Toyota Aygo og oktan 95
Fra : Dorthe

Dato : 30-10-06 13:04

Vi har lige købt en Toyota Aygo og har fået at vide, at den skal køre på
oktan 95.
Kan det være fordi den er 3 cylinderet, eller kan nogen give mig en
forklaring på det?

/Dorthe

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-10-06 14:38

Dorthe <nospam@nospam.no.thanks> writes:

> Vi har lige købt en Toyota Aygo og har fået at vide, at den skal køre
> på oktan 95.
> Kan det være fordi den er 3 cylinderet, eller kan nogen give mig en
> forklaring på det?

Nøh, det gør Toyota's fircylindrede også. I hvert fald 1.3'eren i
Yaris.

Men hvilke biler kører egtl. 92 oktan? Hyundai Getz har jeg set.

Fra : Rasmus

Dato : 30-10-06 17:24

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message

> Nøh, det gør Toyota's fircylindrede også. I hvert fald 1.3'eren i
> Yaris.
>
> Men hvilke biler kører egtl. 92 oktan? Hyundai Getz har jeg set.

Den VW Golf 1,6 årgang 1985 som jeg havde for 5 år siden.....

/Rasmus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-10-06 19:40

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvilke biler kører egtl. 92 oktan? Hyundai Getz har jeg set.

Alle, samtlige er formentlig udstyret med en "banke-sensor", som kompensere
for lavt oktan. Men de vil ikke virke optimalt på < 95', med deraf større
forbrug. Så om fabrikanten skriver 92 el. 95 er op til hans samvittighed ;).

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-10-06 19:49

On Mon, 30 Oct 2006 19:40:01 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>forbrug. Så om fabrikanten skriver 92 el. 95 er op til hans samvittighed ;).

Tjahh.. Fabia'en må ikke køre på 92, den skal minimum have 95. Og 95
oktan betyder let nedsat effekt.. :(

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-10-06 20:19

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Tjahh.. Fabia'en må ikke køre på 92, den skal minimum have 95. Og 95
> oktan betyder let nedsat effekt.. :(

"Må ikke", har du prøvet?. Octi "må" heller ikke, men sjovt nok må samme
motor godt, når der står Seat på mærket. Den kan da også godt uden at dø.,
køre bare bedst på 98.

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-10-06 20:21

On Mon, 30 Oct 2006 20:19:05 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
> [...]

>motor godt, når der står Seat på mærket. Den kan da også godt uden at dø.,

Prøvet og prøvet...

På 98 går den selvfølgelig som den skal, og det er umuligt at
fremprovokere tændingsbanken.
På 95 (som den normalt kører på), går den også glimrende, men det er
faktisk muligt at fremprovokere lidt tændingsbanken.
Alene derfor har jeg ikke lyst til at prøve med 92....

/Kent Glerup

Fra : Henning Hansen

Dato : 30-10-06 21:11

Peter Dalgaard frembragte:

> Men hvilke biler kører egtl. 92 oktan? Hyundai Getz har jeg set.

Kia Picanto, jeg kan ikke mærke eller høre forskel om jeg køre på 92
eller 95 oktan, ej heller på Km/L.

--
Mvh Henning

Forbehold for stave/tastefejl tages.