Vask i vaskeautomat....
Fra : Kent

Dato : 23-10-06 15:11

Ja, det er jo et spørgsmål, der har været oppe og vende
mange, mange gange - om bilvask i vaskeautomat er
hårdere ved lakken end almindelig håndvask.

Jeg tænker selv, at engang gav vaskeautomaterne sikkert
lakken en hård behandling, men udviklingen har jo også
højnet kvaliteten i vaskeautomaterne - som så meget andet.

Hvad er gruppens holdning til det?

Kent.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-10-06 15:27

Kent skrev:

> Hvad er gruppens holdning til det?

På dén Carina vi købte for ½ år siden er forruden nærmest ødelagt af børster
(i en vaskemaskine, forståes), formoder jeg - man kunne ikke se det om dagen
da vi købte bilen men om natten ligner det et skydetelt på Bakken i
haglvejr.

Lakken på bilen er perfekt og vognen er ikke oplakeret.

Ridserne er af en sådan art at det ikke ser ud som om det er den tidligere
ejer der har maltrakteret den manuelt.

Forstå det hvem der kan.

Kan kun håbe på en stor sten (GF-forsikring )
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kent

Dato : 23-10-06 15:47

> [...]
> børster (i en vaskemaskine, forståes), formoder jeg - man kunne ikke se
> det om dagen da vi købte bilen men om natten ligner det et skydetelt på

Jeg nægter godt nok at tro på, at en børsterne på en vaskeautomat
skulle kunne lav dét på hårdt glas!! Der må være sket noget andet.
Bilen er fx kørt tæt bag en lastbil, som har tabt noget sand. Jeg kender
også en kammerat, som fik bilen "sandblæst" i en storm.

> Lakken på bilen er perfekt og vognen er ikke oplakeret.

Så lyder det jo endnu mere mærkeligt, at ridserne på forruden skulle
være vaskeautomatens skyld. I såfald ville lakken også have taget skade.

<klip>

Kent.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-10-06 16:05

Kent skrev:

> Jeg nægter godt nok at tro på, at en børsterne på en vaskeautomat
> skulle kunne lav dét på hårdt glas!!

Dét må du så gøre.

> Der må være sket noget andet.
> Bilen er fx kørt tæt bag en lastbil, som har tabt noget sand. Jeg
> kender også en kammerat, som fik bilen "sandblæst" i en storm.

Mønsteret er alt for regelmæssigt til at det kan have været ovenstående der
har lavet stuntet.

> Så lyder det jo endnu mere mærkeligt, at ridserne på forruden skulle
> være vaskeautomatens skyld. I såfald ville lakken også have taget
> skade.

Jeg siger heller ikke at jeg kan forstå det

Var lige ude og kigge på lakken igen og der er ikke noget at se af dén art.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-10-06 16:30

> Mønsteret er alt for regelmæssigt til at det kan have været ovenstående
> der har lavet stuntet.

Er ruden tonet, for så kan det være ridser i "toningen". For så ses ridser,
stenslag tydeligere op mod lyset. Med det har også været hård kost for
lakken, når ruden er ridset :(.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-10-06 16:36

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Er ruden tonet, for så kan det være ridser i "toningen".

Alle ruderne i vognen er tonede, ja.

> For så ses
> ridser, stenslag tydeligere op mod lyset.

Okay!

> Med det har også været hård
> kost for lakken, når ruden er ridset :(.

Var som sagt ude og kigge her en grå efterårsdag, men lagde ikke mærke til
noget.

Men dét betyder ikke at man ikke kan se nogensomhelst mærker overhovedet som
på ruden - man lægger måske bare ikke så meget mærke til det - og det er
heller ikke så generende som når man kører fra Falster til Sønderjylland af
de små veje en regnfuld aften med godt med modkørende og ser sole, måner og
stjerner

Hvis jeg kigger på lakken en solskinsdag kan det være at man ikke kan se
forskel fra ruden.

De tidligere ejere kunne komme 1 gang om måneden og vaske vognen gratis hos
Toyota på Falster - og har de haft slidte børster, så...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-10-06 16:33

Hej

Kent wrote:
> Hvad er gruppens holdning til det?

Jeg har opgivet vaskeautomater. Jeg er som sådan ligeglad med de
småridser det nu giver. Dem får bilen alligevel med tiden på den ene
eller anden måde.

Hvis bilen skal være ordentlig ren, så er vaskehallen så hård ved bilen
at mine sidespejle vrides både den ene og den anden vej, hvilket ikke er
noget kønt synt mens det står på. Skulle jeg finde en vaskehal hvor
sidespejlene ikke mishandles, så kunne bilen godt trænge til en ekstra
vask når den kommer ud af hallen. Sidstnævnte er selvfølgelig meget
skånsom og hvis man vasker bil flere gange om ugen, så er det sikker
værdsat, men da jeg ikke gør det, så er det for mig enten spild af penge
eller mishandling af bilen.

Så når bilen skal gøres ren, så hopper jeg i regntøjet og finder
højtryksrenseren frem. Først skyldes bilen for det værste skidt med en
blød børste og masser af vand. Så sæbes bilen ind og børstes med en blød
børste. Dernæst skyldes bilen med masser af vand og igen en blød børste.
Afhængig af vejr tørres bilen så efter med et vaskeskind. Det tager lidt
længere tid end vaskehallen og jeg bliver muligvis lidt våd ved det, men
så er jeg sikker på at bilen er ren bagefter.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-10-06 16:38

Karsten Feddersen skrev:

> Så når bilen skal gøres ren, så hopper jeg i regntøjet og finder
> højtryksrenseren frem.

Bruger du dén til lakken?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-10-06 18:05

Hej

Hans Paulin (6310) wrote:
> Bruger du dén til lakken?

Ja, men kun med en speciel bilbørste på. Det samme gælder fælgene. Jeg
har dog også en speciel lavtryksdyse som nedsætter trykket til omkring
40 bar eller sådan noget, som er beregnet til at skylle bilen. Den kan
jeg finde på at bruge til forruden, hjul og hjulkasserne. Bilen kan også
få en "forvask" med den hvis den er svinet ekstremt meget til.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-10-06 18:06

Karsten Feddersen skrev:

> [...]
> jeg finde på at bruge til forruden, hjul og hjulkasserne. Bilen kan
> også få en "forvask" med den hvis den er svinet ekstremt meget til.

Okay - tak
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-10-06 19:00

Hej

Hans Paulin (6310) wrote:
> Okay - tak

Ja bare roligt. Jeg har set hvad mine 140bar kan gøre ved lak (min
cykel). Men efter gentagne gange at have oplevet, at vaskehallerne
(forskellige i Vejle) ikke kan fjerne trafikfilmen fra lakken købte jeg
alt tilgængeligt bilvaskudstyr til min Alto.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-10-06 19:09

Karsten Feddersen skrev:

> Jeg har set hvad mine 140bar kan gøre ved lak (min
> cykel).

Og jeg har oplevet hvad en højtryksrenser kunne gøre ved mine bremsecalibre
på min daværende Yamaha XS 650 - hint: "on/off-funktion".

> Men efter gentagne gange at have oplevet, at vaskehallerne
> (forskellige i Vejle) ikke kan fjerne trafikfilmen fra lakken købte
> jeg alt tilgængeligt bilvaskudstyr til min Alto.

Ja, en højtryksrenser er et dejligt stykke legetøj
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kaas

Dato : 23-10-06 16:42

> Hvad er gruppens holdning til det?
>
> Kent.

Vasker hos OK, de har nogen steder soft Care vaskehaller. Min erfaring med
dem er ret gode,

1. fordi de vasker bilen ordenlig ren.
2. fordi de har en slags skum børster og de efterlader ikke synlige ridser i
lakken.

Det er i hvert fald en anden oplevelse end Meatx´s grovfil af en vaskehal

Fra : Kent

Dato : 23-10-06 19:09

"Kaas" <dsl8595@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i lakken.
>
> Det er i hvert fald en anden oplevelse end Meatx´s grovfil af en vaskehal

Tak for anbefalingen! Jeg kender ikke til andet end vaskehaller
med nylonbørster, så det lyder rigtigt interessant .

Bare ærgeligt at den nærmeste OK-vaskehal ligger mere end 40 km.
fra hvor jeg bor.

Kent.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 23-10-06 19:56

Kaas wrote:

> Vasker hos OK, de har nogen steder soft Care vaskehaller. Min erfaring med
> dem er ret gode,

Softcare maskiner findes også andre steder end OK.

OK har svjh også non-softcare maskiner.

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Kent

Dato : 23-10-06 20:25

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Softcare maskiner findes også andre steder end OK.
>
> OK har svjh også non-softcare maskiner.

Hvor er "andre steder"?

Kent.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 25-10-06 19:07

Kent wrote:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Hvor er "andre steder"?

På mit arbejde

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Kent

Dato : 25-10-06 19:17

> På mit arbejde
>
> --

Du får en halv banan hvis du kan gætte mit næste spørgsmål....

Hvor er dit arbejde?

Kent.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-10-06 19:24

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Du får en halv banan hvis du kan gætte mit næste spørgsmål....

Får han så en hel, hvis han ikke gætter det? :).

Fra : Kent

Dato : 25-10-06 21:19

> Får han så en hel, hvis han ikke gætter det? :).

Nej, så får han lov at se MIG spise den .

Kent.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 26-10-06 19:56

Kent wrote:

> Du får en halv banan hvis du kan gætte mit næste spørgsmål....
>
> Hvor er dit arbejde?

3540 - Lynge.

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Kent

Dato : 26-10-06 21:33

> 3540 - Lynge.
>
> --
> m.v.h.
>
> Peter Fischer, Slangerup

Kent.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 27-10-06 18:19

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Brian

Dato : 23-10-06 19:45

Kent wrote:
> Ja, det er jo et spørgsmål, der har været oppe og vende
> mange, mange gange - om bilvask i vaskeautomat er
> hårdere ved lakken end almindelig håndvask.

Kommer nok mest an på, hvordan du vælger at vaske din bil i hånden.

Har du ikke masser af rindende vand, når du bruger børsten, bliver det IMO
hårdere for lakken, end vaskehallen. Uden konstant rindende vand ved
børsten, får du sløbt det samme skidt med rundt hele tiden.

Jeg har altid brugt vaskehal, men jeg lider også af ungdomssløvsind på 10.
år, og har aldrig købt så dyr/ny en bil, at lidt "vaskeridser" kan holde mig
vågen.

/Brian.

Fra : KMH

Dato : 23-10-06 21:36

> [...]
> hårdere for lakken, end vaskehallen. Uden konstant rindende vand ved
> børsten, får du sløbt det samme skidt med rundt hele tiden.

Der er noget om der der med børster.
der er børster og så er der børster.....
Nu er det ikke fordi at jeg skal reklamere, men jeg har nu alligevel
overvundet min børste fobi
Blindesamfundet (hedder det vist) laver stadig børster på den gode gamle
måde - i hånden af gode (natur) produkter
Jeg har fået en af deres bil-vaske-børster forærende, og der er ikke så
meget andet at sige end det ganske enkelt er den bedste børste jeg
nogensinde har haft i hånden.

M.v.h.
Kim