/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tomgang/benzinforburg på Escort 1,8 16V
Fra : Brian


Dato : 21-10-06 13:27

Hejsa

Mine forældre købte for nogle uger siden en Escort 1,8 16V fra '97. Her i
sidste weekend skiftede vi tændrør, tændkabler, skiftet olie incl. filter,
og luftfilteret. Inden vi startede med at rode med den, havde den problemer
med at holde sig igang på helt kold motor. Hvis man lod den stå i tomgang på
kold motor, ville den efter 2 minutters tid, have problemer med at holde sig
igang... men det har ovenstående øvelse fået fikset.

Til gengæld har den stadig et abnormt benzinforbrug og en urolig tomgang.
Den står sådan og svinger lidt i tomgang, og på den tank de lige har kørt
af, har de over 50 liter kørt 425 Km!

Jeg har søgt lidt tilbage i gruppen, og kan se at det flere gange har været
oppe at vende med defekte lambdasonder på Escort'er. Men inden jeg får de
gamle til at smide penge efter sådan en, ville jeg da lige høre de kloge
hoveder, om der umiddelbart er noget andet der er mere sandsynligt ?

Udover benzinforbruget og den humpende tomgang, kører bil og motor fint.

/Brian



 
 
Ukendt (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-06 14:01


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:453a1209$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Mine forældre købte for nogle uger siden en Escort 1,8 16V fra '97. Her i
> sidste weekend skiftede vi tændrør, tændkabler, skiftet olie incl. filter,
> og luftfilteret. Inden vi startede med at rode med den, havde den
> problemer med at holde sig igang på helt kold motor. Hvis man lod den stå
> i tomgang på kold motor, ville den efter 2 minutters tid, have problemer
> med at holde sig igang... men det har ovenstående øvelse fået fikset.
>
> Til gengæld har den stadig et abnormt benzinforbrug og en urolig tomgang.
> Den står sådan og svinger lidt i tomgang, og på den tank de lige har kørt
> af, har de over 50 liter kørt 425 Km!
>
> Jeg har søgt lidt tilbage i gruppen, og kan se at det flere gange har
> været oppe at vende med defekte lambdasonder på Escort'er. Men inden jeg
> får de gamle til at smide penge efter sådan en, ville jeg da lige høre de
> kloge hoveder, om der umiddelbart er noget andet der er mere sandsynligt ?
>
> Udover benzinforbruget og den humpende tomgang, kører bil og motor fint.

Det bliver alt for dyrt bare at skifte stumper ind til man finder fejlen.
Det kan lige så vel være en MAF sensor som en temperatursensor osv osv. Du
skal have udlæst fejlkoden fra bilens computer, så VED du hvad der er galt.
I dag kan næsten et hvilket som helst værksted udlæse fejlkoden

Motoren kører sansynligvis i sit nødprogram og derfor går den så dårligt og
har dårlig økonomi. Det vil den gøre hver gang en af sensorene svigter

--
Tom



Brian (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-10-06 14:10

Tom wrote:

> Det bliver alt for dyrt bare at skifte stumper ind til man finder
> fejlen. Det kan lige så vel være en MAF sensor som en
> temperatursensor osv osv. Du skal have udlæst fejlkoden fra bilens
> computer, så VED du hvad der er galt. I dag kan næsten et hvilket som
> helst værksted udlæse fejlkoden

Nu er jeg ikke vant til Ford, men skal motorlampen ikke tænde, før der
bliver lagret en fejlkode ?
Den slukker fint, når man sætter tænding på, og er "aldrig" begyndt at lyse.

> Motoren kører sansynligvis i sit nødprogram og derfor går den så
> dårligt og har dårlig økonomi. Det vil den gøre hver gang en af
> sensorene svigter

Naturligvis, men igen... det manglende lys i motorlampen.

/Brian



Ukendt (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-06 14:17


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:453a1c20$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>
>> Det bliver alt for dyrt bare at skifte stumper ind til man finder
>> fejlen. Det kan lige så vel være en MAF sensor som en
>> temperatursensor osv osv. Du skal have udlæst fejlkoden fra bilens
>> computer, så VED du hvad der er galt. I dag kan næsten et hvilket som
>> helst værksted udlæse fejlkoden
>
> Nu er jeg ikke vant til Ford, men skal motorlampen ikke tænde, før der
> bliver lagret en fejlkode ?
> Den slukker fint, når man sætter tænding på, og er "aldrig" begyndt at
> lyse.

Motorlampe?
Mener ikke ford bruger sådan noget. De har kun villet ofre en lampe til
olietryk og til tænding, man skal jo spare hos ford

--
Tom



Brian (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-10-06 18:02

Tom wrote:

> Motorlampe?
> Mener ikke ford bruger sådan noget. De har kun villet ofre en lampe
> til olietryk og til tænding, man skal jo spare hos ford

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke direkte har kigget efter en motorlampe,
jeg har bare lagt mærke til at alle lamper slukker. Omvendt finder jeg det
også sært at der ikke skulle være en motorlampe - hvordan skal man ellers
fortælle den alm. bruger, at der er en fejl på bilen ?

Anyway, hvis du har ret i at der virkelig ikke findes en motorlampe i sådan
en Ford spand, er der vel ikke andet for end at køre forbi en mekaniker, og
få ham til at udlæse fejllageret.

/Brian



Ukendt (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-06 18:27


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:453a528d$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>
>> Motorlampe?
>> Mener ikke ford bruger sådan noget. De har kun villet ofre en lampe
>> til olietryk og til tænding, man skal jo spare hos ford
>
> Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke direkte har kigget efter en
> motorlampe, jeg har bare lagt mærke til at alle lamper slukker. Omvendt
> finder jeg det også sært at der ikke skulle være en motorlampe - hvordan
> skal man ellers fortælle den alm. bruger, at der er en fejl på bilen ?

Jeg tænker bare på at når mondeo ikke har demme lampe så har escort den nok
heller ikke.
Ford ejere skal selv opdage der er noget galt gennem ujævn motorgang eller
forhøjet benzinforbrug. Så der skal nok være nogle ejere som aldrig opdager
noget

> Anyway, hvis du har ret i at der virkelig ikke findes en motorlampe i
> sådan en Ford spand, er der vel ikke andet for end at køre forbi en
> mekaniker, og få ham til at udlæse fejllageret.

Nej det er det eneste rigtige at gøre

--
Tom



Brian (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-10-06 14:00

Tom wrote:

> Jeg tænker bare på at når mondeo ikke har demme lampe så har escort
> den nok heller ikke.

Det har du så ret i... det er næsten næsten mere åndssvagt end det manglende
6. ciffer i speedometeret.

> Ford ejere skal selv opdage der er noget galt gennem ujævn motorgang
> eller forhøjet benzinforbrug. Så der skal nok være nogle ejere som
> aldrig opdager noget

Mine forældre ville ihvertfald aldrig opdage noget som helst. Min mor havde
påpeget at den da brugte en del benzin ift. deres Opel Astra1,6, hvortil min
far spiste hende af med at det jo var en større motor

>> Anyway, hvis du har ret i at der virkelig ikke findes en motorlampe i
>> sådan en Ford spand, er der vel ikke andet for end at køre forbi en
>> mekaniker, og få ham til at udlæse fejllageret.
>
> Nej det er det eneste rigtige at gøre

Men alligevel kan man jo ikke lade være med at være lidt nysgerrig, så med
lidt udskrifter fra Autodata, ville jeg måle lidt rundt.

Det er en type med 4 ledninger; sort, grå og 2 hvide. De 2 hvide burde være
varmeelementet i den. Der kan måles knap 7 ohm mellem de 2 (Autodata opgiver
cirka 10 ohm), og 13,3V med motoren kørende. Den grå skal så være stel, og
den sorte signalet til motorstyringen. På signalledningen burde den ligge og
svinge mellem 0,1-0,9V - her ligger den helt fast lige under 0,1V.
Ligeledes, igen ifølge Autodata (Haynes er virkelig blank på det punkt),
burde der kun være spænding på varmeelementet i 20 sekunder efter start -
den spænding bliver der konstant. Det er så nok fordi den ikke får et
brugbart signal fra sonden, vil jeg gå ud fra. Udfra det, vil jeg først lige
prøve med en anden sonde fra T-hansen (de bytter altid uden vrøvl ), og
hvis det ikke hjælper, må vi den tunge gang omkring Ford.

/Brian



Torben Scheel (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-10-06 13:23

Tom wrote:
> Ford ejere skal selv opdage der er noget galt gennem ujævn motorgang eller
> forhøjet benzinforbrug. Så der skal nok være nogle ejere som aldrig opdager
> noget

Og nogen der bare sælger bilen til Brians forældre

--
vh
Torben

Brian (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 24-10-06 15:18

Torben Scheel wrote:
> Tom wrote:
>> Ford ejere skal selv opdage der er noget galt gennem ujævn motorgang
>> eller forhøjet benzinforbrug. Så der skal nok være nogle ejere som
>> aldrig opdager noget
>
> Og nogen der bare sælger bilen til Brians forældre

Og så kan man gætte på om forrige ejer havde lagt mærke til det eller ej.
Eftersom der fulgte en masse gamle regninger med bilen, der viste at de
havde været på værksted med bilen for selv de mindste ting, tror jeg det
sgutte - min far vil ihvertfald _aldrig_ indrømme, at han er blevet tørret
af sælger

Sådan for god ordens skyld, og til de evige googleanaler, var det
lambdasonden. Da vi fik den skruet ud, havde den tilmed en skøn klirrende
lyd, som den nye ihvertfald ikke har

/Brian



Torben Scheel (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-10-06 07:09

Brian wrote:

> Og så kan man gætte på om forrige ejer havde lagt mærke til det eller ej.
> Eftersom der fulgte en masse gamle regninger med bilen, der viste at de
> havde været på værksted med bilen for selv de mindste ting, tror jeg det
> sgutte - min far vil ihvertfald _aldrig_ indrømme, at han er blevet tørret
> af sælger

Næh - han har bare købt en bil der ikke kan holde tomgang og bruger
voldsomt meget benzin Jeg har en far fra samme kuld lyder det til.

> Sådan for god ordens skyld, og til de evige googleanaler, var det
> lambdasonden. Da vi fik den skruet ud, havde den tilmed en skøn klirrende
> lyd, som den nye ihvertfald ikke har
>
Mon ikke han så skal berede sig på udgiften til en ny kat - senest lige
før næste periodesyn?

--
vh
Torben

Brian (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 25-10-06 21:19

Torben Scheel wrote:

> Mon ikke han så skal berede sig på udgiften til en ny kat - senest
> lige før næste periodesyn?

Forhåbentlig ikke, den er ikke andet end 1½ år gammel. Desuden blev bilen
synet i August, og der render den ihvertfald ikke igennem hvis den grisser
for meget.

Ved siden af har mine forældre en Astra 1,6 fra '94 der _aldrig_ har slået
en skid forkert, og min mor vil jo gerne sammenligne udgifter på de to, til
min fars store irritation

/Brian



Torben Scheel (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-10-06 07:02

Brian wrote:
>
> Forhåbentlig ikke, den er ikke andet end 1½ år gammel. Desuden blev bilen
> synet i August, og der render den ihvertfald ikke igennem hvis den grisser
> for meget.

Næh - men jeg tænker bare på at han har kørt rundt med et voldsomt
forbrug pga. defekt lambda et stykke tid, så jeg formoder at den ekstra
benzin kan have skadet kat'en.

--
vh
Torben

Brian (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 26-10-06 20:24

Torben Scheel wrote:

> Næh - men jeg tænker bare på at han har kørt rundt med et voldsomt
> forbrug pga. defekt lambda et stykke tid, så jeg formoder at den
> ekstra benzin kan have skadet kat'en.

Jow jow, var klar over hvor du ville hen med det. Jeg prøvede bare at
overbevise mig selv om, at det ikke nåede at blive så slemt

/Brian



Torben Scheel (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 27-10-06 07:22

Brian wrote:
> Jow jow, var klar over hvor du ville hen med det. Jeg prøvede bare at
> overbevise mig selv om, at det ikke nåede at blive så slemt
>
Min far har forsøgt at overbevise mig om at det aldrig skader at lægge
lidt til side til dårlige tider. Jeg skal ikke kunne sige om han har
ret, men nu er rådet da givet videre

--
vh
Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste