Trailervægt ZX?
Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-10-06 09:01

Hvor tung en trailer (bremset) må en Citroen ZX stationcar trække?
Altså trailerens totalvægt.

Vi har brug for at flytte en tom bådtrailer og kender nogen med en ZX, der
muligvis kan hjælpe.

Hvis traileren har for høj totalvægt, hvad er så straffen?

Hvis 'vogntoget' bliver involveret i ulykke, dækker forsikringen så?

Hilsen Sverre.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 10:05

On Tue, 24 Oct 2006 10:00:49 +0200, "Sverre Stokke"
<sverre@enterpol.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis traileren har for høj totalvægt, hvad er så straffen?
>
>Hvis 'vogntoget' bliver involveret i ulykke, dækker forsikringen så?

Umiddelbart omkring 1000 kg - det må en ZX 1.4 stc fra 95 i hvert
fald. Prøv at taste nummerpladen ind på biltorvet.dk, så kan du få en
masse oplysninger om bilen.
Det er den faktiske vægt, der afgør om bilen må trække den. Så kan der
være et problem med hvilket kørekort du skal have, hvis den samlede
totalvægt bliver over 3500 kg. Men en tom bådtrailer burde kunne
flyttes - og hvis vogntoget er lovligt dækker forsikringen i hvert
fald ansvarsskader. Ude specifik kasko på traileren kan der blive et
problem der.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-10-06 15:23

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er den faktiske vægt, der afgør om bilen må trække den. Så kan der
> være et problem med hvilket kørekort du skal have, hvis den samlede

Forkert - han må køre med en trailer med totalvægt på 3500Kg, sålænge
den faktiske vægt ikke overstiger det bilen må trække, OG bilen max. må
trække egenvægt +50Kg.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut. - 1475Kg egenvægt ,2000Kg totalvægt

Fra : Leonard

Dato : 24-10-06 15:41

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

>Forkert - han må køre med en trailer med totalvægt på 3500Kg, sålænge
>den faktiske vægt ikke overstiger det bilen må trække, OG bilen max. må
>trække egenvægt +50Kg.

Næh, det er ikke forkert det Ivan skriver, det er heller ikke forkert
det du skriver. Ingen af jer svarer med det samlede kompleks af
trailerregler, som de fleste også synes er ret så indviklede. Derfor
er det bedste råd som regel at taste de aktuelle tal fra
reg.-attesterne ind på http://sikkertrafik.dk/164b3e80 for at finde ud
af om kørekortet kan holde til kørslen.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 16:11

On Tue, 24 Oct 2006 16:41:02 +0200, Leonard
<usenet@leonard.dk.invalid> wrote:

> [...]
>trailerregler, som de fleste også synes er ret så indviklede. Derfor
>er det bedste råd som regel at taste de aktuelle tal fra

Det er nok den bedste løsning - jeg må huske det link en anden gang.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi