98 kontra 95
Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 16:44

Er der mere 'energi' i 98 oktan
end i 95 ?
Jeg oplever bedre sejtræksegenskaber
op ad bakke med 98 istedet for 95.
Hvori består den praktiske forskel
og hvorfor køre 'powerbilisterne'
ikke konstant med oktanbooster i tanken ?
Kan man tilsætte for meget oktanboost
så det blir' for højt i forhold til mængde benzin ?

Fra : Møller

Dato : 22-10-06 17:02

"Olsen" <-> wrote in message
> [...]
> Hvori består den praktiske forskel
> og hvorfor køre 'powerbilisterne'
> ikke konstant med oktanbooster i tanken ?

Måske fordi det på moderne biler med automatisk tilpasning af styring til
aktuel brændstof ikke mærkes ved normal kørsel, men bedre sejtræk kan
skyldes, at tændingstidspunktet ikke tilpasses korrekt til 95 oktan.

> Kan man tilsætte for meget oktanboost
> så det blir' for højt i forhold til mængde benzin ?

Det ved jeg ikke, men du kan lave følgende forsøg.
Start med 100% benzin
Sæt 10% booster og kør en forudbestemt prøvetur med bakker og lange lige
accelerationsstrækninger
herefter fortsætter du med at hæve tilsætningen med 10% til du når 100 %
booster og 0 % benzin og registrer om du får nogen ændring
Vi er mange, som det hedder, der ser frem til resultatet af dit forsøg, husk
at før en udførlig logbog over resultaterne.
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 17:08

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er mange, som det hedder, der ser frem til resultatet af dit forsøg,
> husk
> at før en udførlig logbog over resultaterne.

Sålænge 98 oktan her i området kun er 12 øre dyrere
end 95 tror jeg mit forsøg er tilendebragt.
V-power har sjov nok ikke samme positive
effekt som ren 98, selvom denne er på 97 oktan.
Jeg mærker tydeligst forskellen på svag tændingsbanken
med 95 kontra nu 98 oktanen.

Fra : Georg Motor

Dato : 24-10-06 02:06

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> V-power har sjov nok ikke samme positive
> effekt som ren 98, selvom denne er på 97 oktan.
> Jeg mærker tydeligst forskellen på svag tændingsbanken

det er så mærkeligt hvis din bil ikke er fra 93 og frem, herefter er der
bankeføler i bilerne.

Jeg har altid tanket 95, eller 98 oktan, på grund af ekstra træk, ekstra
økonomi.hvis den dyre benzin er 15 øre dyre pr liter, er det 7.5 krone på en
tank, og?
men jeg har aldrig oplevet banketendencer, jeg ved dog at den nye zucuki
svift i sportsmodel kun kan køre på 98 oktan.

hvad har du da af bil siden den ikke kan køre ordentligt på anden benzin?

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 09:20

"Georg Motor" <motor@nomail.none.atall> skrev i en meddelelse

> hvad har du da af bil siden den ikke kan køre ordentligt på anden benzin?

En ældre dame af en Sierra 1.6.
Den skulle iflg. Ford være justeret til 95 oktan,
men banker en anelse ved let belastning på 95 og V-power 97 oktan.
Med ren 98 er det hørbar markant mindre, men kan dog fremprovokeres
men det er MEGET mindre.

Bankeriet sker ALDRIG med kold motor, men kun
varm og gennemvarm.

Trædes speederen længere ned end 'bankeområdet',
så forsvinder det. Måske fordi 'trykket' er anderledes
i cylindren, og man 'flytter eet eller andet' til et område,
hvor benzinen ikke tænder "forkert" ?
Ændre tændingstidspunktet sig mht. belastning evt. ?
En smule ? Vel et stort nej.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-06 22:11

"Georg Motor" <motor@nomail.none.atall> skrev i en meddelelse

> det er så mærkeligt hvis din bil ikke er fra 93 og frem, herefter er der
> bankeføler i bilerne.

På nogen allerede i 1982.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Bruno

Dato : 22-10-06 17:09

Olsen wrote:
> Er der mere 'energi' i 98 oktan
> end i 95 ?

Nej. Oktan tallet fortæller om hvordan benzinen antændes under kompression.

> Jeg oplever bedre sejtræksegenskaber
> op ad bakke med 98 istedet for 95.

Muligt, det kommer an på din motor og så har additiverne i benzinen
meget at sige.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 17:17

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Nej. Oktan tallet fortæller om hvordan benzinen antændes under
> kompression.

Hvorfor er der så bankesensorer og al mulig gejl i moderne
biler og hvorfor kører en FSI motor bedst
på oktan 100 hvis de ku ha justeret og konstrueret
sig til markedets mere udbredte oktan 95 ??

Fra : Georg Motor

Dato : 24-10-06 02:09

jo højre oktantal, jo langsommere eksplodere benzinen faktisk-

Fra : Bruno

Dato : 25-10-06 19:45

Georg Motor wrote:
> jo højre oktantal, jo langsommere eksplodere benzinen faktisk-

Er du sikker på det handler om flammehastighed, jeg mener da bestemt
oktantallet går på hvilket tryk det tænder ved.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-06 22:13

> Nej. Oktan tallet fortæller om hvordan benzinen antændes under
> kompression.

Netop! Altså kan tændingen ændres ved 98 Oktan = bedre udnyttelse/flere
Hk/moment.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : martin

Dato : 30-10-06 10:47

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> wrote in message
> "Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Netop! Altså kan tændingen ændres ved 98 Oktan = bedre udnyttelse/flere
> [...]

joh. men det giver jo mere at hæve sin kompression / ladetryk.

-------------------------------
Og du tager helt fejl:
Rigtige biler har vægt/effekt på bedere end 3:1 ( kg/HK).

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-10-06 18:07

Olsen wrote:
> Er der mere 'energi' i 98 oktan
> end i 95 ?
> Jeg oplever bedre sejtræksegenskaber
> op ad bakke med 98 istedet for 95.

Nu ved jeg ikke hvad det er for en bil, men de fleste nyere biler kan køre
med 95 og burde derfor kører uden problemet med dette.

Hvis dette er tilfældet så vil jeg vove at påstå at troen flytter bjerge...
Kan du også mærke om du har en passager mere eller mindre med i bilen?
Der er normalt så få hk/moment i forskel på 95/98 at +/- 80 kg vil have
større betydning.

Fra : Kasper Christensen

Dato : 22-10-06 18:25

Morten Fruergaard skrev:
> [...]
> Kan du også mærke om du har en passager mere eller mindre med i bilen?
> Der er normalt så få hk/moment i forskel på 95/98 at +/- 80 kg vil have

Vi snakker vist VW FSI motoren og der siges det at man kan mærke forskel.

Mvh

Kasper

Fra : Brian

Dato : 22-10-06 18:52

Kasper Christensen wrote:

> Vi snakker vist VW FSI motoren og der siges det at man kan mærke
> forskel.

Jeg tror nu at Olsen snakker om sin Sierra 1,6 fra '86 i en klar racerrød
farve

/Brian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-10-06 08:20

Olsen skrev:

> Hvorfor er der så bankesensorer og al mulig gejl i moderne
> biler og hvorfor kører en FSI motor bedst
> på oktan 100 hvis de ku ha justeret og konstrueret
> sig til markedets mere udbredte oktan 95 ??

Motoren er konstrueret så den kan udnytte 100 oktan, hvis det er til
rådighed giver det lidt bedre økonomi og/eller ydelse.

Bankesensoren sørger så for at at motoren ikke skades af at køre på
et lavere oktantal - men det koster så andet steds.

Er du interesseret i de finere detaljer kan jeg anbefale Mogens
Damkiers bog om biler og motorer (kan ikke huske titlen), du kan
sikkert finde den påå biblioteket.

/Martin