klimaanlæg lugter
Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 27-10-06 10:34

Hej allesammen
Jeg har en Citroen xantia 1,8 I 16 V fra 1998.
Jeg syntes mit klimaanlæg er begyndt at lugte surt.
er der nogen her der ved hvorfor og hvad jeg evt kan gøre ved det ?

Mvh Henrik

Fra : co@ch [4130]

Dato : 27-10-06 11:13

"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg syntes mit klimaanlæg er begyndt at lugte surt.
> er der nogen her der ved hvorfor og hvad jeg evt kan gøre ved det ?

Klimaanlægget opsamler jo fugt og med tiden opstår der mug og andre
bakteriekulturer i dit anlæg....og det lugter.

Jeg har lært at slukke for anlægget nogle minutter før ankomst til
destination....nogen fortalte mig en gang, at man så ville undgå ophobning
af fugt ( jeg ved ikke hvorfor og hvordan det virker....? ) men jeg har
aldrig haft de problemer du omtaler.

Kan nogen bekræfte denne teori?

Mvh
Bri@n

Fra : Jens

Dato : 27-10-06 11:53

> [...]
> Jeg syntes mit klimaanlæg er begyndt at lugte surt.
> er der nogen her der ved hvorfor og hvad jeg evt kan gøre ved det ?

Hvis der sidder et pollen-filter (og det bør der gøre) kan dette begynde at
lugte - rens det - eller udskift det med et nyt.

Hvis der IKKE er et filter, er din fordamper (den der bliver kold og som
luften passere igennem før den suser ind i varmeapparatet) formodentlig
sovset ind i støv og skidt. Fordamperen bliver jo fugtig under drift og hvis
der sætter sig en masse skidt vil dette:

1) kunne lugte
2) danne basis for at fordamperen korrodere og bliver utæt.

Derfor - hav altid et pollenfilter monteret og rens/udskift det en gang om
året.

Sørg også for at den fugt der kondensere på fordamperen kan løbe ud - der
sidder et dræn - og det kan stoppe.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 15:16

> [...]
> Jeg syntes mit klimaanlæg er begyndt at lugte surt.
> er der nogen her der ved hvorfor og hvad jeg evt kan gøre ved det ?

De gør de fleste anlæg, der er ikke så meget odiøst i det.
Du kan evt. købe Aircon Cleaner på spray ved Thansen (dem med
kvalitetsmærket)

--
Tom

Fra : Davidsen

Dato : 27-10-06 23:28

> [...]
> Jeg syntes mit klimaanlæg er begyndt at lugte surt.
> er der nogen her der ved hvorfor og hvad jeg evt kan gøre ved det ?

Har samme bil (dog fra 1999) og samme problem.

Har skiftet pollenfilter her i sommer (ca. kr. 90, uorg.), og det hjalp en
del, men der er stadig en lugt af sure, våde sokker ind imellem, blot ikke
så voldsomt som før.
Drænet er ikke stoppet, så jeg tror næste skridt bliver Aircon-cleaner.

Det er da et forsøg værd da et komplet service på anlægget vist nok er
temmelig dyrt. (?)

Mvh
Davidsen

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 29-10-06 12:36

> [...]
> Drænet er ikke stoppet, så jeg tror næste skridt bliver Aircon-cleaner.
>
> Det er da et forsøg værd da et komplet service på anlægget vist nok er

Hrj igren
Hvor køber man det henne ?
Jeg tror også jeg vil prøve det .

Mvh

> [...]