/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Emissions problem på Mazda 323F 2.0 Sport ~
Fra : Jan Pedersen


Dato : 24-10-06 08:47

Hej

Er der en mazda mekaniker i dette forum?

Jeg har bakset med min motorlampe i lang lang tid efter hånden. Da problemet
opstod købte jeg en lille OBD-II interface i USA så jeg kunne udlæse fejlen.
Og det var P0421, ud fra mazdas workshop manual kan jeg uddrage at det enten
er lambda sonden eller den forreste kat (lige efter udst. manifolden).
Jeg får spændingsudslag fra begge lambdasonder, men efter at have snakket
med et par bekendte rådede de mig til at prøve at skifte den forreste lambda
sonde (1.600 kr) hvilket ikke gjorde nogen forskel overhovedet. Jeg prøvede
efterfølgende at sætte den gamle forreste lambda på som den bagerste. Det
løste dog ikke problemet. For at konkludere om der overhovedet er et
emissions problem fik jeg målt dette på et værksted, og der fik jeg af vide
at min udstødning ikke kunne være meget renere. (lambda 1.004, %vol CO
0.029).

Har snakket med en bekendte som mente det kunne være fordi jeg kører med KN
filter indsats, da den så fik mere luft og derved også mere benzin. Men den
teori tror jeg ikke særlig meget på. Ud over det KN filter indsats er alt
originalt. Dvs. den er ikke tunet på nogen måde.

Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?

-Den bagerste lambdasonda kan jeg prøve at skifte (1.600 kr) men da jeg har
prøvet 2 forskellige brugte med samme udslag tror jeg ikke på dette.

-Katalysatoren kunne jeg skifte (10.700+moms), men da jeg har fået målt
emission på værksted og det ikke skulle fejle noget burde det vel heller
ikke hjælpe

-Kan det være PCM´en der skal flashes ?

Håber der er en der kan hjælpe, da jeg selv er løbet tom for forslag. Og jeg
ikke har tiltro til at min lokale mazda værksted kan diagnostisere
problemet. Er bange for de bare skifter delene fra en ende. Hvilket vil ende
med en regning på 13000+moms+arbejdsløn og det er jeg ikke interesseret i.


/Jan



 
 
Leif Langgaard (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 24-10-06 10:02

"Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:453dc4e8$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?
>

Jeg ville nok prøve at montere det originale luftfilter, det som er lavet
til din motor!

Og det koster dig vel heller ikke noget.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/ http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv www.fotomedia.se



Jan Pedersen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 24-10-06 10:14

Jeg prøver at købe et papir luftfilter efter arbejde i dag. Skal nok melde
tilbage om det hjælper.

Men vil gerne have flere kommentar.



"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
news:453dd698$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:453dc4e8$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?
>>
>
> Jeg ville nok prøve at montere det originale luftfilter, det som er lavet
> til din motor!
>
> Og det koster dig vel heller ikke noget.
>
> --
> Leif Langgaard
> GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
> http://www.azfotos.com/ http://www.webshots.com/
> Skandinaviens største billedarkiv www.fotomedia.se
>
>



Jan Pedersen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 26-10-06 11:34

Det er afprøvet, og gav samme resultat. lampen er tændt igen :(


"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
news:453dd698$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:453dc4e8$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?
>>
>
> Jeg ville nok prøve at montere det originale luftfilter, det som er lavet
> til din motor!
>
> Og det koster dig vel heller ikke noget.
>
> --
> Leif Langgaard
> GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
> http://www.azfotos.com/ http://www.webshots.com/
> Skandinaviens største billedarkiv www.fotomedia.se
>
>



Jens (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 24-10-06 12:39


"Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:453dc4e8$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Er der en mazda mekaniker i dette forum?
>
> Jeg har bakset med min motorlampe i lang lang tid efter hånden. Da
> problemet opstod købte jeg en lille OBD-II interface i USA så jeg kunne
> udlæse fejlen. Og det var P0421, ud fra mazdas workshop manual kan jeg
> uddrage at det enten er lambda sonden eller den forreste kat (lige efter
> udst. manifolden).
> Jeg får spændingsudslag fra begge lambdasonder, men efter at have snakket
> med et par bekendte rådede de mig til at prøve at skifte den forreste
> lambda sonde (1.600 kr) hvilket ikke gjorde nogen forskel overhovedet. Jeg
> prøvede efterfølgende at sætte den gamle forreste lambda på som den
> bagerste. Det løste dog ikke problemet. For at konkludere om der
> overhovedet er et emissions problem fik jeg målt dette på et værksted, og
> der fik jeg af vide at min udstødning ikke kunne være meget renere.
> (lambda 1.004, %vol CO 0.029).
>
> Har snakket med en bekendte som mente det kunne være fordi jeg kører med
> KN filter indsats, da den så fik mere luft og derved også mere benzin. Men
> den teori tror jeg ikke særlig meget på. Ud over det KN filter indsats er
> alt originalt. Dvs. den er ikke tunet på nogen måde.
>
> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?
>
> -Den bagerste lambdasonda kan jeg prøve at skifte (1.600 kr) men da jeg
> har prøvet 2 forskellige brugte med samme udslag tror jeg ikke på dette.
>
> -Katalysatoren kunne jeg skifte (10.700+moms), men da jeg har fået målt
> emission på værksted og det ikke skulle fejle noget burde det vel heller
> ikke hjælpe
>
> -Kan det være PCM´en der skal flashes ?
>
> Håber der er en der kan hjælpe, da jeg selv er løbet tom for forslag. Og
> jeg ikke har tiltro til at min lokale mazda værksted kan diagnostisere
> problemet. Er bange for de bare skifter delene fra en ende. Hvilket vil
> ende med en regning på 13000+moms+arbejdsløn og det er jeg ikke
> interesseret i.
>
>
> /Jan


Jeg kan da anbefale dig at handle i Tyskland hvis du skal bruge originale
dele da de er ualmindeligt dyre i DK, jeg kan f.eks. nævne brændstoffilter
til min 323F DITD 2003 koster i DK ca 1350kr plus moms samme filter i DE
33,50 euro (251kr).
Sidste gang jeg fik lavet service i Süderlügum kostede nye orig skiver og
klodser til for(2sider) ca 1400kr jeg tør ikke tænke på hvad jeg skulle have
givet i DK
http://www.autohaus-ebsen.de/ han taler nemlig dansk, det gør de ikke i
Flensborg.
MVH
Jens



Ukendt (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-10-06 17:34


"Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:453dc4e8$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Er der en mazda mekaniker i dette forum?
>
> Jeg har bakset med min motorlampe i lang lang tid efter hånden. Da
> problemet opstod købte jeg en lille OBD-II interface i USA så jeg kunne
> udlæse fejlen. Og det var P0421, ud fra mazdas workshop manual kan jeg
> uddrage at det enten er lambda sonden eller den forreste kat (lige efter
> udst. manifolden).

Hvilken spænding kan du måle fra sonden?
Er du 100,000% sikker på fejlkoden er til din bil ?

Ellers KAN det jo også skyldes fejl i stikket/ledningen som skal sende
signalet til computeren. Men her vil jeg tro at man skal dybere ind i
motorstyringen for at få udlæst ikke kun fejlkoder men også spændingen som
computeren måler.

--
Tom



Jan Pedersen (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 25-10-06 07:38

Ja, jeg er 100% sikker. Jeg får målinger fra begge lambda sonder (signalerne
ligger mellem 100-900mV) og ifølge de signaler jeg får er katen død. Men min
udstødningsgas er jo så godt som helt ren når jeg får målt den på værksted.



"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:453e4081$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:453dc4e8$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej
>>
>> Er der en mazda mekaniker i dette forum?
>>
>> Jeg har bakset med min motorlampe i lang lang tid efter hånden. Da
>> problemet opstod købte jeg en lille OBD-II interface i USA så jeg kunne
>> udlæse fejlen. Og det var P0421, ud fra mazdas workshop manual kan jeg
>> uddrage at det enten er lambda sonden eller den forreste kat (lige efter
>> udst. manifolden).
>
> Hvilken spænding kan du måle fra sonden?
> Er du 100,000% sikker på fejlkoden er til din bil ?
>
> Ellers KAN det jo også skyldes fejl i stikket/ledningen som skal sende
> signalet til computeren. Men her vil jeg tro at man skal dybere ind i
> motorstyringen for at få udlæst ikke kun fejlkoder men også spændingen som
> computeren måler.
>
> --
> Tom
>
>



Ukendt (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-06 16:25


"Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:453f0649$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Ja, jeg er 100% sikker. Jeg får målinger fra begge lambda sonder
> (signalerne ligger mellem 100-900mV) og ifølge de signaler jeg får er
> katen død. Men min udstødningsgas er jo så godt som helt ren når jeg får
> målt den på værksted.

Det KUNNE jo være selve motorstyringsboksen ud fra de informationer du
giver.
Er det med drønvarm motor at du måler spændingerne?

--
Tom



Jan Pedersen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 26-10-06 11:35

Ja, når motoren er varm (og derved også katen) er målingerne ikke gode. Dvs.
målinger fra begge lambdasonder er så godt som ens.


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:453f81d0$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:453f0649$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Ja, jeg er 100% sikker. Jeg får målinger fra begge lambda sonder
>> (signalerne ligger mellem 100-900mV) og ifølge de signaler jeg får er
>> katen død. Men min udstødningsgas er jo så godt som helt ren når jeg får
>> målt den på værksted.
>
> Det KUNNE jo være selve motorstyringsboksen ud fra de informationer du
> giver.
> Er det med drønvarm motor at du måler spændingerne?
>
> --
> Tom
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408873
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste