|
| Tilbage til stenalderen det gik Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 11:04 |
|
Hej
Argh, nu viser de nyeste tests af vinterdæk og specielt sammenlignet med
sommerdæk, at der er rigtig god grund til at have to sæt dæk, men ak,
ak, ak. Der er nogen der synes vi skal starte ved 0 igen.
http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4037382/
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 11:38 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453de4ee$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Argh, nu viser de nyeste tests af vinterdæk og specielt sammenlignet med
> sommerdæk, at der er rigtig god grund til at have to sæt dæk, men ak, ak,
> ak. Der er nogen der synes vi skal starte ved 0 igen.
Njaee ... ikke helt, os der bor ude på Lars Tyndskids mark bliver da
anbefalet vinterdæk.
Så Kjøvenhavnerne blot blive hjemme i staden eller skifte dæk, hver gang de
skal udenfor bygrænsen.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Mogens... (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 25-10-06 19:56 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:453ded0c$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Njaee ... ikke helt, os der bor ude på Lars Tyndskids mark bliver da
> anbefalet vinterdæk. Så Kjøvenhavnerne blot blive hjemme i staden eller
> skifte dæk, hver gang de skal udenfor bygrænsen.
Har ikke læst alle indlæg, men her er lidt læsestof desangående.
Skribenten er ikke hr hvem-som-helst:
www.alfaklub.dk/acrobat/kb_2003-1.pdf
| |
Karsten Feddersen (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 25-10-06 20:42 |
|
Hej
Mogens... wrote:
> Har ikke læst alle indlæg, men her er lidt læsestof desangående.
> Skribenten er ikke hr hvem-som-helst:
> www.alfaklub.dk/acrobat/kb_2003-1.pdf
Første spørgsmål: Hvem er han og hvad er hans baggrund?
Dernæst synes jeg han snakker for sin syge moster og modsiger sig selv.
Han beskylder dækfrabrikanterne for at sammenligne på forskellige og
forkerte parametre, men gør selv det samme. Oprigtig talt, så lyder det
som om han har læst 2002-rapporten og så sig nødsaget til at skrive en
meget lang artikel brygget over det samme emne og helst med et udfald,
så han kunne beholde sine seje Alfa-sutter på bilen året rundt.
Essensen af mit oprindelig indlæg var, at ADAC/FDM er kommet med ny
2006-viden, som viser at vinterdæk klart er en fordel og kort tid efter
kommer en eller anden fra Rådet For Større Færdelssikkerhed og
argumenterer udfra oplysninger fra en rapport fra 2002, som i øvrigt er
baseret på undersøgelser i perioden 1998-2001. Det undrer mig i øvrigt
at skribenten ikke referer til de undersøgelser, da Rådet For Større
Færdelssikkerhed åbenbart ikke havde de store problemer med at finde en
masse kilder når det nu endelig skulle være.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Mogens... (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 25-10-06 20:46 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453fbe05$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Første spørgsmål: Hvem er han og hvad er hans baggrund?
Peter Dyrelund er ingeniør og ansat ved Færdselsstyrelsen.
Han er endvidereskribent for Alfa Romeo klubbens blad.
Peter er særdeles velanskrevet vedr. alt, han rører ved...
| |
Martin Johansen [600~ (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 25-10-06 20:52 |
|
In article <_9P%g.20861$E02.8540@newsb.telia.net>,
"Mogens..." <no@reply.dk> wrote:
> Peter Dyrelund er ingeniør og ansat ved Færdselsstyrelsen.
> Han er endvidereskribent for Alfa Romeo klubbens blad.
OK.
> Peter er særdeles velanskrevet vedr. alt, han rører ved...
Kan han så ikke røre lidt ved min SAAB en kort gang?
Spøg til side... jeg kan godt følge ham langt hen af vejen.. min gamle
Fiesta på normale dæk i størrelse cykelhjul var ustoppelig i sne. Min
gamle ZX'er på 195-bredde var også ustoppelig, men på den negative
måde.. den skøjtede rundt.
Min nuværende SAAB har jeg kun prøvet med vinterdæk i sne og det klarer
den fremragende.
