"Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:453dc4e8$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Er der en mazda mekaniker i dette forum?
>
> Jeg har bakset med min motorlampe i lang lang tid efter hånden. Da
> problemet opstod købte jeg en lille OBD-II interface i USA så jeg kunne
> udlæse fejlen. Og det var P0421, ud fra mazdas workshop manual kan jeg
> uddrage at det enten er lambda sonden eller den forreste kat (lige efter
> udst. manifolden).
> Jeg får spændingsudslag fra begge lambdasonder, men efter at have snakket
> med et par bekendte rådede de mig til at prøve at skifte den forreste
> lambda sonde (1.600 kr) hvilket ikke gjorde nogen forskel overhovedet. Jeg
> prøvede efterfølgende at sætte den gamle forreste lambda på som den
> bagerste. Det løste dog ikke problemet. For at konkludere om der
> overhovedet er et emissions problem fik jeg målt dette på et værksted, og
> der fik jeg af vide at min udstødning ikke kunne være meget renere.
> (lambda 1.004, %vol CO 0.029).
>
> Har snakket med en bekendte som mente det kunne være fordi jeg kører med
> KN filter indsats, da den så fik mere luft og derved også mere benzin. Men
> den teori tror jeg ikke særlig meget på. Ud over det KN filter indsats er
> alt originalt. Dvs. den er ikke tunet på nogen måde.
>
> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?
>
> -Den bagerste lambdasonda kan jeg prøve at skifte (1.600 kr) men da jeg
> har prøvet 2 forskellige brugte med samme udslag tror jeg ikke på dette.
>
> -Katalysatoren kunne jeg skifte (10.700+moms), men da jeg har fået målt
> emission på værksted og det ikke skulle fejle noget burde det vel heller
> ikke hjælpe
>
> -Kan det være PCM´en der skal flashes ?
>
> Håber der er en der kan hjælpe, da jeg selv er løbet tom for forslag. Og
> jeg ikke har tiltro til at min lokale mazda værksted kan diagnostisere
> problemet. Er bange for de bare skifter delene fra en ende. Hvilket vil
> ende med en regning på 13000+moms+arbejdsløn og det er jeg ikke
> interesseret i.
>
>
> /Jan
Jeg kan da anbefale dig at handle i Tyskland hvis du skal bruge originale
dele da de er ualmindeligt dyre i DK, jeg kan f.eks. nævne brændstoffilter
til min 323F DITD 2003 koster i DK ca 1350kr plus moms samme filter i DE
33,50 euro (251kr).
Sidste gang jeg fik lavet service i Süderlügum kostede nye orig skiver og
klodser til for(2sider) ca 1400kr jeg tør ikke tænke på hvad jeg skulle have
givet i DK
http://www.autohaus-ebsen.de/ han taler nemlig dansk, det gør de ikke i
Flensborg.
MVH
Jens