Fortsættelse af "Min Mazda kan ikke starte~
Fra : peter@votus.dk

Dato : 22-10-06 11:24

Hej,

I var for en god uges tid siden så flinke at hjælpe mig i følgende
indlæg:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/58e3f23a219eaaae/04b9355538d0ac85?tvc=1&

Ferien blev overstået, men desværre ikke i egen bil...

Jeg har nu igen lidt tid til at prøve at finde ud af hvad pokker der
er galt siden jeg ingen gnist får på tændrøret..

Jeg har i går skiftet: samtlige tændkabler, fordeler samt rotor.
Især tændkablerne var godt slidte, så det var under alle
omstændigheder nok en god ting at skifte. Men det var desværre ikke
løsningen på mit forestående problem.

Tandremmen kører desuden fint.

Næste tanke der begynder at melde sig er tændspolen.

Kan jeg selv måle den igennem for at kontrollere om den er defekt?

På forhånd tak for enhver hjælp.

/pfp

PS: Jeg er lidt i tvivl om indlægget skal placeres i denne gruppe
eller i bil.teknik, men nu prøver jeg lykken...

Fra : peter@votus.dk

Dato : 22-10-06 11:34

Spolen ser i øvrigt præcis ud som denne:
http://www.dotpeter.dk/spole.jpg

Har fundet den til 350,- så det er jo ikke så galt endda..

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 14:52

jeg undres hvorfor har du skiftet de andre ting før tændspolen ?? det kunne
umuligt være de andre ting hvis du ikke får gnist på nogle af de 4 tændrør,
jeg ville ha startet med at måle tændspolen igennem efter specs fra en
haynes bog.. er den ok, har bilen vel en signalgiver den skal måles igennem,
og et tændingsmodul der skal måles igennem, og mål også om der kommer strøm
til delene, ellers kan det være dit bundstykke..

Sådan ville jeg finde fejlen..

Mvh
Morten

Fra : peter@votus.dk

Dato : 22-10-06 17:06

Morten Juel wrote:
> [...]
> og et tændingsmodul der skal måles igennem, og mål også om der kommer strøm
> til delene, ellers kan det være dit bundstykke..

Tak for din respons.

Jeg har skiftet det andre dele primært fordi der var fyldt med huller
i tændingskablerne, det så generelt ret hærget ud. Derudover var det
en ganske lille udskrivning, så det er egentlig okay syntes jeg.
Kablerne var i al fald udskiftningsparate.

Som jeg har kunnet læse rundt omkring på nettet, skal man måle
modstanden med et multimeter på tændspolen. Problemet er desværre
bare at jeg ikke har en Haynes bog. Vil utrolig gerne have en men jeg
syntes ikke de er til at finde.

Måske jeg bare skulle prøve at måle værdierne og så poste dem her,
så kunne en måske vurdere om de er hele hen i vejret..?

Jeg har målt med multimeter at der kommer korrekt spænding til
tændingsdelene..

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-06 18:06

>Tak for din respons.

Det er jo det gruppen er her for..

> [...]
>en ganske lille udskrivning, så det er egentlig okay syntes jeg.
>Kablerne var i al fald udskiftningsparate.

ja det er jo self. ikke en dum ting..

> [...]
>modstanden med et multimeter på tændspolen. Problemet er desværre
>bare at jeg ikke har en Haynes bog. Vil utrolig gerne have en men jeg

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=12641&langId=-1

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=12989&langId=-1

En af dem må da kunne gøre det
Men er man lidt mere lyssky så er der en masse af dem på f.eks. emule, uden
at jeg skal opfordre til den slags..

>Måske jeg bare skulle prøve at måle værdierne og så poste dem her,
>så kunne en måske vurdere om de er hele hen i vejret..?

Jeps fyr løs, her er nok mere end en der har adgang til autodata eller
lign..

>Jeg har målt med multimeter at der kommer korrekt spænding til
>tændingsdelene..

Ok, så vil jeg mene at du skal måle tændspole, og finde ud af om din bil har
en "giver" der giver info til tændingen, den sidder som regel nede ved et
hjul på ydersiden af din motor.. dem "ser" hvor din motor er, dvs hvor hver
gang motoren har gået en omgang giver den et signal til computeren i bilen,
hvis den intet giver, så tror motorstyringen at motoren står stille = ingen
gnister

Mvh
Morten

Fra : peter@votus.dk

Dato : 22-10-06 19:45

Morten Juel wrote:
> http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=12641&langId=-1

> [...]
Tak for links, sådan en vil jeg fluks få bestilt.

> Jeps fyr løs, her er nok mere end en der har adgang til autodata eller
> lign..

Jeg har nu målt spænding og modstand, og jeg må lige advare, det er
godt nok længe siden jeg har brugt sådan et multimeter, så jeg
håber jeg har gjort det korrekt.

Jeg refererer til stik, jvf. billedet: http://www.dotpeter.dk/spole.jpg
- altså et sort og et hvidt stik, samt et stort stik som forbindes til
fordelerdæksel.

Spænding:
-----------------------------------
Batteri: 13,2v
Sort stik: 11,9v
Hvidt stik: 11,9v
Stort rundt: 11,9v
Stort rundt m. starter kørende: 7,5v

Jeg vidste ærlig talt ikke, hvilken skala mit multimeter skulle stå
på da jeg skulle måle modstand, men jeg drejede til indikatoren stod
på 2000...

Modstand
-----------------------------------
Sort stik, pol 1: 192
Sort stik, pol 2: 1383

Hvidt stik, pol 1: 2
Hvidt stik, pol 2: 2

Stort rundt: (minus) -1383
Stort rundt m. starter kørende: (minus) -1.

(Og ja jeg ved godt at 2 minuser gi'r plus, men her er det altså bare
for at tydeliggøre)

Jeg ved ikke om det er de korrekte stik jeg har målt på, og desuden
om der skal måles flere, men jeg håber at det var et skridt på
vejen, og at nogen kan fortælle mig om jeg helt har tabt småkagerne...

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 06:47

jeg svare lige i eftermiddag, jeg har fundet oplysningerne så hæg i lidt
endnu

Mvh
Morten

Fra : peter@votus.dk

Dato : 24-10-06 10:40

peter@votus.dk wrote:
Jeg har nu prøvet at skifte tændspolen, men stadig ingen gnist

Ak og ve..

Fra : Per Nordahl

Dato : 24-10-06 13:09

<peter@votus.dk> skrev i en meddelelse

peter@votus.dk wrote:
Jeg har nu prøvet at skifte tændspolen, men stadig ingen gnist

Ak og ve..

Prøv at læse min forespørgsel 12/10-06
Hverken du el. de andre har svaret på denne ( så vidt jeg kan se).
Altså kontollere den tykke sorte forbindelse, fra batt. Om den nu også
er helt i orden?
(som sagt længe siden jeg har rodet med biler)
Eller er mit ? for langt ude.

Mvh. Per N

Fra : peter@votus.dk

Dato : 24-10-06 13:24

Per Nordahl wrote:

> Prøv at læse min forespørgsel 12/10-06
> Hverken du el. de andre har svaret på denne ( så vidt jeg kan se).
> Altså kontollere den tykke sorte forbindelse, fra batt. Om den nu også
> er helt i orden?

Hej Per,

Er ked af hvis jeg overset et indlæg eller ikke har fået givet
respons.

> Eller er mit ? for langt ude.

Det tror jeg bestemt ikke det er..Jeg ved absolut ingenting om biler
eller bilteknik, jeg har vitterligt bare forsøgt mig frem..Med den
"store sorte", mener du så der går ind i den stort sorte sikringsboks
ved siden af tændspolen?

Jeg er nok dum, men jeg troede at når tandremmen bliver trukket rundt,
og der kommer 12v ind i tændspolen, så burde der komme mere end 7v ud
af tændspolen når starteren kører?

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-10-06 13:37

peter@votus.dk wrote:

> Jeg er nok dum, men jeg troede at når tandremmen bliver trukket rundt,
> og der kommer 12v ind i tændspolen, så burde der komme mere end 7v ud
> af tændspolen når starteren kører?

Starteren trækker voldsomt hårdt på batteriet, så spændingen vil altid
falde når den kører. 7v er dog meget lidt, men andre har nok en mere
underbygget mening om det. Prøv evt. med starthjælp fra et andet
bilbatteri hvis du har mulighed for det,

Min gamle MC (FJ1100) starter normalt først når jeg slipper startknappen
- først i det øjeblik er der spænding nok til gnist i forbrændingskammeret.

--
vh
Torben

Fra : Per Nordahl

Dato : 24-10-06 14:24

Per Nordahl wrote:

> [...]

eller bilteknik, jeg har vitterligt bare forsøgt mig frem..Med den
"store sorte", mener du så der går ind i den stort sorte sikringsboks

Sorte ledn. (stelforbindelse) = Den fra batt. til motorblok, og ikke
andet, den kunne have fået et knæk (tror jeg ikke) men kig især
kakelskoene efter,
De garanteret godt irret ? Er dette tilfældet og kablet i orden, Så rens
kabelskoene eller få sat nye på på. Skal vist nok klemmes rigtigt, mit
kabel er ca. 11 mm (diesel) dit er sikker en anelse mindre.

Ellers er der kun et, tilbage NYT batt.

Jeg er fuld af beundring over de mange gode svar i gruppen vedr. div,
biler. Men jeg ville bare tage fat i starten - og så gå videre derfra.
Har selv gjort det omvendt, godt nok i bådmotor, men det endte
ihvertfald med at blive dyrt. Men sådan bliver man klogere.

Mvh. Per N

Fra : peter@votus.dk

Dato : 24-10-06 13:47

Torben Scheel wrote:
> [...]
> underbygget mening om det. Prøv evt. med starthjælp fra et andet
> bilbatteri hvis du har mulighed for det,

Det vil jeg straks forsøge. Mit batteri er også ufattelig dårligt.
Når jeg som nu går og forsøger at starte den, har jeg måske 5-6
forsøg med starterer i ganske få sekunder, førend batteriet er helt
fladt - og omvendt kan jeg lade batteriet fuldt op på under 1 time,
med mit alm. ladeapperat.

Men et dårligt batteri kan vel ikke være grunden til manglende gnist?
Eller?

Jeg forsøger i al fald med kabler fra et bedre batteri fluks..

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-10-06 14:03

peter@votus.dk wrote:
> [...]
> forsøg med starterer i ganske få sekunder, førend batteriet er helt
> fladt - og omvendt kan jeg lade batteriet fuldt op på under 1 time,

R.I.P. - men vent med at købe nyt til problemet med sikkerhed er fundet.
Et batteri på 40Ah der kan lades op på en time - noget af en lader hvis
det var sandt.

> Men et dårligt batteri kan vel ikke være grunden til manglende gnist?
> Eller?

Det passer ikke med symptomerne (du gik i stå under kørsel), og der
burde være gnist i fri luft. Det er langt mere krævende at lave gnist
under tryk.

> Jeg forsøger i al fald med kabler fra et bedre batteri fluks..

Det er også interessant hvad du kan måle på tændspolen når du har en
kørende bil som starthjælper.

Jeg er nu mest tilhænger af at føleren der skal fortælle spolen hvornår
det er "tid til gnist" er kaput (hvis din bil har en sådan). Prøv også
at tage fordeleren af og se om rotoren drejer når du forsøger at starte
- mekanikken kunne være defekt. Det passer bedre med symptomerne.

Lad være med at lægge for meget i mine ord, jeg er bare en glad amatør
der kun roder med de ting når det er strengt nødvendigt.

--
vh
Torben

Fra : peter@votus.dk

Dato : 24-10-06 14:24

Torben Scheel wrote:
> Jeg er nu mest tilhænger af at føleren der skal fortælle spolen hvornår
> det er "tid til gnist" er kaput (hvis din bil har en sådan).

Ja det er så lige det der er spørgsmålet. Er det det samme, som
nogen omtaler som "tændingsmodul"?

> Prøv også at tage fordeleren af og se om rotoren drejer når du forsøger at starte
> - mekanikken kunne være defekt. Det passer bedre med symptomerne.

Det er forsøgt og rotoren kører fint rundt.

> Lad være med at lægge for meget i mine ord, jeg er bare en glad amatør
> der kun roder med de ting når det er strengt nødvendigt.

Jeg er bestemt også amatør, omend ikke særlig glad lige for
tiden...Jeg er utrolig glad for alle indlæg og forslag til
løsningsmodeller.

Min vante garagemekanikker har sagt han har tid en af de nærmeste
dage, så jeg regner med at han får den i aften, så håber jeg han
finder en løsning.

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-10-06 07:04

peter@votus.dk wrote:

> Min vante garagemekanikker har sagt han har tid en af de nærmeste
> dage, så jeg regner med at han får den i aften, så håber jeg han
> finder en løsning.

Held og lykke med det.

--
vh
Torben

Fra : peter@votus.dk

Dato : 24-10-06 15:11

Per Nordahl wrote:
> [...]
> kabelskoene eller få sat nye på på. Skal vist nok klemmes rigtigt, mit
> kabel er ca. 11 mm (diesel) dit er sikker en anelse mindre.

Jeg er ikke 100% sikker på om jeg har fundet det rigtige kabel, men
jeg fandt et (af mange syntes jeg), som gik fra batteri. Denne var en
sort ledning med en gul stribe, som sidder placeret temmelig langt nede
på motorblokken, jeg kunne kun lige nå derned.

Denne ledning havde et voldsomt knæk og var helt dækket af ir. Jeg
har haft den skruet af og renset kabelskoen fuldstændig. Har ligeledes
fået den monteret igen uden det samme kraftige knæk. Men ledningen er
så stiv at den er nød til at knække lidt for at kunne ramme i det
hul hvor den skal boltes til motoren.

Men desværre ingen forskel :(

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 17:34

Hej Peter.

Nu har du ikke skrevet hvad motor du har i din 323F..

1,6 motor:

Tændspole:
0,77-0,95ohm på primær spolen
10000-16000ohm på sekundær spolen

for 1.8 motoren er specs Næsten det samme...

Og din motor har en "giver" positions sensor, den sidder både i din
strømfordeler eller i motorblokken, der går højest sandsynligt en ledning uf
med 2 ledere i..

Håber det kan hjælpe dig lidt videre, men hos mazda kan de læse fejlkoden ud
af din bil !!

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 18:23

> Og din motor har en "giver" positions sensor, den sidder både i din
> strømfordeler eller i motorblokken, der går højest sandsynligt en ledning
> uf med 2 ledere i..

hehe det gik da lidt stærkt, den har 2 givere, en i strømfordeleren og en i
motorblokken..

Mvh
Morten