Resultat? Jeg skal ikke køre på andet end vinterdæk - det er en
fornøjelse at kunne komme frem overalt uden at tænke på føret for det er
vitterligt hvad jeg oplevede/oplever med vinterdækkene. Og så kan jeg om
sommeren koncentrere mig om mit højhastighedsdæk uden at gå på kompromis
der.
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Karsten Feddersen (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 26-10-06 07:03 |
|
Hej
Martin Johansen [6000] wrote:
> Resultat? Jeg skal ikke køre på andet end vinterdæk - det er en
> fornøjelse at kunne komme frem overalt uden at tænke på føret for det er
> vitterligt hvad jeg oplevede/oplever med vinterdækkene. Og så kan jeg om
> sommeren koncentrere mig om mit højhastighedsdæk uden at gå på kompromis
> der.
Det er lige netop samme oplevelse jeg har. Jeg er en enkelt gang blevet
taget på sengen med sneen, men pyt, de smalle 175'ere (eller mindre) jeg
havde på kunne nok gå en enkelt dag, men ak. Jeg havde svært ved bare at
komme afsted pga få centimeter sne. Næste dag med vinterdæk gik det bare
derudaf.
Derfor undrer det mig også, at man bliver ved med at fastholde alle de
undskyldninger for ikke at skifte til vinterdæk. Skulle jeg endelig
nøjes med et sæt dæk, så ville jeg hellere køre på vinterdæk året rundt
end på sommerdæk året rundt.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (25-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 25-10-06 21:38 |
|
"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:prO%g.20854$E02.8359@newsb.telia.net...
KLIP
>> Njaee ... ikke helt, os der bor ude på Lars Tyndskids mark bliver da
>> anbefalet vinterdæk. Så Kjøvenhavnerne blot blive hjemme i staden eller
>> skifte dæk, hver gang de skal udenfor bygrænsen.
>
> Har ikke læst alle indlæg, men her er lidt læsestof desangående.
> Skribenten er ikke hr hvem-som-helst:
Tak og o.k.
Jeg bemærker blot, han af naturlige årsager i artiklen ikke er nået længere
end til GW3.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Mogens... (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 25-10-06 21:43 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:453fcb1b$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg bemærker blot, han af naturlige årsager i artiklen ikke er nået
> længere end til GW3.
Jep - den er fra januar 2003...
| |
BJ (25-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 25-10-06 22:02 |
|
"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:b%P%g.20868$E02.8489@newsb.telia.net...
KLIP
>> Jeg bemærker blot, han af naturlige årsager i artiklen ikke er nået
>> længere end til GW3.
>
> Jep - den er fra januar 2003...
Det er også ret indlysende, show-dæk som Eagle F1 er aldeles ubrugelige i
sne og helårsdæk med lamellignende udskæringer er velegnede i samme.
Det er faktisk ret simpel, kig på mønstret i dine dæk....
Er de udelukke skåret i omløbsretningen uden nævneværdige klodslignende
udskæringer, er de ubrugelige i sne.
Er de skåret med et pænt antal klodslignende mønstre uden at være decideret
klodsede (.. ), kan de fin anvendes. da de således kan bide i sne.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Kim Frederiksen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Kim Frederiksen |
Dato : 24-10-06 12:05 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453de4ee$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Argh, nu viser de nyeste tests af vinterdæk og specielt sammenlignet med
> sommerdæk, at der er rigtig god grund til at have to sæt dæk, men ak, ak,
> ak. Der er nogen der synes vi skal starte ved 0 igen.
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4037382/
>
Et sommerdæk ER bedst på tør vej, også i kulde. Det er gammelkendt viden.
Jeg overvejer også at lade mine sidde på.
mvh.
Kim Frederiksen
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 13:18 |
|
Hej
Kim Frederiksen wrote:
> Et sommerdæk ER bedst på tør vej, også i kulde. Det er gammelkendt viden.
> Jeg overvejer også at lade mine sidde på.
Ved moderne dæk er sommerdæk kun marginalt bedre på tør vej. Nogenlunde
lige gode på våd vej og væsentligt ringere på glat vej. De nye sommerdæk
er endda værre i glat føre end de gamle sommerdæk, da de i større grad
er designet til sommeren.
Skulle man køre så man i det daglige skulle have behov for de ca 5%
bedre som et sommerdæk typisk er til at bremse bilen, så kører man på en
måde som alligevel vil føre til ulykker på et eller andet tidspunkt
uanset dæk.
Desuden skal man huske på at sommerdæk kun er bedre under optimale
forhold (diverse tests). Det vil sige at bilen kan udnytte det større
vejgreb fuldt ud, at man bremser senest muligt osv. For eksempel vil min
søsters Volvo 940 altid bruge længere bremsevej om hun så kører på
markedets bedst bremsende sommerdæk og jeg tager min Mazda 6 med mine
vinterdæk på en tør vej.
Så argumentet med at "Et sommerdæk ER bedst på tør vej, også i kulde."
er ganske vist korrekt, men hvis det er den eneste fordel man kan komme
frem med kontra den lange list af ulemper der er ved sommerdæk i
vinteren, så har man ikke rigtig nogen god grund til at køre igennem
vinteren med sommerdæk.
Bare se vores gode venner i sydsønderjylland. Det er jo nok ikke uden
grund, at de ikke for dækket vinterskade lavet med sommerdæk eller at de
skal have vinterdæk på hvis det er snevejr.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 13:23 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e0459$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Ved moderne dæk er sommerdæk kun marginalt bedre på tør vej. Nogenlunde
> lige gode på våd vej og væsentligt ringere på glat vej. De nye sommerdæk
> er endda værre i glat føre end de gamle sommerdæk, da de i større grad er
> designet til sommeren.
Som eksempel:
http://eu.goodyear.com/dk_dk/tires/repository/UltraGripPerformance/profile.jsp
Ulempe .... de koster penge..;)
> Desuden skal man huske på at sommerdæk kun er bedre under optimale forhold
> (diverse tests). Det vil sige at bilen kan udnytte det større vejgreb
> fuldt ud, at man bremser senest muligt osv. For eksempel vil min søsters
> Volvo 940 altid bruge længere bremsevej om hun så kører på markedets bedst
> bremsende sommerdæk og jeg tager min Mazda 6 med mine vinterdæk på en tør
> vej.
Moderne biler med ABS, TC og "DSB" osv. udnytter vel dækkenes
vedhæftningsevne optimalt.
> Bare se vores gode venner i sydsønderjylland. Det er jo nok ikke uden
> grund, at de ikke for dækket vinterskade lavet med sommerdæk eller at de
> skal have vinterdæk på hvis det er snevejr.
Det vidste jeg ikke, kan du give et link/henvisning?
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 13:36 |
|
Hej
BJ wrote:
> Som eksempel:
> http://eu.goodyear.com/dk_dk/tires/repository/UltraGripPerformance/profile.jsp
>
> Ulempe .... de koster penge..;)
Bare synd at de ikke kan leveres endnu og nok heller ikke kommer i år.
Så bad jeg om deres GW3 dæk, men det kunne heller ikke leveres i rette
størrelse. Det endte med at forhandleren sammen med distributøren tilbød
mig Micheling Pliot Alpin til samme pris. Og _de_ er dyre, så jeg lavede
en rigtig god handel
> Moderne biler med ABS, TC og "DSB" osv. udnytter vel dækkenes
> vedhæftningsevne optimalt.
Ja, men hvis ikke dækkene hæfter optimalt, så vil de systemer heller
ikke fungere optimalt. Jeg mener endda, at der i min instruktionsbog
står at for at kunne udnytte ESP om vinteren, så kræver det vinterdæk.
Eller også så var det en anbefaling et andet sted fra. Mange tror nemlig
åbenbart at ESP redder dem selvom de har sommerdæk.
> Det vidste jeg ikke, kan du give et link/henvisning?
Her er lidt om loven, som også gælder udlændinge på tyske veje:
http://www.welt.de/data/2005/01/29/434789.html
Her er lidt om forsikringsproblerne som det kan give:
http://www.reifen.de/winterreifen_infos.html
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 13:42 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e08a4$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Bare synd at de ikke kan leveres endnu og nok heller ikke kommer i år.
Hmmm .. var lige nede ved for at beskue konens nye
vinteralufælgemedvinterdækpå til S40.
Der sidder de lige så fint monteret på..
> Så bad jeg om deres GW3 dæk, men det kunne heller ikke leveres i rette
> størrelse. Det endte med at forhandleren sammen med distributøren tilbød
> mig Micheling Pliot Alpin til samme pris. Og _de_ er dyre, så jeg lavede
> en rigtig god handel
Det synes jeg også, jeg har gjort alr inklusive..
>> Moderne biler med ABS, TC og "DSB" osv. udnytter vel dækkenes
>> vedhæftningsevne optimalt.
>
> Ja, men hvis ikke dækkene hæfter optimalt, så vil de systemer heller ikke
> fungere optimalt. Jeg mener endda, at der i min instruktionsbog står at
> for at kunne udnytte ESP om vinteren, så kræver det vinterdæk. Eller også
> så var det en anbefaling et andet sted fra. Mange tror nemlig åbenbart at
> ESP redder dem selvom de har sommerdæk.
>
>
>> Det vidste jeg ikke, kan du give et link/henvisning?
>
> Her er lidt om loven, som også gælder udlændinge på tyske veje:
> http://www.welt.de/data/2005/01/29/434789.html
>
> Her er lidt om forsikringsproblerne som det kan give:
> http://www.reifen.de/winterreifen_infos.html
O.k. så misforstod jeg dig, når det er _de_ Sønderjyder, du mener..
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 13:51 |
|
Hej
BJ wrote:
> Der sidder de lige så fint monteret på..
???? Sikker på at det er UltraGrip Performance? Jeg kunne ikke få noget
som helst Goodyear vinterdæk i 225/45-17
> O.k. så misforstod jeg dig, når det er _de_ Sønderjyder, du mener..
Mente da nok at jeg skrev _syd_sønderjylland
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 14:02 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e0c42$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
>> Der sidder de lige så fint monteret på..
>
> ???? Sikker på at det er UltraGrip Performance? Jeg kunne ikke få noget
> som helst Goodyear vinterdæk i 225/45-17
Ha, du mig dæleme til at ringe til John (blot for en ekstra sikkerheds
skyld).
Jep, det er Goodyear UltraGrip Performance i størrelsen 205x55 R16 med
H-mærke monteret på spritnye originale Volvo-alu-fælge i passende
størrelse..
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 16:15 |
|
Hej
BJ wrote:
>> ???? Sikker på at det er UltraGrip Performance? Jeg kunne ikke få noget
>> som helst Goodyear vinterdæk i 225/45-17
>
> Ha, du mig dæleme til at ringe til John (blot for en ekstra sikkerheds
> skyld).
>
> Jep, det er Goodyear UltraGrip Performance i størrelsen 205x55 R16 med
> H-mærke monteret på spritnye originale Volvo-alu-fælge i passende
> størrelse..
Ok, så har de nok lavet nogle, men ikke alle størrelser endnu. Ville
nemlig gerne have haft de nye UG Performance.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 16:24 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e2dfb$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Ok, så har de nok lavet nogle, men ikke alle størrelser endnu. Ville
> nemlig gerne have haft de nye UG Performance.
Jeg syntes at fornemme leveringsproblemer med GW-3 og så leverede man 300
UGP-sæt til samme pris..
Så jeg tror faktisk, de har lavet alle størrelser, men måske ikke alle
forhandlere har disponeret i tide.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 18:46 |
|
Hej
BJ wrote:
> Så jeg tror faktisk, de har lavet alle størrelser, men måske ikke alle
> forhandlere har disponeret i tide.
Tror nok Give Dæk har styr på tingene. Han havde åbenbart ligefrem haft
fat i Goodyear Danmark for at høre ad.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 19:42 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e5147$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
>> Så jeg tror faktisk, de har lavet alle størrelser, men måske ikke alle
>> forhandlere har disponeret i tide.
>
> Tror nok Give Dæk har styr på tingene. Han havde åbenbart ligefrem haft
> fat i Goodyear Danmark for at høre ad.
O.k., så er de sikkert en mangel.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
spamsen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : spamsen |
Dato : 24-10-06 15:35 |
|
"BJ" wrote in message
news:453e05c7$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en
> meddelelse
> news:453e0459$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> KLIP
>
>> Ved moderne dæk er sommerdæk kun marginalt bedre på tør
>> vej. Nogenlunde lige gode på våd vej og væsentligt
>> ringere på glat vej. De nye sommerdæk er endda værre i
>> glat føre end de gamle sommerdæk, da de i større grad er
>> designet til sommeren.
