Er der nogle Volvo eksperter tilstede?
Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 25-10-06 20:18

Hej gruppe,

Jeg tænker på at købe en V70 eller 850. Har læst om den at den skulle have
problemer med både for og bagaksler. Er der nogen der ved noget om dette, da
AutoBild/TÜV ikke udspecificerer dette. Der skulle også været noget med tab
af kølemiddel og dertil hørende toppakningdefekt m.m.

Og til dem der kender en der har haft en fætter der engang osv..... Don't
bother, facts tak - ingen vandrehistorier

På forhånd tak,

/tue

Fra : jenny og søren

Dato : 25-10-06 20:24

> [...]
>

> Og til dem der kender en der har haft en fætter der engang osv..... Don't
> bother, facts tak - ingen vandrehistorier

Hej Tue

prøv evt at ringe til autogaarden i Vrensted (svend) har ved vist hvad der
er værd at vide om Volvo biler

alternativ så prøv Henriks auto i arentsminde, han er også rigtig god på det
område'

hilsen en der også overvejer køb af v70 el. 850.....

søren brix

Fra : Mogens...

Dato : 25-10-06 20:29

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arentsminde, han er også rigtig god på det område'
> hilsen en der også overvejer køb af v70 el. 850.....

Bengaard skal nok dukke op i løbet af aftenen. Han kører 850 R
og ved en del om de biler der

Fra : TDN

Dato : 25-10-06 20:32

"Nygaard (4330)" <holmnygaardfjerndette@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Og til dem der kender en der har haft en fætter der engang osv..... Don't
> bother, facts tak - ingen vandrehistorier

Her er en brugtbiltest:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/4C5DB600-C226-469E-837C-A80C9BD0851E/0/6669.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Michael Pagh

Dato : 25-10-06 20:31

> Hej gruppe,

Daws

> [...]
> Og til dem der kender en der har haft en fætter der engang osv..... Don't
> bother, facts tak - ingen vandrehistorier

Jeg kan tilbyde dig dette link:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/82F83EE1-12A8-4149-B92B-42C03A76577F/0/68.pdf

Mine forældre har en 850 2.0 T5, de har dog kun haft den 1 år, og har ikke
haft de problemer du nævner.
Jeg kører faktisk i den i øjeblikket, da min er Skoda er på værksted.
En virkelig dejlig bil, men jeg syntes at styrtøjet er for uprecist. Dette
er min mening. Desuden er der ikke meget bundtræk i 2.0 motoren ved lave
omdr., men giv T5`eren nogle omdrejninger og den flyver afsted. Og så den
femcylindrede lyd....uhhhh....

Håber du evt. kan bruge linket.

> På forhånd tak,
>
> /tue

/Michael

Fra : Brian

Dato : 25-10-06 20:55

Michael Pagh wrote:

> [...]
> ved lave omdr., men giv T5`eren nogle omdrejninger og den flyver
> afsted. Og så den femcylindrede lyd....uhhhh....

Det er muligt jeg ikke ved en skid om Volvo, men er T5 ikke den mest hidsige
af 850'erne ?

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 25-10-06 20:59

> Det er muligt jeg ikke ved en skid om Volvo, men er T5 ikke den mest
> hidsige af 850'erne ?

T5R er den vildeste - men iøvrigt leveres der flere forskellige
typer T5.Den lille 2 liters har kun 210 hk

Fra : Peter Frost

Dato : 25-10-06 22:40

Det er faktisk ikke helt korrekt. Der er følgende størrelses varianter :

140 hk - Suge motor, 2.0 10V
140 hk - Diesel Turbo motor, 2.5 10v
144 hk - Suge motor, 2.0 20V og 2.5 10V
170 hk - Suge motor, GLT 2.5 20V
193 hk - Lavtryk Turbo motor - 2.5T
210 hk - Højtryk Turbo motor - 2.0 T5
225 hk - Højtryk Turbo motor - 2.3 T5
240 hk - Højtryk Turbo motor - 2.3 T5-R
250 hk - Højtryk Turbo motor - 2.3 R

Bemærk 2.0 T5 har 210 hk, T5 har 225 hk, T5-R har 240 hk og R har 250 hk, de
kaldes sådan.

Der findes følgende 14 motore til 850, alle 5 cyl motore :

Årsmodel 1992
B5204FS
B5254FS LH 3.2

Årsmodel 1993 fik tilføjet
B5252FS

Årsmodel 1994 fik tilføjet
B5204FT
B5234FS
B5234FT

Årsmodel 1995 fik tilføjet
B5202FS
B5234T2
B5234T5

Årsmodel 1996 fik tilføjet
B5204T2
B5234T4
B5254FS M 4.4
D5252T MSA 15.7

Årsmodel 1997 fik tilføjet
B5254T

Jeg vil vende tilbage med en specifikation af hver motor, det er ved at være
sendt. Har fundet information om der er en motor med 125 hk, men har ikke
rigtig kunne finde en komplet liste over alle typenavne med spec.

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06

Fra : BJ

Dato : 25-10-06 22:43

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> være sendt. Har fundet information om der er en motor med 125 hk, men har
> ikke rigtig kunne finde en komplet liste over alle typenavne med spec.

Blot for god ordens skyld, mangler du ikke en 300 hk's version?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 25-10-06 22:48

KLIP

> Blot for god ordens skyld, mangler du ikke en 300 hk's version?

Sorry, hvis du kun kigger på 850.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Frost

Dato : 26-10-06 09:45

BJ skrev

> Sorry, hvis du kun kigger på 850.

Det gjorde jeg ;)

Desuden, så mener jeg der er en X70 motor der har 260 hk også... Men har
ikke sat mig ind i disse motore endnu. Tror jeg smider en liste online på
www.volvo850.dk den mangler desperat indhold, når jeg er færdig.

Fra : BJ

Dato : 26-10-06 09:56

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ikke sat mig ind i disse motore endnu. Tror jeg smider en liste online på

O.k.

Alle de nye T5-motorer har jo 260 hk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-10-06 14:52

> Jeg vil vende tilbage med en specifikation af hver motor, det er ved at
> være sendt. Har fundet information om der er en motor med 125 hk, men har
> ikke rigtig kunne finde en komplet liste over alle typenavne med spec.

Jeg lavede engang denne liste over alle volvo alumotorer.
http://850r.dk/pdf/850/Volvo%20white%20engine%20specifications.pdf

Niels

Fra : BJ

Dato : 26-10-06 15:31

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg lavede engang denne liste over alle volvo alumotorer.

Det er intet mindre end imponerende.

Well done.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-06 06:52

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> T5R er den vildeste - men iøvrigt leveres der flere forskellige
> typer T5.Den lille 2 liters har kun 210 hk

Jaaaeeee, det er jo latterligt kun at have 200 Hk....... ?

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Peter Frost

Dato : 27-10-06 07:14

Henrik B skrev

> Jaaaeeee, det er jo latterligt kun at have 200 Hk....... ?

Sårn en bovlarm 2.0 T5, kan nu godt flytte sig. Men tror der er faen til
foreskel på sårn 2.0 T5 Aut St.car, og så f.eks. 850 R Sedan Man. med 250 hk
;) Mangler endnu at prøve den sidste.

Fra : Michael Pagh

Dato : 25-10-06 20:58

Det er muligt jeg ikke ved en skid om Volvo, men er T5 ikke den mest
hidsige
> af 850'erne ?

Joee, men de findes forskellige udgaver:

2.0 T5 - 211hk
2.3 T5 - 225hk
2.5 T5 - den findes vidst både med 240hk og 250hk.

> /Brian
/Michael

Fra : Brian

Dato : 25-10-06 21:13

Michael Pagh wrote:

> Joee, men de findes forskellige udgaver:
>
> 2.0 T5 - 211hk
> 2.3 T5 - 225hk
> 2.5 T5 - den findes vidst både med 240hk og 250hk.

I stand corrected...

/Brian

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 27-10-06 20:55

> Jeg kan tilbyde dig dette link: Håber du evt. kan bruge linket.

Jo tak

/tue

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 25-10-06 20:37

> [...]
tab
> af kølemiddel og dertil hørende toppakningdefekt m.m.

Hvor har du de oplysninger fra? Det kunne være rart hvis du linkede til
rapporten plus fortæller hvilken model/motor du interesserer dig for.

For & bagaksel: Selve akslen har jeg aldrig hørt om skulle give problemer
udover almindeligt slid. Hvis du køber en gammel AWD (altså før 2001) er
bilen meget følsom overfor forskel i dækkenes omkreds mellem for- og
bagaksel (f.eks. køre med slidte dæk på bagaksel og nye på foraksel)

Derudover er der på V70N (altså efter 2001 og muligvis også på tidligere)
lidt tendens med klonklyde fra for- og baghjulsophæng. Det kan skyldes
bøsninger i slidte linkarme i ophænget og koster lidt at få skiftet. Det er
meget let at bemærke - kør råddent på en hullet vej - mest små men meget
skarpe huller giver dig klart svar.

Iøvrigt er det normalt at skifte kugleled på ældre Volvomodeller. Men køber
du en brugt bil er det bare det man tager med...

Motor/kølemiddel: Har aldrig hørt det. Volvos 5-cylindrede motorer er der
ikke noget at udsætte på.

> Og til dem der kender en der har haft en fætter der engang osv..... Don't
> bother, facts tak - ingen vandrehistorier

Er lige hjemkommet fra en lang dag på arbejde (efter 12 timer på en af
Volvos testbaner i Sverige). Har dog ingen specifik mekanikererfaring.

MVH Esben
01 Volvo S60 T5

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 26-10-06 19:12

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

Virker din email adresse?

/tue

Fra : Peter Frost

Dato : 25-10-06 21:11

Nygaard skrev:
> Jeg tænker på at købe en V70 eller 850. Har læst om den at den skulle have
> problemer med både for og bagaksler. Er der nogen der ved noget om dette,
> da

Eneste problem jeg kender til er klunk lyden som Esben omtaler, har den og
skal ha det ordnet.

Der ud over så vil jeg anbefale dig at testkører bilen GODT, inden du
skriver under. Insister at bilen er helt kold, så du kan finde ud af gear'et
tilstand. Kontroller køler, A/C, baklys og så måske udlæse fejkoder, hvis
det er en model før 95.

Kik efter utætheder mellem motor og gear, og ved trækaksler.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-10-06 21:29

> [...]
> da AutoBild/TÜV ikke udspecificerer dette. Der skulle også været noget med
> tab af kølemiddel og dertil hørende toppakningdefekt m.m.

Jeg har ikke selv de problemer du nævner og har ikke hørt andre have dem.
Jeg har ej heller set det i de brugttest jeg har læst, og jeg mener at have
læst dem alle.

Der er dog andre problemer typiske problemer som kan være rare at tjekke
først, eks. akseltætning ved krumtap og klimaanlæg.
Hvis der er en awd model vil jeg droppe den, der er vist for mange problemer
med gearkassen. Den bliver nemt varm og det holder den ikke til.

Niels

Fra : tuetrack@gmail.com

Dato : 26-10-06 08:14

> Hvor har du de oplysninger fra? Det kunne være rart hvis du linkede til
> rapporten plus fortæller hvilken model/motor du interesserer dig for.

Jow det kunne være rart, men jeg mener ikke at AutoBilds årsrapport
fra TÜV bliver lagt ud på nettet, men jeg kan sende dig teksten når
jeg kommer hjem fra arbejde. Det mest ærgelige er at de ikke
fortæller mere om det end siger at "der er nogle fejl på for og
bagaksler"

Og tak til alle for indlæggene

/tue