

> [...]
>150 hk ved 6000 o/min
>
>Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??

Forstå momentet (NM) som den mængde energi motoren kan præstere på én
omdrejning. Motoren er derfor mest effektiv per omdrejning ved 3000
rpm.
Ved 6000 rpm roterer motoren jo dobbelt så hurtigt, og den vil derfor
yde mere selvom momentet (energien per omdrejning) er lidt lavere.

>Men det er der for min igen logik i. Tror jeg behøver hjælp for at forstå
>det.

Håber det hjalp lidt :)

/Kent Glerup

Fra : Dan Sørensen

Dato : 03-11-06 16:55

> Forstå momentet (NM) som den mængde energi motoren kan præstere på én
> omdrejning.

Moment er ikke energi - det er moment - og ikke andet.

> Motoren er derfor mest effektiv per omdrejning ved 3000
> rpm.

Sludder og vrøvl - energieffektivitet er ikke nødvendigvis det samme.

> Ved 6000 rpm roterer motoren jo dobbelt så hurtigt, og den vil derfor
> yde mere selvom momentet (energien per omdrejning) er lidt lavere.

Jeg ved godt, hvad du mener, og dit billede kan man godt bruge - som
husmandsforklaring - men fysisk set er det forkert.

--
Dan Sørensen

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 16:59

On Fri, 3 Nov 2006 16:54:42 +0100, "Dan Sørensen"
<forgetit@hotmail.com> wrote:

>Moment er ikke energi - det er moment - og ikke andet.

Ved det.

>Sludder og vrøvl - energieffektivitet er ikke nødvendigvis det samme.

Skal vi så sige: Motoren træder hårdest i pedallerne ved 3000 rpm?

>Jeg ved godt, hvad du mener, og dit billede kan man godt bruge - som
>husmandsforklaring - men fysisk set er det forkert.

Det var absolut også _kun_ ment som en husmandsforklaring! :)

/Kent Glerup

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 03-11-06 17:38

"Dan Sørensen" <forgetit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Moment er ikke energi - det er moment - og ikke andet.

> Sludder og vrøvl - energieffektivitet er ikke nødvendigvis det samme.

Et sludder og vrøvl-svar kræver en forklaring på hvordan det så hænger
sammen.

Michael