>
> Som eksempel:
> http://eu.goodyear.com/dk_dk/tires/repository/UltraGripPerformance/profile.jsp
>
> Ulempe .... de koster penge..;)
Det gør bøden også hvis du spærer en bakke med sommerdæk på bilen, i flere
lande om vinteren.
>> Desuden skal man huske på at sommerdæk kun er bedre
>> under optimale forhold (diverse tests). Det vil sige at
>> bilen kan udnytte det større vejgreb fuldt ud, at man
>> bremser senest muligt osv. For eksempel vil min søsters
>> Volvo 940 altid bruge længere bremsevej om hun så kører
>> på markedets bedst bremsende sommerdæk og jeg tager min
>> Mazda 6 med mine vinterdæk på en tør vej.
>
> Moderne biler med ABS, TC og "DSB" osv. udnytter vel
> dækkenes vedhæftningsevne optimalt.
Det tænker de nok ikke på hvis du skal til norge og spærer vejbanen med
sommerdæk på bilen? :)
--
vh.
Flemming
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 15:55 |
|
"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:453e249b$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Moderne biler med ABS, TC og "DSB" osv. udnytter vel
>> dækkenes vedhæftningsevne optimalt.
> Det tænker de nok ikke på hvis du skal til norge og spærer vejbanen med
> sommerdæk på bilen? :)
Det skal jeg nu ikke, men har trods det, højhastighedsvinterdæk på begge
biler..;)
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
spamsen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : spamsen |
Dato : 24-10-06 17:44 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message
news:453e294b$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> "spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:453e249b$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>>> Moderne biler med ABS, TC og "DSB" osv. udnytter vel
>>> dækkenes vedhæftningsevne optimalt.
>> Det tænker de nok ikke på hvis du skal til norge og
>> spærer vejbanen med sommerdæk på bilen? :)
>
> Det skal jeg nu ikke, men har trods det,
> højhastighedsvinterdæk på begge biler..;)
Lyder også meget fornuftigt. Jeg kan ikke få øje på besparelsen, ud over
pladsen :)
--
Vh.
Flemming
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 18:14 |
|
"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:453e42d8$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>>> Det tænker de nok ikke på hvis du skal til norge og
>>> spærer vejbanen med sommerdæk på bilen? :)
>>
>> Det skal jeg nu ikke, men har trods det,
>> højhastighedsvinterdæk på begge biler..;)
> Lyder også meget fornuftigt. Jeg kan ikke få øje på besparelsen, ud over
> pladsen :)
Besparelse, det søger jeg heller ikke, potterne skal jo have dæk på uanset
hvad..;)
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Martin Vollert (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 24-10-06 12:07 |
|
Karsten Feddersen skrev:
> Hej
>
> Argh, nu viser de nyeste tests af vinterdæk og specielt sammenlignet
> med sommerdæk, at der er rigtig god grund til at have to sæt dæk, men
> ak, ak, ak. Der er nogen der synes vi skal starte ved 0 igen.
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4037382/
>
>
Hva mener du ? de vinterdæk jeg køre på lige nu er da på ingen måde
ligeså gode som de sommerdæk jeg havde på, hverken i regn eller tørvejr
tværtimod. lige nu er jeg faktisk mere farlig med vinterdæk.
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 12:56 |
|
"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse
news:453df3bc$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
>> Argh, nu viser de nyeste tests af vinterdæk og specielt sammenlignet med
>> sommerdæk, at der er rigtig god grund til at have to sæt dæk, men ak, ak,
>> ak. Der er nogen der synes vi skal starte ved 0 igen.
>>
>> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4037382/
>>
>>
> Hva mener du ? de vinterdæk jeg køre på lige nu er da på ingen måde ligeså
> gode som de sommerdæk jeg havde på, hverken i regn eller tørvejr
> tværtimod. lige nu er jeg faktisk mere farlig med vinterdæk.
Så er dine vinterdæk noget værre lort.
Et moderne vinterdæk (specielt højhastighedsdæk) er stort set (99%) lige så
gode som et alm. sommerdæk på tør vej.
Så mit råd er, køb nogle rigtig gode højhastighedsvinterdæk.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Martin Vollert (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 24-10-06 13:14 |
|
BJ skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse
> news:453df3bc$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>
>>> Argh, nu viser de nyeste tests af vinterdæk og specielt sammenlignet med
>>> sommerdæk, at der er rigtig god grund til at have to sæt dæk, men ak, ak,
>>> ak. Der er nogen der synes vi skal starte ved 0 igen.
>>>
>>> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4037382/
>>>
>>>
>>>
>> Hva mener du ? de vinterdæk jeg køre på lige nu er da på ingen måde ligeså
>> gode som de sommerdæk jeg havde på, hverken i regn eller tørvejr
>> tværtimod. lige nu er jeg faktisk mere farlig med vinterdæk.
>>
>
> Så er dine vinterdæk noget værre lort.
>
> Et moderne vinterdæk (specielt højhastighedsdæk) er stort set (99%) lige så
> gode som et alm. sommerdæk på tør vej.
>
> Så mit råd er, køb nogle rigtig gode højhastighedsvinterdæk.
>
Måske men så skal de vel også være samme størrelse det er mine somme
og vinterdæk ikke.
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 13:15 |
|
"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse
news:453e0382$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> Måske men så skal de vel også være samme størrelse det er mine somme
> og vinterdæk ikke.
Måske, det kan godt være dine gode højhastighedsvinterdæk er bedre end dine
brede billige sommersutter..
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 13:23 |
|
Hej
Martin Vollert wrote:
> Hva mener du ? de vinterdæk jeg køre på lige nu er da på ingen måde
> ligeså gode som de sommerdæk jeg havde på, hverken i regn eller tørvejr
> tværtimod. lige nu er jeg faktisk mere farlig med vinterdæk.
Hvis dine vinterdæk er så meget ringere, at du mener du er til fare for
dig selv eller andre i trafikken, så vil jeg anbefale nogle andre og
bedre vinterdæk.
Prøv at tjekke testresultaterne på Civic'en i seneste FDM blad.
Jeg er i øvrigt af den opfattelse, at man skal/bør køre med samme
dimension vinterdæk som sommerdæk for ikke at ændre på bilens
kørselsegenskaber ved skift til vinterdæk.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Brian (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-10-06 15:43 |
|
Karsten Feddersen wrote:
> Jeg er i øvrigt af den opfattelse, at man skal/bør køre med samme
> dimension vinterdæk som sommerdæk for ikke at ændre på bilens
> kørselsegenskaber ved skift til vinterdæk.
Hvorfor ?
Mange nyere biler er født med allerhelvedes brede dæk, som ikke skulle være
det bedste kombineret med sne.
/Brian
| |
Hafnia (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Hafnia |
Dato : 24-10-06 16:52 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e059f$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Martin Vollert wrote:
>> Hva mener du ? de vinterdæk jeg køre på lige nu er da på ingen måde
>> ligeså gode som de sommerdæk jeg havde på, hverken i regn eller tørvejr
>> tværtimod. lige nu er jeg faktisk mere farlig med vinterdæk.
>
> Hvis dine vinterdæk er så meget ringere, at du mener du er til fare for
> dig selv eller andre i trafikken, så vil jeg anbefale nogle andre og bedre
> vinterdæk.
>
siden ca 98% til 99% af alle ulykker skyldes føreren af bilen, så har jeg
en anden anbefaling....
| |
Ole N (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Ole N |
Dato : 24-10-06 13:09 |
|
Sidste vinter lå sneen i Danmark fra januar til langt ind i marts, og jeg
har planer om en smut til Østrig til vinter så jeg snupper vinterdækkene
(hvis jeg blot kan finde nogle der ikke er skæve
/Ole
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 13:14 |
|
"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:453e0272$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
KLIP
> (hvis jeg blot kan finde nogle der ikke er skæve
Det er vel kun et spørgsmål om at betale prisen..;)
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Ukendt (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-10-06 17:36 |
|
"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:453e0272$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Sidste vinter lå sneen i Danmark fra januar til langt ind i marts,
Strøede de ikke salt hvor du bor?
--
Tom
| |
Peter Dalgaard (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 24-10-06 17:58 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
> "Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:453e0272$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Sidste vinter lå sneen i Danmark fra januar til langt ind i marts,
>
> Strøede de ikke salt hvor du bor?
PÃ¥ villavejene er det typisk den enkelte grundejer der skal rydde ud
til midten af vejen. Kun nogen af os er "hellige" nok til at få det
gjort, resten kan måske lige overkomme fortovet. Resultat: 4cm kompakt
is på 80% af vejbanen indtil man er ude på de gennemgående veje. (Og
grundejerforeningen nedstemmer forslag om organiseret snerydning år
efter år, med henvisning til at det er den enkelte grundejer osv..)
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 18:01 |
|
Hej
Tom wrote:
> Strøede de ikke salt hvor du bor?
Ikke hvor jeg bor (villakvarter i Vejle). De første 200 meter (jeg bor
tæt på udkørslen til den "store" vej) bliver _aldrig_ saltet. Hvis vi
er uheldige kommer kommunens traktor dog og laver en fin glat overflade
på sneen mens de smider sneen op på fortorvet .
Den lidt større vej saltes lidt på må og få eller ryddes en gang
imellem. Det er som om de ikke kan finde ud af hvad de skal med den. Den
næste større vej er normalt pænt ryddet. Der er ganske vist to spor, men
så snart der ligger 0,3my sne er vejen i folks hoveder øjeblikket
indsnævret til et spor. Vejvæsenet vil da også nødig forvirre folk, så
de holder den skam kun ryddet i et enkelt spor. Det er først når vi når
hovedvejen at vi kan være nogenlunde sikre på at der saltes og ryddes.
Min indkørsel som hæver sig ca 50-60cm fordelt over 5m er normalt også
nok til at gæster med sommerdæk ikke kommer op igen. Så sommerdæksgæster
på holde oppe på vejen når der ligger sne
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 18:16 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e46a7$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Min indkørsel som hæver sig ca 50-60cm fordelt over 5m er normalt også nok
> til at gæster med sommerdæk ikke kommer op igen. Så sommerdæksgæster på
> holde oppe på vejen når der ligger sne
Bare vent til vi rigtig vinter "som i gamle dage".
Så holder bilerne på Storager, Skelvangen og Bredballe Byvej. Alt andet er
spærret..
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 18:50 |
|
Hej
BJ wrote:
> Bare vent til vi rigtig vinter "som i gamle dage".
Gamle dage var sidste vinter. Hjemkommet fra USA med en uges oppakning
var der sne i DK og taxa'en ville ikke engang køre ned i villakvarteret.
Jeg blev sat af 400 meter hjemmefra så han kunne forblive på
Juulsbjergvej uden at skulle bakke for at komme tilbage til Horsensvej
> Så holder bilerne på Storager, Skelvangen og Bredballe Byvej. Alt andet er
> spærret..
Selv på de veje må de nogle gange give op. Jeg har da tit set folk på
Markvejen som lige skulle ned i Brugsen på deres sommerdæk og så kunne
de ikke komme hjem igen fordi det går en smule op.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
BJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 24-10-06 19:48 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e525a$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
>> Så holder bilerne på Storager, Skelvangen og Bredballe Byvej. Alt andet
>> er spærret..
>
> Selv på de veje må de nogle gange give op. Jeg har da tit set folk på
> Markvejen som lige skulle ned i Brugsen på deres sommerdæk og så kunne de
> ikke komme hjem igen fordi det går en smule op.
O.k. og o.k.
Det sidste rigtige snevejr, jeg husker i kvarteret og grevskabet, var da
Viborgvej blev lukket med bom.
Vi skulle fra Finlandsvej og hjem, men måtte køre over til en kollega på
Boesvangen. Her var til sent på aftenen og regnede da med, vi kunne benytte
de "store veje" i kvarteret.
Konens potte var den gang en Honda Civic. Der lå godt nok en del sne udenfor
kollegaens hus.
Jeg steg ind i Civic´n, da jeg snildt regnede med at kunnen gennembryde
driven.
Fik et rigtig godt tilløb og braaaagede in i og op på driven. Her stoppede
potte med hjulene godt og vel en ½ meter over asfalten (under driven).
Næste dag blev potten gravet fri, så den igen fik fast grund underhjulene.
Fik jeg fortalt, vi gik efter hjem efter opkørslen i driven, i en forrygende
snestorm som ikke havde været set i mands minde..
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Ole (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 24-10-06 21:28 |
|
>> Sidste vinter lå sneen i Danmark fra januar til langt ind i marts,
>
> Strøede de ikke salt hvor du bor?
>
> --
> Tom
Jo men det er nu ikke altid det når at virke før jeg kører på arbejde om
morgenen.
Jeg tror i øvrigt at den cyklist der væltede foran mig, en vintermorgen
sidste vinter, var ganske godt tilfreds med at jeg havde vinterdæk på.
/Ole
| |
Hafnia (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Hafnia |
Dato : 24-10-06 16:47 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453de4ee$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Argh, nu viser de nyeste tests af vinterdæk og specielt sammenlignet med
> sommerdæk, at der er rigtig god grund til at have to sæt dæk, men ak, ak,
> ak. Der er nogen der synes vi skal starte ved 0 igen.
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4037382/
>
handler det ikke om at man skal kunne evne at se ting i en bredere
sammenhæng med flere faktorer, og ikke let forståligt pixi-bog's format.
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 17:04 |
|
Hej
Hafnia wrote:
> handler det ikke om at man skal kunne evne at se ting i en bredere
> sammenhæng med flere faktorer, og ikke let forståligt pixi-bog's format.
Jo og derfor er den nye tyske lov egentlig ganske genial, selvom de
fleste tyskere synes den er mærkelig.
Det er blandt andet citater her fra avisen: "Men nu er det jo ikke
norske forhold, vi lever under i Danmark. »Så længe vi har det vejr, der
minder om det, vi har lige nu, så er man meget bedre stillet med
normaldæk,« siger dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet For Større
Færdselssikkerhed."
Her er der nogen som for en sikkerheds skyld (Dækimportør-Foreningen)
anbefaler vinterdæk og så kommer Rådet For Større Færdselssikkerhed og
skyder det i sænk. Netop Rådet For Større Færdselssikkerhed synes jeg jo
må stå den "højeste myndighed" hvad angår trafiksikkerhed, men jeg tager
åbenbart fejl.
Han udtaler også: "»Man skal ikke bare tro, at man kan køre, som man
plejer, hvis vejene er tørre. For vinterdæk bremser dårligere end
normale dæk under normale forhold,« siger Jesper Sølund.". Den tolker
jeg, som om det nærmest er farlig at bruge vinterdæk på tør vej.
ADAC har i årets store vinterdæktest (den som FDM også beretter fra)
slået fast, at med de nye dæk, så er forskellene meget små og de
anbefaler også, at ingen søger de grænser som dækkene har uanset om man
kører på sommerdæk eller vinterdæk. Derfor mener de også i deres helt
egen subjektive vurdering, at der ikke er forskel på sommerdæk og
vinterdæk ved normal kørsel.
De lavede også en test af nye biler med "brede" standarddæk og hvordan
de var sammenlignet med tilsvarende vinterdæk. Desværre var der ikke så
meget baggrund i artiklen, men nærmest kun en opsumering, men den viste
klart at der hedder vinterdæk når det bliver koldt.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 17:30 |
|
Hej
Karsten Feddersen wrote:
> Argh, nu viser de nyeste tests af vinterdæk og specielt sammenlignet med
> sommerdæk, at der er rigtig god grund til at have to sæt dæk, men ak,
> ak, ak. Der er nogen der synes vi skal starte ved 0 igen.
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4037382/
Nu forstår jeg det bedre. Fandt følgende rapport på Rådet For Større
Fædselssikkerheds hjemmeside:
http://www.sikkertrafik.dk/3ed0033
Det er en rapport fra februar 2002 som nærmest er en opsumering af
diverse rapporter og dæktests fra Tyskland, Schweiz og Sverige i
perioden 1998-2001. Altså er udsagnet baseret på op til 8 år gammel
teknologi og mon ikke der er sket en hel del siden da. Rapportens
største dækstørrelse er 195'ere, hvilket jo snart er minimumsstandarden
herhjemme på de mest solgte biler.
FDM's artikel om sommer kontra vinterdæk er her:
< http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8552BF7A-935E-4C5E-BCDB-EFFF6FBDA33F/0/3843.pdf>
Jeg synes Rådet For Større Fædselssikkerheds burde få sig et FDM
abonnement
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
|
|