vinterdæk
Fra : Jørgen

Dato : 01-11-06 19:39

Jeg mener, jeg så en annonce for utroligt billige vinterdæk. Vi var helt
nede på 3-400 kr pr stk incl fælg.
Her gælder nok som andre steder, at man får, hvad man betaler for. Intet
mere.
Hvad er panelets mening om de meget billige tilbud?
Jeg er ikke bil-freak og interesserer mig ikke synderligt for den slags.
Hvad er så ulempen ved så billige dæk? Holdbarheden? Tilladt kørehastighed?
Jeg har hidtil ment, at hvis føret ikke var til det, så blev jeg bare
hjemme, men hvis jeg med billige vinterdæk kan køre ud alligevel, gør det
mig intet, hvis jeg så bare skal køre en del langsommere.
I kan nok høre, at jeg aner intet om vinterdæk. Jeg fik kørekort for 50 år
siden og har aldrig haft vinterproblemer med mine sommerdæk. Men nu taler
man mere og mere om det.
Hilsen Jørgen (Suzuki Liana)

---------
Giv den segnende stærke drikke og giv den mismodige vin. (Ordsp 31,6)

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-11-06 19:50

On Wed, 1 Nov 2006 19:39:09 +0100, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Jeg mener, jeg så en annonce for utroligt billige vinterdæk. Vi var helt
>nede på 3-400 kr pr stk incl fælg.
>Her gælder nok som andre steder, at man får, hvad man betaler for. Intet
>mere.

Præcis!'

>Hvad er panelets mening om de meget billige tilbud?

Jeg betaler gerne lidt ekstra for anerkendt kvalitet.

>Jeg er ikke bil-freak og interesserer mig ikke synderligt for den slags.
>Hvad er så ulempen ved så billige dæk? Holdbarheden? Tilladt kørehastighed?

Vejgreb. Med de "anerkendte" dæk er det nemt at finde tests som
beskriver de enkelte dæk.
Min personlige erfaring er også at discountdæk ofte (ikke altid) er
temmelig støjende.

>Jeg har hidtil ment, at hvis føret ikke var til det, så blev jeg bare
>hjemme, men hvis jeg med billige vinterdæk kan køre ud alligevel, gør det
>mig intet, hvis jeg så bare skal køre en del langsommere.

Så kan du jo bare køre på nedslidte sommerdæk. Så skal farten bare
endnu længere ned :)

>I kan nok høre, at jeg aner intet om vinterdæk. Jeg fik kørekort for 50 år
>siden og har aldrig haft vinterproblemer med mine sommerdæk. Men nu taler
>man mere og mere om det.

Jo mere grip man kan få, jo bedre.
Jeg ville aldrig acceptere at konen og den bette futtede afsted på
dårlige dæk. De få ekstra kroner for ekstra sikkerhed betaler jeg
gerne.

/Kent Glerup

Fra : Mogens...

Dato : 01-11-06 19:55

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg betaler gerne lidt ekstra for anerkendt kvalitet.

Jeg går udelukkende efter testresultater. Piller de testområder
ud, der matcher min kørsel, og tæller resultatet sammen. Den
bedste køber jeg.

Det samme gør sig gældende med biltests - det er ikke bundtallet,
der er retvisende, men de mellemliggende resultater lagt sammen
ud fra DIT behov. Prøv det næste gang - resultatet vil ofte overraske

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-11-06 20:06

On Wed, 01 Nov 2006 18:54:57 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg går udelukkende efter testresultater. Piller de testområder
>ud, der matcher min kørsel, og tæller resultatet sammen. Den

Det er forhåbentligt sådan de fleste gør, når de udvælger produkter på
basis af tests :)
Det er dybest set det jeg mener med "anerkendt kvalitet"

>Det samme gør sig gældende med biltests - det er ikke bundtallet,
>der er retvisende, men de mellemliggende resultater lagt sammen
>ud fra DIT behov. Prøv det næste gang - resultatet vil ofte overraske

Det er netop derfor jeg ikke kører i 206SW eller Liana :)

/Kent Glerup

Fra : BJ

Dato : 01-11-06 20:14

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det samme gør sig gældende med biltests - det er ikke bundtallet,
> der er retvisende, men de mellemliggende resultater lagt sammen
> ud fra DIT behov. Prøv det næste gang - resultatet vil ofte overraske

Du siger da noget og jeg som altid blot foretager et impulskøb i så
henseende..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 01-11-06 20:25

> Du siger da noget og jeg som altid blot foretager et impulskøb i så
> henseende

Jep, det ved jeg :)

Faktisk er det for ganske nyligt, at vi opdagede det. Vi så en sammen-
ligningstest mellem en Skoda og en Audi, hvor Skoda'en vandt. Det
kunne INGEN i husstanden forstå, hvorefter vi analyserede pointgiv-
ningen. Det viste sig, at Skoda'en vandt på nogle punkter, vi ALDRIG
NOGENSINDE ville værdsætte en kæft.

Ved vor personlige sammentælling af de "rette" punkter, måtte Skoda
"liste sig i mål for ikke at vække sine sovende kammerater"
(gl. Dirch Passer joke)

Fra : BJ

Dato : 01-11-06 20:30

> [...]

> Ved vor personlige sammentælling af de "rette" punkter, måtte Skoda
> "liste sig i mål for ikke at vække sine sovende kammerater"

LOL.

Bortset fra det, fik jeg i forgårs bremboskiverne på med tilhørende klodser.

Hold da kæft en forskel i forhold til S.A.M.´s, den bremser helt blødt,
støjfrit og bare kanon godt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 01-11-06 20:32

> LOL.

:)

> Bortset fra det, fik jeg i forgårs bremboskiverne på med tilhørende
> klodser.

Nice

> Hold da kæft en forskel i forhold til S.A.M.´s, den bremser helt blødt,
> støjfrit og bare kanon godt.

Jep, de skiver fra Brembo i Holland er aldeles okay.

Fra : BJ

Dato : 01-11-06 20:38

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep, de skiver fra Brembo i Holland er aldeles okay.

De vakte da også en vis interesse og spørgelyst blandt mekanikkerne og ikke
blot alene på prisen..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henning

Dato : 01-11-06 19:53

wrote:

> [...]
>mere.
>Hvad er panelets mening om de meget billige tilbud?

Det er uhyggeligt - folk betaler 3-4-500.000 for en ny bil, men det
hele bilen skal køre og, ikke mindst, bremse på vælger mange at spare
helt ned til sokkeholderne!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-11-06 22:42

Henning formulated the question :
> Det er uhyggeligt - folk betaler 3-4-500.000 for en ny bil, men det
> hele bilen skal køre og, ikke mindst, bremse på vælger mange at spare
> helt ned til sokkeholderne!

Det er måske netop fordi der skal betales så meget for bilen at der
ikke er råd til at købe gode dyre dæk, altid have de bedste
bremseklodser/skiver og rigeligt af dem osv.

Fra : TDN

Dato : 01-11-06 20:06

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden og har aldrig haft vinterproblemer med mine sommerdæk. Men nu taler

Her er FDM's vinterdæk test fra 2006. Check overskriften.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf

Jeg har købt testvinderen i 185/60/14 Bridgestone Blizzak LM20 og kan klart
anbefale dem, de klarede vand, slud, sne, sammenkørt sne og is i dag til UG.

Køb dem på www.daekonline.dk og find en i nærheden der kan montere dem (se
hvem der samarbejder med dem på deres hjemmeside) og du har ikke givet meget
mere en et par billige dæk herhjemme og i stedet fået testvinderen.

Jeg har kørt med billige (og dårlige) vinterdæk og det gør jeg ikke igen...

Mvh
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-11-06 21:16

Jørgen wrote:
> Jeg mener, jeg så en annonce for utroligt billige vinterdæk. Vi var
> helt nede på 3-400 kr pr stk incl fælg.

Tvivler...

Og hvis det passer, så er det på ingen måde pengene værd.

Fra : Mogens...

Dato : 01-11-06 21:18

meddelelse news:4549006f$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...

> Og hvis det passer, så er det på ingen måde pengene værd.

Ift. havd - materialeprisen?
De kan godt være pengene værd alt efter krav, men næppe
være anbefalelsesværdig - og dét er noget ganske andet

Fra : BJ

Dato : 01-11-06 22:19

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ift. havd - materialeprisen?
> De kan godt være pengene værd alt efter krav, men næppe
> være anbefalelsesværdig - og dét er noget ganske andet

Her er nogen til 249,- kr ekskl.. moms:

http://www.metro.dk/metroposter.asp?kid=388&pg=41&vg=

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-11-06 06:29

BJ wrote:
> Her er nogen til 249,- kr ekskl.. moms:
>
> http://www.metro.dk/metroposter.asp?kid=388&pg=41&vg=

Ja, men det er jo kun dækket...

Der blev skrevet 3-400 kr. INKL. fælge..
Det billigste dæk jeg har, koster inkl. moms 242,31 kr.
Den billigste fælg koster 312 kr. Dvs. (bortset fra at det ikke er samme
størrelse), så skal det koste 554,31 kr.
Der er et stykke vej ned til 3-400 kr. - når dækket tilmed skal monteres på
fælgen også...

Fra : BJ

Dato : 01-11-06 22:58

meddelelse news:4549006f$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Tvivler...
>
> Og hvis det passer, så er det på ingen måde pengene værd.

Det gør det.

Firestone er ejet af Bridgestone:

http://www.testberichte.de/produktindex/produktindex_firestone_winterreifen_553.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-11-06 07:17

BJ wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:4549006f$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP

> Det gør det.

Hvad gør hvad?

Passer, at man kan få dæk + fælg til 3-400 kr?
Bevis?

Fra : BJ

Dato : 02-11-06 17:14

meddelelse news:45498d6d$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Passer, at man kan få dæk + fælg til 3-400 kr?
> Bevis?

Jeg havde overset at fælgene også skulle høre med, så det kan jeg ikke
(eller rettere, jeg gider ikke søge nettet tyndt efter noget, jeg intet har
at bruge til..;)).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian S Jensen

Dato : 01-11-06 21:56

> [...]
> siden og har aldrig haft vinterproblemer med mine sommerdæk. Men nu taler

Hej Jørgen

Præcis - man får hvad man betaler for - så det kommer jo helt an på hvor
højt man prioriterer vejgrebet om vinteren

Hvis du skulle ud og købe en pakke kondomer - ville du så spare på dem
og købe nogle billige eller købe de dyere som helt sikkert "holder tæt"
??

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic - Yokohama AVS Winter
Toyota Previa 2.4i - Bridgestone Blizzak vinterdæk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-11-06 22:03

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> writes:

> Hvis du skulle ud og købe en pakke kondomer - ville du så spare på dem
> og købe nogle billige eller købe de dyere som helt sikkert "holder tæt"
> ??

Set på automat på herretoilet i Østrig: "Hver pakke indeholder en
overraskelse"

Fra : Jørgen

Dato : 01-11-06 22:32

Mit spørgsmål var bare: "Hvad får jeg i de dyrere dæk, og hvad går jeg glip
af med de billige?"

Svaret synes at være: "VEJGREB" og kun vejgreb.
Jeg kunne forestille mig andre ting også, f.eks. Støj, Holdbarhed,
eventuelle andre ubekvemmeligheder.
Men vejgreb er vel det, det først og fremmest drejer sig om, når man taler
vinterdæk. Derfor undrer det mig, at man så overhovedet må sælge vinterdæk,
der slet ikke er egnede som vinterdæk.

Artiklen fra FDM er strålende. Den giver både orientering om glatføre og om
diverse dæktyper.
Tak for jeres svar.

Jørgen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-11-06 07:26

Jørgen wrote:
> Svaret synes at være: "VEJGREB" og kun vejgreb.

Kun? :-|

> Jeg kunne forestille mig andre ting også, f.eks. Støj, Holdbarhed,
> eventuelle andre ubekvemmeligheder.

Det er der sikker også, men det er sekundært.

> Men vejgreb er vel det, det først og fremmest drejer sig om, når man
> taler vinterdæk.

Ja, men gælder også for sommerdæk...
Hvad hjælper det, at han nogle dæk, som ikke larmer, holder længe, men som
ikke kan stå fast?

> Derfor undrer det mig, at man så overhovedet må
> sælge vinterdæk, der slet ikke er egnede som vinterdæk.

Ja. Jeg vil strække mig til at sige, at dæk burde opfylde nogle strammere
min. krav.

Fra : BigMac

Dato : 02-11-06 07:58

meddelelse news:45498f65$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> ikke kan stå fast?

> Ja. Jeg vil strække mig til at sige, at dæk burde opfylde nogle strammere

THansen.dk sælger vinterdæk/hjul Sunny vinter, men se lige testen nederst på
siden her:
http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article1484067.ece

Fra : Stoffer

Dato : 02-11-06 09:29

"BigMac" <BigMac_2@hotmails.com> wrote in message

> THansen.dk sælger vinterdæk/hjul Sunny vinter, men se lige testen nederst
> på siden her:
> http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article1484067.ece

Måske er de UG7 heller ikke for gode

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article1484118.ece

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-11-06 09:46

Den Thu, 2 Nov 2006 07:58:02 +0100 sendte "BigMac"
<BigMac_2@hotmails.com> følgende røgsignaler:

>THansen.dk sælger vinterdæk/hjul Sunny vinter, men se lige testen nederst på
>siden her:
>http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article1484067.ece

Nu er det så en pigdækstest, men for Sunny's vedkommende er testen nok
ikke helt ved siden af.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-11-06 13:28

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> wrote in message
> Den Thu, 2 Nov 2006 07:58:02 +0100 sendte "BigMac"
> <BigMac_2@hotmails.com> følgende røgsignaler:

> Nu er det så en pigdækstest, men for Sunny's vedkommende er testen nok
> ikke helt ved siden af.

Nej det er en pig fri test.. sjovt at de når til modsatte konklution af FDM

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-11-06 13:47

Den Thu, 2 Nov 2006 13:27:37 +0100 sendte "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> følgende røgsignaler:

>"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> wrote in message

>Nej det er en pig fri test.. sjovt at de når til modsatte konklution af FDM

Ikke i det første link som jeg svarede på.

"Vinterdekk-test: Piggdekk"...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-06 10:31

Jørgen wrote:
> [...]
> mere.
> Hvad er panelets mening om de meget billige tilbud?

Livet bliver hurtigt for kort med billige dæk.

> Jeg er ikke bil-freak og interesserer mig ikke synderligt for den slags.
> Hvad er så ulempen ved så billige dæk? Holdbarheden?

Skidt med holdbarheden, det er sikkerhed sikkerhed og sikkerhed.
Det er dækkene som stopper bilen.

> [...]
> siden og har aldrig haft vinterproblemer med mine sommerdæk. Men nu taler

Billige vinterdæk kan være bedre end sommerdæk, en behøver ikke
være det.
Hvorfor dog spare de 500-600 kr de gode koster ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk