Dækbredde <> Fælgbredde
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-10-06 07:54

Hej

Er der nogen der kan forklare mig noget.

Jeg kører på 7" brede fælge og 215/225 dæk.

Det der bare undrer mig er, at fælgbredden 7" er ca 178mm altså burde
dækket væl ikke mere end 175/185'ere. Slår man derimod en 7" fælge op på
et eller andet dæk-fælge-site, så er der typisk monteret 205-245 på en
7" fælg.

Regnes der i andre tommer end normalt ved fælgbredden eller er dækket
målt i ydre mål og fælgene i indre kantmål eller sådan noget?

Fra : Leo_Jensen

Dato : 30-10-06 11:05

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
>
> Regnes der i andre tommer end normalt ved fælgbredden eller er dækket
> målt i ydre mål og fælgene i indre kantmål eller sådan noget?

Fælgenes bredde måles indvendigt hvor dækkets kanttråd ligger, mens
dækkets bredde er max-bredden. Det er helt normalt at dækket er noget
bredere end fælgen.
Bredden for et dæk er i øvrigt ofte 8-10 mm bredere end det
nominelle, dvs. et 215-dæk måler normalt tæt ved 225 mm.

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-06 15:34

Leo_Jensen skriver:

> Det er helt normalt at dækket er noget
> bredere end fælgen.

Med mindre at man kører "tyskerstil".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-10-06 18:03

> Leo_Jensen skriver:

> Med mindre at man kører "tyskerstil".

Det hedder det vel selv om der ikke er god stil over for smalle dæk på
fælgene i mine øjne. Lidt i stil med bundesligahår, det var vist nok smart
en gang.

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-06 18:39

Leo Jensen skriver:

> Det hedder det vel selv om der ikke er god stil over for smalle dæk på
> fælgene i mine øjne. Lidt i stil med bundesligahår, det var vist nok smart
> en gang.

Begge dele er grimt.....