/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kobberfedt eller ej på hjulbolte??
Fra : Bo Velschow


Dato : 01-11-06 19:14

Hej gruppe

Skal have skiftet mine sommerdæk ud med vinterdækkene, og læser så lidt i
manualen til bilen (mest for at finde løftepunkter mv.) - og så falder jeg
over en bemærkning om, at man absolut ikke må smøre boltene med fedt/olie
(idet boltene kan løsne sig, hjulene derefter falde af, bilen forulykke osv
osv).

Nu har jeg altid (på tidligere bil samt på konens) givet dem en sjat
kobberfedt for at holde gevindet rent og hindre, at skidtet gror fast (jeg
_har_ prøvet at stå og hoppe på en krydsnøgle for at få et hjul af! :-/ ),
og spænder i øvrigt med momentnøgle for at sikre korrekt tilspænding - men
hvad mener I?? Er advarslen mest rettet mod dem, som ikke spænder boltene
ordentligt eller hvad??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



 
 
Klaus D. Mikkelsen (01-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-11-06 19:21

Bo Velschow skriver:
>
> Skal have skiftet mine sommerdæk ud med vinterdækkene, og læser så lidt i
> manualen til bilen (mest for at finde løftepunkter mv.) - og så falder jeg
> over en bemærkning om, at man absolut ikke må smøre boltene med fedt/olie
> (idet boltene kan løsne sig, hjulene derefter falde af, bilen forulykke osv
> osv).

Det står også i min manual.

> Nu har jeg altid (på tidligere bil samt på konens) givet dem en sjat
> kobberfedt for at holde gevindet rent og hindre, at skidtet gror fast (jeg
> _har_ prøvet at stå og hoppe på en krydsnøgle for at få et hjul af! :-/ ),
> og spænder i øvrigt med momentnøgle for at sikre korrekt tilspænding - men
> hvad mener I?? Er advarslen mest rettet mod dem, som ikke spænder boltene
> ordentligt eller hvad??

Nej, du må gerne smøre gevindet, men ikke selve konus'en (den skrå eller
runde flade på bolthovedet).


KLaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jacob Rungwald (01-11-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 01-11-06 20:08


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:4548E5A8.A5D2BDEA@du.kan.finde.den...
> Bo Velschow skriver:
>>
>> Skal have skiftet mine sommerdæk ud med vinterdækkene, og læser så lidt i
>> manualen til bilen (mest for at finde løftepunkter mv.) - og så falder
>> jeg
>> over en bemærkning om, at man absolut ikke må smøre boltene med fedt/olie
>> (idet boltene kan løsne sig, hjulene derefter falde af, bilen forulykke
>> osv
>> osv).
>
> Det står også i min manual.
>
>> Nu har jeg altid (på tidligere bil samt på konens) givet dem en sjat
>> kobberfedt for at holde gevindet rent og hindre, at skidtet gror fast
>> (jeg
>> _har_ prøvet at stå og hoppe på en krydsnøgle for at få et hjul af!
>> :-/ ),
>> og spænder i øvrigt med momentnøgle for at sikre korrekt tilspænding -
>> men
>> hvad mener I?? Er advarslen mest rettet mod dem, som ikke spænder boltene
>> ordentligt eller hvad??
>
> Nej, du må gerne smøre gevindet, men ikke selve konus'en (den skrå eller
> runde flade på bolthovedet).

Øøøh, hvordan er det nu lige det hænger sammen, hvordan skal der kunne ske
noget ved at smøre den skrå flade ??
--
Mvh
Jacob (BMW E46)



Klaus D. Mikkelsen (01-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-11-06 20:17

Jacob Rungwald skriver:
>
> Øøøh, hvordan er det nu lige det hænger sammen, hvordan skal der kunne ske
> noget ved at smøre den skrå flade ??

Hvis selve fedtet presses bort (der er betydeligt mere tryk på konus end
på et vilkårligt sted på gevindet) kan der opstå slup.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Benny (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 02-11-06 02:17


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4548F2A0.D33C247C@du.kan.finde.den...
> Jacob Rungwald skriver:
>>
>> Øøøh, hvordan er det nu lige det hænger sammen, hvordan skal der kunne
>> ske
>> noget ved at smøre den skrå flade ??
>
> Hvis selve fedtet presses bort (der er betydeligt mere tryk på konus end
> på et vilkårligt sted på gevindet) kan der opstå slup.

Det sker sku da under monteringen. Har altid bruget kobberfedt på mine hjul
bolte lige fra min have traktor til Volvo dumpers som jeg arbejder med til
daglig. Har aldrig hørt om slup på stålfælge med konus.

Hvordan går det med jeres stræksystem til bolterne på møllerne?

Benny



Klaus D. Mikkelsen (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-11-06 06:25

Benny skriver:
>
> Det sker sku da under monteringen.

At der kommer fedt på konus ?

Ikke her.....

> Hvordan går det med jeres stræksystem til bolterne på møllerne?

Hvilke møller ???
Kan du se nogle på denne side:
http://www.schurmarkingsystems.com/



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-11-06 18:33


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:4548e3e8$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe
>
> Skal have skiftet mine sommerdæk ud med vinterdækkene, og læser så lidt i
> manualen til bilen (mest for at finde løftepunkter mv.) - og så falder jeg
> over en bemærkning om, at man absolut ikke må smøre boltene med fedt/olie
> (idet boltene kan løsne sig, hjulene derefter falde af, bilen forulykke
> osv osv).
>
> Nu har jeg altid (på tidligere bil samt på konens) givet dem en sjat
> kobberfedt for at holde gevindet rent og hindre, at skidtet gror fast (jeg
> _har_ prøvet at stå og hoppe på en krydsnøgle for at få et hjul af! :-/ ),
> og spænder i øvrigt med momentnøgle for at sikre korrekt tilspænding - men
> hvad mener I?? Er advarslen mest rettet mod dem, som ikke spænder boltene
> ordentligt eller hvad??

Du må IKKE spænde boltene med kobberfedt eller nogen form for smørelse. Hvis
du alligevel vælger at gøre det, kan du med lethed komme til at OVERSPÆNDE
boltene og dermed ødelægge dem.
Det moment som boltene er opgivet til er uden smørrelse og det skal man
holde sig til især når man også bruger momentnøgle og vil sikre en korrekt
tilspænding


--
Tom



Freddy O. Christense~ (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 02-11-06 18:57


> Du må IKKE spænde boltene med kobberfedt eller nogen form for smørelse.
> Hvis
> du alligevel vælger at gøre det, kan du med lethed komme til at OVERSPÆNDE
> boltene og dermed ødelægge dem.
> Det moment som boltene er opgivet til er uden smørrelse og det skal man
> holde sig til især når man også bruger momentnøgle og vil sikre en korrekt
> tilspænding
>
Aldrig har jeg hørt det før. Nu har jeg smurt og spændt hjulbolte på biler
og Mc-ere i over 20 år og aldrig haft det mindste problem. Og hvis du ikke
smører konus risikerer du jo bare at skidtet ikke centrerer rigtigt.

Jeg vil klart antage at de skader der kan opstå på bolt og møtrik ved ikke
at smøre er mere sandsynlige end overspænding.

Og har man en prøvet bolte der sidder rigtig fast og den vold der så skal
til, ja, så smører man

FOCs



Ukendt (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-11-06 19:24


"Freddy O. Christensen" <focSLET@x-plan.dk> skrev i en meddelelse
news:454a3153$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Du må IKKE spænde boltene med kobberfedt eller nogen form for smørelse.
>> Hvis
>> du alligevel vælger at gøre det, kan du med lethed komme til at
>> OVERSPÆNDE boltene og dermed ødelægge dem.
>> Det moment som boltene er opgivet til er uden smørrelse og det skal man
>> holde sig til især når man også bruger momentnøgle og vil sikre en
>> korrekt tilspænding
>>
> Aldrig har jeg hørt det før. Nu har jeg smurt og spændt hjulbolte på biler
> og Mc-ere i over 20 år og aldrig haft det mindste problem. Og hvis du ikke
> smører konus risikerer du jo bare at skidtet ikke centrerer rigtigt.
>
> Jeg vil klart antage at de skader der kan opstå på bolt og møtrik ved ikke
> at smøre er mere sandsynlige end overspænding.
>
> Og har man en prøvet bolte der sidder rigtig fast og den vold der så skal
> til, ja, så smører man

Hvilket som udgangspunkt er hamrende forkert med mindre at det er opgivet i
din manual at boltene skal være smurt før de spændes

--
Tom



Møller (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-11-06 20:31


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:454a37cc$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Freddy O. Christensen" <focSLET@x-plan.dk> skrev i en meddelelse
> news:454a3153$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> >> Du må IKKE spænde boltene med kobberfedt eller nogen form for smørelse.

