Bil virker "sløv" efter olie+filterskift
Fra : Sorgenfri

Dato : 18-10-06 15:48

Jeg har lige hentet min bil efter bl.a. et olie/filterskift, og jeg synes
simpelthen, bilen virker sløv i optrækket. Det er lidt svært at beskrive
problemet klart, når jeg ikke selv kender til sammenhængene i bilmekanikken,
men det føles som om, speederen ikke "giver nok", selv om jeg træder ekstra
meget på den. Bilen accelererer slet ikke så hurtigt, som den plejer. Man
får en fornemmelse af, "at der er klumper i benzinen" Eller i hvert
fald, at der ikke kommer en jævn og høj nok energitilførsel til motoren.

Kan der på en eller anden måde have sat sig noget skidt et sted, som ligesom
blokerer for "et eller andet"? (indsprøjtningen? oliefiltermæssigt?)
Det lyder noget spøjst, men jeg håber alligevel på, at der er nogen af jer,
der har et bud.

Bilen fik for resten også skiftet tandrem og tændrør.

Venter spændt!

Med venlig hilsen
Sorgenfri

Fra : Brian

Dato : 18-10-06 16:06

"Sorgenfri" <skriv@ikke.her> skrev i en meddelelse

> Bilen fik for resten også skiftet tandrem og tændrør.

Det er da logik for burhøns at tandremmen og tændrørene har noget med
ydelsen at gøre, olien har (næsten) ikke. Tilbage til værkstedet og klag din
sag.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 18-10-06 16:13

"Sorgenfri" <skriv@ikke.her> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige hentet min bil efter bl.a. et olie/filterskift, og jeg synes
> simpelthen, bilen virker sløv i optrækket.
KLIP
> Bilen fik for resten også skiftet tandrem og tændrør.
>
> Venter spændt!
>
> Med venlig hilsen
> Sorgenfri
Nuskriver du ikke hvilken bil det drejer sig om.
Så det bliver et skud:
Det er næppe olieskiftet der giver problemet.
Tandremmen derimod er nok smuttet en tand under monteringen.
Det kan også være en ledning til en føler el. lign. der ikke er blevet sat
på igen.
Uanset hvad det er så er det retur til din mekaniker ASAP.

Stig Sørensen

Fra : Sorgenfri

Dato : 19-10-06 08:06

"Stig Sørensen" <

> "Sorgenfri" skrev i

> KLIP

> Nuskriver du ikke hvilken bil det drejer sig om.

Jeg beklager! Jeg tog afsted kort efter, indlægget var sendt. Har først set
svarene nu.

> [...]
> på igen.
> Uanset hvad det er så er det retur til din mekaniker ASAP.

Problemet kan måske være, at mekanikeren ikke tror mig, tænker jeg. Han
synes, det er en gammel bil, og ærligt talt, så er vores anden bil, en Clio
fra 1997, ligeså langsom i gearene og tung i det. Det har den bare altid
været!

Min Toyota Starlet plejer imidlertid at være rap nok trods alderen ... Kan
der egentlig ske noget ved at køre med sådan en "tand", hvis det er det, dre
udgør problemet? Tja, for der er faktisk en 25 km til mekanikeren - og en
del er motorvej.

Mvh. Sorgenfri

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-10-06 09:07

Sorgenfri skrev:

> ... Kan der egentlig ske noget ved at køre med sådan en "tand", hvis
> det er det, dre udgør problemet? Tja, for der er faktisk en 25 km til
> mekanikeren - og en del er motorvej.

Ikke nødvendigvis.

Kommer an på om ventilerne går mod stempeltoppene i givet fald - nogen biler
er ligeglade - andre er ikke.

Og nej - en sådan forkert monteret tandrem kan ikke hoppe på plads af sig
selv.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-06 16:12

Sorgenfri skriver:

> Bilen fik for resten også skiftet tandrem og tændrør.

Måske den står en tand forkert.

Hvilken bil har du ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Sorgenfri

Dato : 19-10-06 07:57

"Klaus D. Mikkelsen"
> Sorgenfri skriver:

> Måske den står en tand forkert.
>
> Hvilken bil har du ???

Det er en Toyota Starlet fra 1997. Har kørt 123.000 km. Den plejer at være
"frisk i optrækket". Kan sådan en tand "falde på plads" af sig selv?

Kunne du evt. uddybe, hvad det mere præcist betyder, at en tand står
forkert?

Jeg var ikke hjemme i går aftes aftes; derfor det sene svar ...

Mvh. Sorgenfri

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-06 13:53

Sorgenfri skriver:

> Det er en Toyota Starlet fra 1997. Har kørt 123.000 km. Den plejer at være
> "frisk i optrækket".

Okay

> Kan sådan en tand "falde på plads" af sig selv?

NEJ

> Kunne du evt. uddybe, hvad det mere præcist betyder, at en tand står
> forkert?

Meget groft forklaret:
Din tandrem sidder mellem 2 tandhjul, da remmen er blevet afmonteret og
en ny påmonteret, har det ene hjul forskudt sig en tand i forhold til
det andet.

Det ene tandhjul sidder på krumtapakslen og det andet på knastakslen.
Det vil sige at den nederste følger stemplernes bevægelse og den øverste
ventilerne. Får man forskubbet den øverste "en tand" vil den åbne og
lukke ventilerne på et forkert tidspunt i forhold til stemplerne - det
giver effekttab.

Fra : Sorgenfri

Dato : 19-10-06 14:34

"Klaus D. Mikkelsen" skrev:
> [...]
> ventilerne. Får man forskubbet den øverste "en tand" vil den åbne og
> lukke ventilerne på et forkert tidspunt i forhold til stemplerne - det

Du skal have tak for forklaringen! Det passer også med symptomerne. Så håber
jeg jo blot, at en mekaniker tydeligt kan se, hvordan tandhjulene skal stå i
forhold tl hinanden, når han forhåbentligt snart kan re-reparere bilen. Øv,
noget bøvl ...

Mvh. Sorgenfri

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-06 15:17

Sorgenfri skriver:

> [...]
> forhold tl hinanden, når han forhåbentligt snart kan re-reparere bilen. Øv,

På de fleste biler er der deciderede mærker for den slags.