Mærkeligt el-problem på Patrol
Fra : none@nowhere.nowhere

Dato : 20-10-06 10:32

Hejsa

Jeg kan lade mine batterier op på min Patrol jeg lige har købt.

Det virker fint i en uges tid, kan starte, har lys, radio osv.

1. problem, kabinelyset virker først efter motoren er tændt - upraktisk,
ja meget for så HAR jeg jo fundet tændingslåsen :)

2. efter en uges tid kan jeg ikke længere starte, batterierne er flade.
Jeg testede i går med voltmeter, kun 11.95 volt når motoren kører med
1500 omdr. hvilket jo er for lidt.
Men det mærkelige var at da jeg tog begge batterier fra stoppede bilen,
et relæ slog fra og bilen døde. (måske relæet var til kørelysautomatik.)
Men hvorfor stopper bilen ? Der skulle jo komme strøm fra generatoren
til at holde bilen igang, altså ventilen til brændstof og strøm til kørelys.

Ladelampen slukker og voltmeteret i bilen viser 14 volt, så generatoren
kan da ikke være helt færdig.

/HH

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 10:42

"none@nowhere.nowhere" <no@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at holde bilen igang, altså ventilen til brændstof og strøm til kørelys.
>
> Ladelampen slukker og voltmeteret i bilen viser 14 volt, så generatoren

Jeg synes ikke der er noget mærkeligt i det du måler og at motoren dør når
du piller batteriet fra. Den generator er simpelthen i stykker uanset om
ladelampe lyser eller ej.
Du kan så afgøre om du vil prøve at skifte laderelæ og lign i generatoren
eller bare bide i det sure æble og skifte hele generatoren.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 10:44

> [...]
> Du kan så afgøre om du vil prøve at skifte laderelæ og lign i generatoren
> eller bare bide i det sure æble og skifte hele generatoren.

hmmm, jeg kan nu ikke blive helt klar over hvad det egentlig er du måler.
Først skriver du 11.95V og bagefter måler du 14V

--
Tom

Fra : none@nowhere.nowhere

Dato : 20-10-06 10:55

> hmmm, jeg kan nu ikke blive helt klar over hvad det egentlig er du måler.
> Først skriver du 11.95V og bagefter måler du 14V
>
> --

Hej Tom

Jeg fik en ekstra generator med med defekt vacumpumpe, så den kan jeg jo
'lege' med.

Det ene voltmeter er digitalt målt på batterierne, det andet er det
analoge indbygget i instrumentet. Det undre mig bare at der er så stor
forskel.

Tror jeg prøver at flytte vacumpumpen og sætte den gamle generator på.

/HH

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-10-06 11:26

none@nowhere.nowhere wrote:

> Tror jeg prøver at flytte vacumpumpen og sætte den gamle generator på.

Jeg ville nu helt sikker lede efter fejlen i forbindelsen imellem
generatoren og batteriet.

De fejl du nævner, beskriver sandsynligvis en fejl i ledningsnettet.

Hvis du måler med motoren slukket, er der sikkert ingen spænding på
ladeledningen fra generatoren. Hvis der ikke er, er det jo bare at starte
fra batteriet og finde ud af hvor afbydelsen er.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : none@nowhere.nowhere

Dato : 20-10-06 12:17

Uffe Ravn wrote:
> [...]
> ladeledningen fra generatoren. Hvis der ikke er, er det jo bare at starte
> fra batteriet og finde ud af hvor afbydelsen er.

Takker, det vil jeg lige prøve først. Men syntes bare det er mærkeligt
at jeg kan køre i mange dage uden problemer, Lyset tager enda noget
strøm. men omvendt, så er der 2*95 amp at tage af :)

Men hvorfor mit problem med kabinelyset ?

/HH

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-10-06 13:06

none@nowhere.nowhere wrote:

> Takker, det vil jeg lige prøve først. Men syntes bare det er mærkeligt
> at jeg kan køre i mange dage uden problemer, Lyset tager enda noget
> strøm. men omvendt, så er der 2*95 amp at tage af :)

Ja der er jo til ca. 17 timers lys

> Men hvorfor mit problem med kabinelyset ?

Fordi kabinelyset hænger på generatorsiden.

Men mit bud er naturligvis baseret på dine oplysninger jeg har jo ikke selv
mål på dyret

Hvor i verden står den for øvrigt?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 20-10-06 13:25

Hejsa

Den står i Munkebo på fyn.

Men hvis kabinelyset hænger på generatorsiden, så laver den jo strøm !

/HH

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-10-06 13:36

Hans-Henrik Andresen toppostede:

> Den står i Munkebo på fyn.

Altså den forkerte side af broen

> Men hvis kabinelyset hænger på generatorsiden, så laver den jo strøm !

Lige netop, problemet er bare at strømmen også "nå helt hen" til
batterierne.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 20-10-06 14:16

Har du på stående fod ide til hvilke ledninger der skal være +12v på
nede ved generatoren ?

Man kan ikke være så heldig at der måske sider en sikring et sted ?

/HH

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-10-06 14:33

Hans-Henrik Andresen toppostede igen:

> Har du på stående fod ide til hvilke ledninger der skal være +12v på
> nede ved generatoren ?

Det tykkeste af dem.

> Man kan ikke være så heldig at der måske sider en sikring et sted ?

Der er sjældent sikring på ladekredsløbet.

Kunne jeg i øvrigt ikke få dig til at kigge på

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 20-10-06 15:37

Uffe Ravn skrev:
> Det tykkeste af dem.

Efter et hurtigt kig....
Så fandt jeg lige én tyk ledning med samlestik på ved generatoren.
Jeg skilte stikket ad, og der var ingen +12v hverken på generatorsiden
eller bil-siden.

Jeg startede bilen med stikket adskildt, og ladelampen slukkede, men
ingen strøm til bilens indbygget voltmeter.

Stadig ingen strøm på 'bilsiden' af stikket, men 17volt på
generatorsiden. Da jeg samlede stikket igen tændte kørelyset, og der kom
udslag på bilens voltmeter.

Skal jeg prøve at føre den ledning fra generatoren direkte til
batteriets +pol ?

> Kunne jeg i øvrigt ikke få dig til at kigge på
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Håber dette var hvad du ønskede ;)

/HH

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-10-06 22:08

Hans-Henrik Andresen wrote:

> [...]
>
> Stadig ingen strøm på 'bilsiden' af stikket, men 17volt på
> generatorsiden. Da jeg samlede stikket igen tændte kørelyset, og der

Glimragende, det er jo helt som jeg forventede.

> Skal jeg prøve at føre den ledning fra generatoren direkte til
> batteriets +pol ?

Ja eller rettere sagt finde den afbrydelse der er på vejen dertil.
Følg ledningerne

> Håber dette var hvad du ønskede ;)

Præcis!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 21-10-06 08:28

> Glimragende, det er jo helt som jeg forventede.

Ja - du skulle være profet eller mekaniker ;)

> Ja eller rettere sagt finde den afbrydelse der er på vejen dertil.
> Følg ledningerne
Jeg har forsøgt mig med 'bare' at sætte en ekstra ledning i samlestikket
fra generatoren og monteret på +polen, nu har jeg både kabinelys, og
14v. på batterierne :)

Men selvfølgelig burde man jo finde steddet hvor kablet er afbrudt.

Takker for hjælpen, det sparede mig for mange kedelige timer med at
skifte generator og flytte vacumpumpe.

/HH

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-10-06 08:59

Hans-Henrik Andresen wrote:

> Ja - du skulle være profet eller mekaniker ;)

Hmm. måske jeg burde fortryde, at jeg er uddannet radiomekaniker

> [...]
> kabinelys, og 14v. på batterierne :)
>
> Men selvfølgelig burde man jo finde steddet hvor kablet er afbrudt.

Ja det vil være det håndværksmessigt mest korrekte.

Husk i øvrigt at kablet skal være af tilstrækkeligt tværsnit.

> Takker for hjælpen, det sparede mig for mange kedelige timer med at
> skifte generator og flytte vacumpumpe.

De bedste timer i selskab med bilen tilbringes bag rattet!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 21-10-06 10:27

> Hmm. måske jeg burde fortryde, at jeg er uddannet radiomekaniker

Nej det skal du ikke - griner, dem kan vi ikke undvære. Der er altid et
tv der skal have skiftet et print el.

> Husk i øvrigt at kablet skal være af tilstrækkeligt tværsnit.

Ja, det jeg har sat på nu er nok ikke nok :( Men havde ikke andet en
alm. 220v. ledning hvor jeg brugte begge ledere. (Der var ikke plads i
stikket til mit startkabel)

> De bedste timer i selskab med bilen tilbringes bag rattet!

Uden tvivl

/HH