Nå.

Møller



Martin Johansen [600~ (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 02-11-06 20:53

In article <454a2bd7$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Du må IKKE spænde boltene med kobberfedt eller nogen form for smørelse.

Tværtimod. De SKAL smørres.

> Hvis
> du alligevel vælger at gøre det, kan du med lethed komme til at OVERSPÆNDE
> boltene og dermed ødelægge dem.
> Det moment som boltene er opgivet til er uden smørrelse og det skal man
> holde sig til især når man også bruger momentnøgle og vil sikre en korrekt
> tilspænding

Tror ærligt talt ikke du får en respektabel mekaniker (som ikke er bange
for at få fedtede fingre) til at bakke dig op i det..

Når man får gravet lidt ind under dem som påstår man ikke må, så bunder
det hele i at de ikke gider vaske fingre.....

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-11-06 20:57

Martin Johansen [6000] wrote:

> Når man får gravet lidt ind under dem som påstår man ikke må, så
> bunder det hele i at de ikke gider vaske fingre.....

Nej, teorien bag er god nok - det har jeg også lært engang. At det i praksis
er uden betydning, er så noget andet.

/Brian



Martin Johansen [600~ (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 02-11-06 21:06

In article <454a4d6b$0$49202$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Martin Johansen [6000] wrote:
>
> > Når man får gravet lidt ind under dem som påstår man ikke må, så
> > bunder det hele i at de ikke gider vaske fingre.....
>
> Nej, teorien bag er god nok - det har jeg også lært engang. At det i praksis
> er uden betydning, er så noget andet.

Jeg har lært begge ting. Hvis 10 eksperter skal udtale sig så får man
50/50 fordeling..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-11-06 21:13

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har lært begge ting. Hvis 10 eksperter skal udtale sig så får man
> 50/50 fordeling..

Jeg tror nu ikke du får 10 forskellige svar på, om tilspændingsmomentet
ændrer sig, afhængig af om der er smørelse eller ej.

/Brian



Martin Johansen [600~ (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 02-11-06 21:23

In article <454a514b$0$49195$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Martin Johansen [6000] wrote:
>
> > Jeg har lært begge ting. Hvis 10 eksperter skal udtale sig så får man
> > 50/50 fordeling..
>
> Jeg tror nu ikke du får 10 forskellige svar på, om tilspændingsmomentet
> ændrer sig, afhængig af om der er smørelse eller ej.

Nej ikke 10 forskellige svar.. men 5 som siger at der skal smørres og 5
der siger at der ikke skal smørres.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-11-06 21:30

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej ikke 10 forskellige svar.. men 5 som siger at der skal smørres og
> 5 der siger at der ikke skal smørres.

Okay - ingen af os læser hvad den anden skriver, men du startede

Spørgsmålet er ikke om det er en god idé at smøre eller ej, men om man
ændrer på tilspændingsmomentet ved at tilføje smørelse. Dét, får du hverken
10 forskellige svar, eller 2 forskellige holdninger til.

/Brian



Martin Johansen [600~ (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 02-11-06 21:32

In article <454a5538$0$49206$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Okay - ingen af os læser hvad den anden skriver, men du startede

LOL

> Spørgsmålet er ikke om det er en god idé at smøre eller ej, men om man
> ændrer på tilspændingsmomentet ved at tilføje smørelse. Dét, får du hverken
> 10 forskellige svar, eller 2 forskellige holdninger til.

Okay ja. Det skal jeg ikke kunne sige. Har altid smurt alt hvad jeg kan
komme i nærheden af.

Lever efter konceptet: Hvad smører godt, kører godt.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-11-06 21:43

Martin Johansen [6000] wrote:

> Okay ja. Det skal jeg ikke kunne sige. Har altid smurt alt hvad jeg
> kan komme i nærheden af.

Hold da kæft dine forældre må have været trætte af dig da du var bette...

Min lillebror havde en lignende vane... han drejede på alt hvad der kunne
drejes på - især radiatorer.

> Lever efter konceptet: Hvad smører godt, kører godt.

Det er ihvertfald rart at have smurt efter sig, når man et par år senere
skal skille lortet ad igen.

/Brian



Martin Johansen [600~ (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 02-11-06 21:54

In article <454a5832$0$49209$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Hold da kæft dine forældre må have været trætte af dig da du var bette...

Jeg mindes situationer ja...

> Det er ihvertfald rart at have smurt efter sig, når man et par år senere
> skal skille lortet ad igen.

Præcis... sjovt nok hver brugt bil jeg kommer i nærheden af der har
tidligere ejer "glemt" at hvad smører godt kører godt..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Møller (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-11-06 21:23


"Brian" <nej@tak.du> wrote in message
news:454a514b$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Johansen [6000] wrote:
>
> > Jeg har lært begge ting. Hvis 10 eksperter skal udtale sig så får man
> > 50/50 fordeling..
>
> Jeg tror nu ikke du får 10 forskellige svar på, om tilspændingsmomentet
> ændrer sig, afhængig af om der er smørelse eller ej.


De siger alle: snør gevind for at få korrekt moment.
Stram til moment ad flere gange.
Løsn skrue/møtrik og spænd igen en af gangen det kan medføre op til 80%
støre skruekraft.

Også Danfoss foreskriver smøring i deres montagevejledninger
Møller



Brian (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-11-06 21:35

Møller wrote:

> Næ
> De siger alle: snør gevind for at få korrekt moment.
> Stram til moment ad flere gange.
> Løsn skrue/møtrik og spænd igen en af gangen det kan medføre op til
> 80% støre skruekraft.

Godt så, så er vi enige om at smørelse ændrer på tilspændingsmomentet.

> Også Danfoss foreskriver smøring i deres montagevejledninger

Hva så på bilers hjul - er det moment også opgivet under forudsætning af
smørelse ?

/Brian



Møller (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-11-06 22:26


"Brian" <nej@tak.du> wrote in message
news:454a5679$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Møller wrote:
>
> > Næ
> > De siger alle: snør gevind for at få korrekt moment.
> > Stram til moment ad flere gange.
> > Løsn skrue/møtrik og spænd igen en af gangen det kan medføre op til
> > 80% støre skruekraft.
>
> Godt så, så er vi enige om at smørelse ændrer på tilspændingsmomentet.
>
> > Også Danfoss foreskriver smøring i deres montagevejledninger
>
> Hva så på bilers hjul - er det moment også opgivet under forudsætning af
> smørelse ?

Dem jeg kander til: Ja.
Opgives bla. af den velanskrevne momentnøglefabrikant : NORBAR.
Ved at løsne en skrue/møtrik fra max moment og spænde den til igen, fjerne
man noget af torsionsspændingen i skruen og får ensartet tilspændingskraft,
det er den der holder hjulet fast, momentet siger kun noget om hvor svært
det er at dreje gevindfladerne mod hinanden, hvis du vil undgå moment i
bolten og friktionen kan følgende anordning: en hydraulisk "skruestrækker"
så slipper du for momentnøgle og kan spænde møtrikken fast med fingrene, dur
dog ikke til skruer
http://www.zulau.dk/skf/hydravaerktoej/97.htm
Men jeg vil normalt anbefale Molykotefedt i stedet for kobberpasta.
http://www.dowcorning.com/content/molykote/itg/page14.asp
Jeg har noget der går op til 1200 gr C til bremser og udstødning, ellers
bruger jeg op til 240 gr C i motoren og hjul

Møller



Ukendt (03-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-11-06 16:02


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-437245.20525302112006@sunsite.dk...
> In article <454a2bd7$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
>
>> Du må IKKE spænde boltene med kobberfedt eller nogen form for smørelse.
>
> Tværtimod. De SKAL smørres.

KUN hvis det ekstra er beskrevet hvilket det yderst sjældent er.
Man vil måske mene at det kan være ligemeget men resultater KAN faktisk være
at man overspænder bolten hvis konstruktøren har lagt tilspændingsmomentet
nær det punkt hvor man får en blivende deformation af bolten.


>> Hvis
>> du alligevel vælger at gøre det, kan du med lethed komme til at
>> OVERSPÆNDE
>> boltene og dermed ødelægge dem.
>> Det moment som boltene er opgivet til er uden smørrelse og det skal man
>> holde sig til især når man også bruger momentnøgle og vil sikre en
>> korrekt
>> tilspænding
>
> Tror ærligt talt ikke du får en respektabel mekaniker (som ikke er bange
> for at få fedtede fingre) til at bakke dig op i det..

Det er jeg egentlig også ligeglad med. ENHVER der fabrikerer skruer VED at
sådan er teorien og praksis bag det at spænde bolte. Og det er dem som
fabrikerer boltene der ved hvordan de skal spændes.

> Når man får gravet lidt ind under dem som påstår man ikke må, så bunder
> det hele i at de ikke gider vaske fingre.....

Det bunder i gamle skrøner og uvidenhed.

--
Tom



Karsten Feddersen (03-11-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 03-11-06 07:01

Hej

Bo Velschow wrote:
> Skal have skiftet mine sommerdæk ud med vinterdækkene, og læser så lidt i
> manualen til bilen (mest for at finde løftepunkter mv.) - og så falder jeg
> over en bemærkning om, at man absolut ikke må smøre boltene med fedt/olie
> (idet boltene kan løsne sig, hjulene derefter falde af, bilen forulykke osv
> osv).

Jeg ville holde mig til manualen. Jeg har engang haft en garantisag med
Mazda på lakken (1999). De sendte en mand fra hovedkontoret til Vejle
med lup og mikroskop. Vi havde tremandsmøde mellem eksperten,
værkføreren og mig og gennemgik lakken for så at lave en rapport om at
det var stenslag som forårsagede skaden. Super proffessionelt, selvom
jeg ikke fik ret .

_Hvis_ og kun _hvis_ du skulle få problemer med for eksempel bremserne
og de undersøger sagen og det viser sig, at noget af fedtet er slynget
ind på ABS sensoren, så kan du ikke få det dækket via garantien. I hvert
fald ikke hvis de stadig er lige grundige.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Bo Velschow (03-11-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 03-11-06 19:19


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:454adb11$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Bo Velschow wrote:
>> Skal have skiftet mine sommerdæk ud med vinterdækkene, og læser så lidt i
>> manualen til bilen (mest for at finde løftepunkter mv.) - og så falder
>> jeg over en bemærkning om, at man absolut ikke må smøre boltene med
>> fedt/olie (idet boltene kan løsne sig, hjulene derefter falde af, bilen
>> forulykke osv osv).
>
> Jeg ville holde mig til manualen. Jeg har engang haft en garantisag med
> Mazda på lakken (1999). De sendte en mand fra hovedkontoret til Vejle med
> lup og mikroskop. Vi havde tremandsmøde mellem eksperten, værkføreren og
> mig og gennemgik lakken for så at lave en rapport om at det var stenslag
> som forårsagede skaden. Super proffessionelt, selvom jeg ikke fik ret .
>
> _Hvis_ og kun _hvis_ du skulle få problemer med for eksempel bremserne og
> de undersøger sagen og det viser sig, at noget af fedtet er slynget ind på
> ABS sensoren, så kan du ikke få det dækket via garantien. I hvert fald
> ikke hvis de stadig er lige grundige.
>

Tak for kommentaren - de er grundige, de japanere! . Jeg valgte nu
alligevel at give dem en smule fedt - som sagt _har_ jeg prøvet at hoppe på
en krydsnøgle for at få skidtet løsnet (sjovt nok på min gamle 626'er!
). I øvrigt prøvede jeg også at flække(!) en topnøgle-top, da jeg skulle
have alu'erne af selvsamme 626 (der var ikke plads til en almindelig
top/krydsnøgle i hullerne i fælgene (smart!), så jeg havde en speciel top
(tændrørstop?), som altså ikke var særlig stærk - så jeg måtte have Falck
til at komme og skifte hjul i min indkørsel (damn, det var pinligt! ).


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177510
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408584
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste