/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lader batteriet ?
Fra : Jane


Dato : 22-10-06 15:46

Hej kan jeg med et voltmeter i hånd, og aftmonteret pluspolssko måle om
batteriet bliver opladet ?




 
 
Henrik (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 22-10-06 16:07


"Jane" <jornhansen_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:453b8431$0$3561$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej kan jeg med et voltmeter i hånd, og aftmonteret pluspolssko måle om
> batteriet bliver opladet ?
>
>
>

Nej !

Du skal bare måle om der er omkring 13 til 14 Volt når du giver lidt gas.
Hvis der er bat spænding så lader generatoren ikke.

Hilsen
Henrik



Otto (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Otto


Dato : 22-10-06 16:57

On 2006-10-22 17:07:09 +0200, "Henrik" <brakentorp@hotmail.com> said:

>
> "Jane" <jornhansen_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:453b8431$0$3561$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej kan jeg med et voltmeter i hånd, og aftmonteret pluspolssko måle om
>> batteriet bliver opladet ?
>>
>>
>>
>
> Nej !

Det kunne da ellers have været sjovt ;)


Klaus D. Mikkelsen (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-10-06 16:36

Jane skriver:
>
> Hej kan jeg med et voltmeter i hånd, og aftmonteret pluspolssko måle om
> batteriet bliver opladet ?

Ja, hvis du har et instrument der kan måle DC ampere i 100A's klassen.


Ellers er det på med polskoen, måle spænding med motoren slukket og igen
med motoren gående 1500 omdrejninger.

Derefter vender du tilbage med måleresultaterne.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jane (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 22-10-06 18:46


Tja! Der er en forskel på en enkelt volts penge på tomgang og slukket motor,
så den burde jo lade nok, kan ikke ramme disse 1500 omd. da jeg står alene
med det, men tomgang kunne jeg da.
Jane


> Ellers er det på med polskoen, måle spænding med motoren slukket og igen
> med motoren gående 1500 omdrejninger.
>
> Derefter vender du tilbage med måleresultaterne.
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe



Klaus D. Mikkelsen (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-10-06 18:49

Jane skriver:
>
> Tja! Der er en forskel på en enkelt volts penge på tomgang og slukket motor,

7 og 8 eller 12 og 13 ?

> så den burde jo lade nok, kan ikke ramme disse 1500 omd. da jeg står alene
> med det, men tomgang kunne jeg da.

Det er så smart at man sætter voltmetret op ad den åbne motorhjælm så
man kan se det fra føresædet af og stikker ledningerne ind under hjælmen
for at proppe dem ned o polskoene så de sidder fast.

Typisk vil der være 12 og 14,4 volt ved hhv stilstand og ladning.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 22-10-06 21:07

Det er ofte batteriet som er defekt hvis bilen mangler strøm.
Det er ikke nok at måle om generatoren lader.
Hvis batteriet ikke tager imod strømmen.
Der skal man belaste batteriet for at måle om det kan lever nok Ampere.
Men prøv f.eks at starte bilen 10 gange efter hinanden og se om den kan
klare det, hvis ikke skal du have nyt bat.

Hilsen Henrik



Klaus D. Mikkelsen (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-10-06 21:11

Henrik skriver:
>
> Men prøv f.eks at starte bilen 10 gange efter hinanden og se om den kan
> klare det, hvis ikke skal du have nyt bat.

Det har jeg absolut ingen intentioner om. Mit batteri virker fint.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Hans L. Jørgensen (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 22-10-06 21:14


"Henrik" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:453bcf77$0$3529$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det er ofte batteriet som er defekt hvis bilen mangler strøm.
> Det er ikke nok at måle om generatoren lader.
> Hvis batteriet ikke tager imod strømmen.
> Der skal man belaste batteriet for at måle om det kan lever nok Ampere.
> Men prøv f.eks at starte bilen 10 gange efter hinanden og se om den kan
> klare det, hvis ikke skal du have nyt bat.
>

Eller inverstere i en vægtfyldemåler...



--
MVH Hans



Ole N (23-10-2006)
Kommentar
Fra : Ole N


Dato : 23-10-06 08:50

> Eller inverstere i en vægtfyldemåler...

Vægtfyldemåleren siger kun noget om batteriets ladetilstand, dvs. et opslidt
batteri kan have en fin ladetilstand (vægtfylden kan være ok) uden at der er
tilstrækkelig kapacitet/strøm til at starte batteriet.

Spændingen og vægtfylden er proportionelle. dvs. forholdet mellem den
ubelastede åbne batterispænding (OCV) og syrevægtfylden per celle er:
OCV-0,84. Du kan derfor lave den samme måling med dit voltmeter.

F.eks. du tager batteriklemmerne af* og du måler 12,72V
Divideret med 6 celler: =2,12V
Minus 0,84= 1,28 g/ml

*Batteriet skal stå uden ladning og belastning nogle timer inden
spændingsmålingen.

mvh
Ole



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste