Hyundai Santa Fe '06 2,2CRDi Aut.
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-06 17:48

Hejsa

Konen og jeg overvejer subject.

Vi har læst seneste test i FDM, Motor, Bilmagasinet samt EB som alle er
henrykte over den og kalder den klassens bedste mv. mv... eneste
negative jeg har læst er en norsk test som kalder automatgearet
"fejlagtig afstemt" eller noget i den stil..

Nogle som har noget info som gør at vi ikke bør købe den bil?

Og ja.. vi er godt klar over det ikke er en ægte offroader og eneste
ægte er en midt 80'er Land Rover ... )

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 17-10-06 18:33

> Konen og jeg overvejer subject.

Det var noget af en drejning! Den vinder i hvert fald ikke på motorvejen :)

Hyundai laver nogle fremragende biler - men langt fra samme
materialekvalitet som visse tyske og svenske mærker. Til gengæld for man
meget bil for pengene.

Held og lykke med den.

VH Esben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-06 18:40

In article <nt8Zg.20176$E02.7883@newsb.telia.net>,
"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote:

> Det var noget af en drejning! Den vinder i hvert fald ikke på motorvejen :)

Nej den vinder sq ikke der det har du ret i

Men dertil har jeg stadig SAAB'en

> Hyundai laver nogle fremragende biler - men langt fra samme
> materialekvalitet som visse tyske og svenske mærker. Til gengæld for man
> meget bil for pengene.

Jeg må sige jeg er mega overrasket over den materialekvalitet der er
brugt i den nye Santa Fe og ligeså Sonata'en.. for pokker det føles
lækkert.

> Held og lykke med den.

Jo tak - nu skal vi lige have skrevet under først :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 17-10-06 19:54

> Jeg må sige jeg er mega overrasket over den materialekvalitet der er
> brugt i den nye Santa Fe og ligeså Sonata'en.. for pokker det føles
> lækkert.

Min bror har lige købt en topudstyret Sonata 3.3V6 som jeg naturligvis har
kørt - og godkendt. Det er en lækker bil absolut! Santa Fe er lige så
velbygget og der ikke noget at betænke sig på hvis man vil ha den type bil i
netop den prisklasse.

De er kommet langt på mange punkter men kommer man direkte fra en Volvo
eller en BMW - selv et par år gamle er der betydelig forskel i
kvalitetsfornemmelsen - men det tror jeg ikke betyder Hyundai går mere i
stykker.

Vi hører lige om dine indtryk når du har kørt/købt bilen.

VH Esben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-06 20:06

In article <ZE9Zg.20186$E02.7931@newsb.telia.net>,
"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote:

> Vi hører lige om dine indtryk når du har kørt/købt bilen.

Vi har prøvekørt bilen og problemet er nu at jeg ikke kan sove om
natten.. drømmer sq om den hele tiden..

Total tyst kabine.. mere tyst end min 9000... ingen støj fra motor og
dæk ved kørsel og "dejlig" lyd under acc..

Et design som jeg synes er lige i øjet..

Og så er den med automat..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 17-10-06 21:00

> [...]
> dæk ved kørsel og "dejlig" lyd under acc..
> Et design som jeg synes er lige i øjet..

Så køb sg* da den bil!

:D

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-06 21:12

In article <45353638$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
"Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

> Så køb sg* da den bil!

lol

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Karina Hansen

Dato : 17-10-06 20:19

> Vi hører lige om dine indtryk når du har kørt/købt bilen.
>
> VH Esben

Davs, jeg er "konen"

Nu blander jeg mig for en gangs skyld lige i din tråd Martin

Jeg må sige at det er en super lækker bil. Oser af luksus og der er ikke
noget man mangler i den.. Lækkert med aut.gear - kører skide godt!

/Karina

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-10-06 04:52

Karina Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg må sige at det er en super lækker bil. Oser af luksus og der er
> ikke noget man mangler i den.. Lækkert med aut.gear - kører skide

Hvorfor er den så ikke købt...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-10-06 12:18

In article <4535a4ec$0$49201$14726298@news.sunsite.dk>,
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> Hvorfor er den så ikke købt...

Noget med forsikring... hehe... vi er ved at ringe rundt.

Hvem har du som selskab til dine 4wd'ere`

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 18-10-06 19:05

Martin Johansen [6000] wrote:

> Noget med forsikring... hehe... vi er ved at ringe rundt.

Hehe... nu var jeg måske lidt for hurtig den anden dag med at du hader
diesel, men jeg kan _helt_ sikkert finde en gammel tråd, hvor du skriver at
du _aldrig_ vil vælge bil efter forsikringsprisen - så vil du hellere betale
hvad forsikringen nu koster. Er du ved at blive voksen og følsom ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-10-06 19:11

In article <45366cab$0$49199$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> [...]
> du _aldrig_ vil vælge bil efter forsikringsprisen - så vil du hellere betale
> hvad forsikringen nu koster. Er du ved at blive voksen og følsom ?

Jeg/vi har ikke valgt bil efter forsikring... men jeg ringer ikke bare
til det første og det bedste... :)

Vi har nu kredst os ind på 2-3 selskaber som er til at snakke med.

Bilen kommer i hus uanset hvad forsikringen siger - den skal bare være
så billig som mulig.

Så pak du bare champagnen ind igen :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 18-10-06 19:24

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg/vi har ikke valgt bil efter forsikring... men jeg ringer ikke bare
> til det første og det bedste... :)

Trække i land og/eller omformulere sig, er du jo temmelig skrap til

> Bilen kommer i hus uanset hvad forsikringen siger - den skal bare være
> så billig som mulig.

Det er klart - men hvis det ikke er et problem, skynder man sig da ned og
skrive under - det tager da et par dage af leveringstiden

> Så pak du bare champagnen ind igen :)

Nu du siger champagne... er der ikke en holder til en flaske Cristal og to
glas, i sådan en bling bling Pimp-mobil ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-10-06 19:29

In article <4536714a$0$49202$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Trække i land og/eller omformulere sig, er du jo temmelig skrap til

Nope :)

> Det er klart - men hvis det ikke er et problem, skynder man sig da ned og
> skrive under - det tager da et par dage af leveringstiden

Hvorfor tror du jeg skrider tidligt fra skolebænken i morgen??

> Nu du siger champagne... er der ikke en holder til en flaske Cristal og to
> glas, i sådan en bling bling Pimp-mobil ?

Der er da kopholder ihvertfald :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 18-10-06 19:48

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvorfor tror du jeg skrider tidligt fra skolebænken i morgen??

Jamen så ser vi jo kun én tråd mere med "Huyndai Santa Fe' bil...." i
emnelininen... nu har "vi" ellers vænnet os til en ny pr. dag

Så er et tillykke med øsen vel på sin plads - til jer begge

> Der er da kopholder ihvertfald :)

Fattigmands bling bling - til gengæld er der stor bling bling faktor i det
blå display

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-10-06 19:50

In article <453676d9$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Så er et tillykke med øsen vel på sin plads - til jer begge

Tak - det er nu betinget af vi får et oliefyr med i en fornuftig pris..
jeg er sikker på de stadig smiler på vej til banken selvom de skal af
med lidt mere rabat.

> Fattigmands bling bling - til gengæld er der stor bling bling faktor i det
> blå display

Wolla

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-06 18:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> Noget med forsikring... hehe... vi er ved at ringe rundt.
>
> Hvem har du som selskab til dine 4wd'ere`

FDM forsikring og Alm. Brand.

Har dog aldrig haft problem med at finde en fornuftig forsikring hos hverken
Aros, GF, Tryg...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-10-06 19:12

In article <4537b957$0$49203$14726298@news.sunsite.dk>,
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> FDM forsikring og Alm. Brand.

FMD er billige... Sønderjyske ligeså.

> Har dog aldrig haft problem med at finde en fornuftig forsikring hos hverken
> Aros, GF, Tryg...

Aros har jeg nu til alt andet men de ligger over 10kilo.. jeg skal lige
høre min assurandør når han kommer tilbage fra ferie om de virkelig
mener den pris..

Tryg er sindsyge... GF nogenlunde...

Vælger FDM :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 18-10-06 10:06

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote in message

> [...]
> kørt - og godkendt. Det er en lækker bil absolut! Santa Fe er lige så
> velbygget og der ikke noget at betænke sig på hvis man vil ha den type bil

En mild udtalelse ville være at motorpressen langt fra er enig, har læst
mange dårlige tests af Sonata'n den er ok pæn men kører iht dem af H til ift
moderne biler..

Har ikke set Santa fe anmeldt (eller ikke læst)

Fra : jk

Dato : 18-10-06 11:30

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ift moderne biler..
>
> Har ikke set Santa fe anmeldt (eller ikke læst)

du kan jo læse anmeldelsen fra Bilmagasinet på www.hyundai.dk de har
åbenbart købt artiklen - i øvrigt forståeligt idet bilen bliver skamrost.

/JK

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 18-10-06 18:33

> du kan jo læse anmeldelsen fra Bilmagasinet på www.hyundai.dk de har
> åbenbart købt artiklen - i øvrigt forståeligt idet bilen bliver skamrost.

Det genkender jeg heller ikke det der...

Bilen er blevet rost til skyerne i alle test jeg har læst plus Sonata har
fået topkarakter i den berømte ... eller berygtede JD Powers
tilfredshedsundersøgelse i USA.

Er amerikanske bilkøbere fornøjede - så har du sgu et topprodukt (arbejder
selv for en producent af køretøjer med et ikke ubetydeligt marked i USA).

MVH Esben

Fra : Mogens...

Dato : 18-10-06 20:14

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Bilen er blevet rost til skyerne i alle test

Ja...

> Er amerikanske bilkøbere fornøjede - så har du sgu et topprodukt

Det er helt forkert - var din opfattelse rigtig, kørte der langt
flere amerikanske biler rundt i DK. USA er ikke toneangi-
vende i den sammanhæng...

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 18-10-06 20:25

> Det er helt forkert - var din opfattelse rigtig, kørte der langt
> flere amerikanske biler rundt i DK. USA er ikke toneangi-
> vende i den sammanhæng...

Nu er det jo ikke amerikanske biler der kører rundt i USA. Har lige været et
sving derovre.

Det er Volvo, SAAB, VW, Honda, Infinity, Lexus, Toyota - og ... Hyundai
(hvilket også underbygges af de sidste 10 års statistikker hvis vi ser bort
fra F-150 og andre enkelte amerikanske storsælgere).

Amerikanske biler stinker (bortset naturligvis fra Hyundai osv. som faktisk
bygges i USA) - og det er jo ikke de amerikanske bilkøbere der bygger
bilerne...

VH Esben

Fra : Mogens...

Dato : 18-10-06 20:29

> Nu er det jo ikke amerikanske biler der kører rundt i USA. Har lige været
> et
> sving derovre.

Områdebestemt

> Det er Volvo, SAAB, VW, Honda, Infinity, Lexus, Toyota - og ... Hyundai

Mange Hyundai - USA?

> Amerikanske biler stinker (bortset naturligvis fra Hyundai osv. som
> faktisk
> bygges i USA) - og det er jo ikke de amerikanske bilkøbere der bygger
> bilerne...

Jeg vil ikke vurdere en amerikansk bilkøber som værende toneangivende
i sammenhæng med biler. De har helt andre forhold end os - men du mener
sikkert, at hvis den slags biler kan erobre markedet i USA, må de være ok?
Er prisen lav eller er der mon andre forhold?

Fra : Lars

Dato : 18-10-06 21:15

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> "Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Områdebestemt
Muligt, men i Colorado vrimler det med de omtalte biler (dog undtaget Saab)
men Lexus, Audi (til op i mod $70.000) og ja Hynndai.

I Arizona, er der rigtig mange F250´er og ikke en af dem har læs på ladet, -
ud over ungerne, - og af og til konen.

> Mange Hyundai - USA?
Den er god nok, men en af forklaringer skulle være bla. garanti til 150.000
miles på Hyundai, jeps det var 150 kilo miles..., føj det er langt. ;)

Men der er rigtig, - rigtig mange Lexus, - misundelsesværdigt mange...

> [...]
> sikkert, at hvis den slags biler kan erobre markedet i USA, må de være ok?
> Er prisen lav eller er der mon andre forhold?
Se ovenfor :)

/lars

Fra : Mogens...

Dato : 18-10-06 21:24

"Lars" <badge5050@os.dk> skrev i en meddelelse

> Den er god nok, men en af forklaringer skulle være bla. garanti til
> 150.000 miles på Hyundai, jeps det var 150 kilo miles..., føj det er
> langt. ;)

Tænkte det nok...

> Men der er rigtig, - rigtig mange Lexus, - misundelsesværdigt mange...

Misundelsesværdigt? - bevares der er da nogle stykker her, men der
er de biler, jeg hellere vil eje end en Lexus (utroligt lydløse!)

Hvad med BMW da?

/Mogens
....også i en fed '03 BMW 530d Touring steptronic... :)

Fra : Lars

Dato : 18-10-06 21:37

> [...]
>
> Misundelsesværdigt? - bevares der er da nogle stykker her, men der
> er de biler, jeg hellere vil eje end en Lexus (utroligt lydløse!)

Nu har jeg aldrig været til BMW, - skulle da lige være en K75 med sidevogn
og MG34 ;)

Og indrømmet jeg fatter nada af jeres skriverier med E35 eller hvad det nu
er, og det er nok pga. af manglende interesse for mærket, - hvilket tildeles
hænger sammen med indtrykket af at vi lokalt har en BMW forhandler der var
så ringe at han mistede retten til forhandling, - men stadig forhandler BMW.
Og så min ulyst til at betale SÅ mange mønter for et rundt mærke på køleren.
Men bevares jeg er ikke i tvivl om at det er gode biler, - bare ikke noget
jeg higer efter, - eller syntes jeg vil betale for. Meeeen X5 med E??? er da
en flot bil.

/lars

Fra : Mogens...

Dato : 18-10-06 21:44

"Lars" <badge5050@os.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg aldrig været til BMW

Ok - der går dig noget forbi så !

> skulle da lige være en K75 med sidevogn og MG34

Hvad er det?

> Og indrømmet jeg fatter nada af jeres skriverier med E35 eller hvad det nu
> er, og det er nok pga. af manglende interesse for mærket

Ja det må det så gøre. E39 er den bedste BMW, der er bygget - siger man.
Jég er nok tilbøjelig til at give dem ret...

> Og så min ulyst til at betale SÅ mange mønter for et rundt mærke på
> køleren.

OK - prøv en M-eller Alpinamodel...

> Meeeen X5 med E??? er da en flot bil.

Siger mig absolut intet...

Fra : Lars

Dato : 18-10-06 21:56

> Ok - der går dig noget forbi så !
Ja og en fed renteindtægt til min bank...

> Hvad er det?
Det er en MC fra AH Euro tour 39-45, med tankgear og kardantræk til
sidevognen, vist en nødvendighed ude øst på. En så god MC at russerne flux
huggede værktøjet til den og lavede en kopi, - der er så nøjagtig at man kan
bruge BMW reservedele begge veje. De laver den vist i øvrigt stadig, - man
kan i hvertfald købe den på bla. nettet. MG34, - er en maskinskyder model 34
;)

> Ja det må det så gøre. E39 er den bedste BMW, der er bygget - siger man.
> Jég er nok tilbøjelig til at give dem ret...
Og så er det jeg siger, - hvad er en E39?

> OK - prøv en M-eller Alpinamodel...
Er de da billigere? (og ja spørger dumt) Jeg aner ikke hvad det er for nogen
andet en M vist engang var Motorsport.

> Siger mig absolut intet...
Næhhh vil nu også hellere have en Lexus.. ;)

/lars

Fra : Mogens...

Dato : 18-10-06 22:00

"Lars" <badge5050@os.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og en fed renteindtægt til min bank...

Nø...

> Og så er det jeg siger, - hvad er en E39?

Det er 5-serien frem til 2003...

> Er de da billigere? (og ja spørger dumt) Jeg aner ikke hvad det er for
> nogen andet en M vist engang var Motorsport.

Nej - kvalitet koster. Og bilerne er finere/hurtigere udgaver f kvaliteten

Fra : Lars

Dato : 18-10-06 22:09

> Nø...
Joooo

> Det er 5-serien frem til 2003...
Okay er det sådan en fætter her?:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=143802074&page=1

> Nej - kvalitet koster. Og bilerne er finere/hurtigere udgaver f kvaliteten

Okay, - så var det som jeg tænkte... Men har en fornemmelse af at (okay en
del) M BMW vist ikke er mere M, ned mærket..?

/lars

Fra : jk

Dato : 20-10-06 07:44

> Næhhh vil nu også hellere have en Lexus.. ;)

BMW X5, Toyota Lexus... joo det er da fede biler, men nu syns' jeg ligesom
diskutionen er røget lidt af sporet - selv er jeg lidt til VW Touareg, men
ææh den 'lille' ny Santa Fe er jo (newsflash) i en lidt anden prisklasse end
de nævnte biler - en ny BMW X5 koster (som VAN forstås) små 490.000kr.
(discountudgaven naturligvis) så på nær 5.000kr. er det prisen på en
hvidpladet Santa Fe.

/JK

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-06 14:45

In article <4538703b$0$12594$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"jk" <dontspam@me.com> wrote:

> [...]
> de nævnte biler - en ny BMW X5 koster (som VAN forstås) små 490.000kr.
> (discountudgaven naturligvis) så på nær 5.000kr. er det prisen på en

Bevares jeg kunne da godt se mig selv i en ny BMW.. men med de
nybilspriser vi har i DK så kommer jeg aldrig til at eje en fra ny..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 09:08

> negative jeg har læst er en norsk test som kalder automatgearet
> "fejlagtig afstemt" eller noget i den stil..

Mener det mest var med kørsel med campingvogn den vil skifte
i tide og utide.
Men vurder selv hvor emsy den er når du tuller
afsted med ret så lave diesel-omdrejninger.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-06 09:19

In article <453883c6$0$20282$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Olsen" <-> wrote:

> Mener det mest var med kørsel med campingvogn den vil skifte
> i tide og utide.
> Men vurder selv hvor emsy den er når du tuller
> afsted med ret så lave diesel-omdrejninger.

Op af bakke med fx. 80 på landevejen på fartpiloten ryger den lige et
trin ned. Jeg har svært ved at vurdere om den lige så godt kunne blive
hvor den var.. i SAAB'en ville jeg ikke skifte...

Men som skrevet andetsteds - hverken konen eller jeg aner om der findes
bedre, altså vi har ikke prøvet. Så hvad vi ikke ved har vi ikke ondt af

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 10:42

> Op af bakke med fx. 80 på landevejen på fartpiloten ryger den lige et
> trin ned. Jeg har svært ved at vurdere om den lige så godt kunne blive
> hvor den var.. i SAAB'en ville jeg ikke skifte...

Ok. Men en diesel har vel et megamoment dêr omkring ?
Hvad siger de andre diesel-hoveder mht. deres diesel og
automatik ?

> Men som skrevet andetsteds - hverken konen eller jeg aner om der findes
> bedre, altså vi har ikke prøvet. Så hvad vi ikke ved har vi ikke ondt af

Hehe..præcis.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-06 14:47

In article <453899cd$0$20285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Olsen" <-> wrote:

> Ok. Men en diesel har vel et megamoment dêr omkring ?

335 fra 1800 så det er ikke så vildt endda.

> Hvad siger de andre diesel-hoveder mht. deres diesel og
> automatik ?

Det kunne være interessant at høre lidt nærmere om.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Mogens...

Dato : 20-10-06 16:38

> 335 fra 1800 så det er ikke så vildt endda.

Min BMW har 410 Nm

> Det kunne være interessant at høre lidt nærmere om.

At det funker helt perfekt og en nødvendighed i en diesel med et
relativt lille område vedr. drejningsmoment. Min BMW går også
eet trin ned ifm. en mindre stigning, hvilket tilsvarende undrer mig.

Den har da masser af power til at holde 5. gearet, men det gør
den altså ikke :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-06 20:59

In article <h36_g.20424$E02.7824@newsb.telia.net>,
"Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

> Min BMW har 410 Nm

Nice :)

> [...]
> eet trin ned ifm. en mindre stigning, hvilket tilsvarende undrer mig.
>
> Den har da masser af power til at holde 5. gearet, men det gør

Ja det mener jeg jo også at der er.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-10-06 22:34

Mogens... wrote:
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Min BMW har 410 Nm

Sku det være noget?

Fra : Mogens...

Dato : 21-10-06 07:39

meddelelse news:453940d4$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...

> Sku det være noget?

Jep - det er en del...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-10-06 08:04

Mogens... wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:453940d4$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...

> Jep - det er en del...

Ja, det kan vel lige gå...

Fra : Mogens...

Dato : 21-10-06 08:11

meddelelse news:4539c66e$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, det kan vel lige gå...

Kom så med det - tallet

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-10-06 11:51

Mogens... wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:4539c66e$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...

> Kom så med det - tallet

Skal lige have den på rulle felt, men kender en med næsten samme motor og
han har ca. 550 Nm - (så meget har min ikke)...
Men en 4,2 R6 med turbo skal jo også give lidt moment...

Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-06 23:16

meddelelse news:4539fb99$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...

> Skal lige have den på rulle felt, men kender en med næsten samme motor og
> han har ca. 550 Nm - (så meget har min ikke)...
> Men en 4,2 R6 med turbo skal jo også give lidt moment...

Pæænt, men ikke så meget som Torben E's 2,3 R4, som giver 580 Nm. *LOL*

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-10-06 05:54

Henrik B. wrote:

> Pæænt, men ikke så meget som Torben E's 2,3 R4, som giver 580 Nm. *LOL*

Dét var meget...

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-06 07:43

meddelelse news:453eedeb$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...

> Dét var meget...

Jow, den motor kan skam flytte ekvipagen - og hjulene alene. )

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-06 23:15

> Min BMW har 410 Nm

Ja, og det over et noget bredere omdrejningsfelt, end Hyundai'ens 700
rpm.....

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Brian

Dato : 20-10-06 15:49

Olsen wrote:

> Ok. Men en diesel har vel et megamoment dêr omkring ?

Man må gå udfra at en automatkasse er højere gearet, så det måske virker
logisk nok at geare ned. Hvis den ikke smutter andet end 14-1600
omdrejninger ved 80 på speedometeret, er et skift ned vel OK.

I min diesel med manuel, skifter jeg et gear ned omkring 1400 omdrejninger,
der begynder den at knurre lidt.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 13:42

> Op af bakke med fx. 80 på landevejen på fartpiloten ryger den lige et
> trin ned. Jeg har svært ved at vurdere om den lige så godt kunne blive
> hvor den var.. i SAAB'en ville jeg ikke skifte...

Prøv en SEAT med DSG gear, bare for at sammenligne, nu er det vel ikke et
problem at den skifter gear, når det er automatisk

Jeg har nogen gange lyst til at geare ned manuelt på vores, da jeg syntes at
den går med lige lidt nok omd.
Hvis man kører meget pænt skifter den gear ved 1750-1800 omd. og det vil
sige at den så falder til en ca.14-1500 lige efter skiftet, og så kan den
godt "brumme" lidt resonans agtigt, lige som om at den er liiiiige ved at
sejtrække lidt, det samme kan gøre sig gældende ved kørsel med fartpilot ,
de ca 80 km/t ( ca.1500 omd/ 6 gear) som du beskriver, og der kommer en
bakke, nogen gange skifter den, nogen gange ikke, nogen gange ville jeg
ønske at den skiftede , meeen såån er der så meget, vi er i hvert fald
meget glade for automat gearet, når vi hænger i stangkørsel hver morgen på
Køge bugt "motorvejen" ....

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-06 14:49

In article <24d52$4538c40b$55183f7d$15768@news.arrownet.dk>,
"Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

> Prøv en SEAT med DSG gear, bare for at sammenligne, nu er det vel ikke et
> problem at den skifter gear, når det er automatisk

Hehe nej det generer mig ikke, men omvendt hvis den gør det uden grund
så kan man jo fristes til at tilslutte sig omtalte test om at den måske
ikke er afstemt godt nok?

Men okay hvis jeg satte mig ind i en Mercedes til en million kroner, så
kan jeg sikkert også godt finde noget at sætte en finger på..

> [...]
> ønske at den skiftede , meeen såån er der så meget, vi er i hvert fald
> meget glade for automat gearet, når vi hænger i stangkørsel hver morgen på

Det er også en af grundende til vi har valgt auto... der er så meget kø
rundt omkring efterhånden.. det er bare meganice at den klarer alt det :)

Tak for din beskrivelse af DSG'ens opførsel.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-10-06 16:40

> Hehe nej det generer mig ikke, men omvendt hvis den gør det uden grund
> så kan man jo fristes til at tilslutte sig omtalte test om at den
måske
> ikke er afstemt godt nok?

Jeg tror ikke den gearer ned, den løsner bare "lock-up" funktionen -
sådan er det ihvertfald med Völlen når jeg har traileren på slæb - jeg
kører ca. 1800rpm v/80Km/t
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 20-10-06 19:56

> Jeg tror ikke den gearer ned, den løsner bare "lock-up" funktionen -
> sådan er det ihvertfald med Völlen når jeg har traileren på slæb - jeg
> kører ca. 1800rpm v/80Km/t

Det kan meget vel være den bare gør det. Man kan jo hive den over i
tiptronic og se hvilket gear den kører i.

Kører jeg med min Volvo i D og giver gas op ad stejl bakke løsner den
lock-up. Kører jeg med fartpilot i D eller med geartronic sejtrækker den.
Det har noget at gøre med hvordan systemerne er bygget ind i hinanden. På
samme mærkelige måde ved gearkassen kun hvilket moment der er på hjulene og
ikke hvor meget man egentlig trykker på speederen. Får jeg anti-spin
regulering ved høje omdrejninger med speederen i bund gør faldet i
acceleration minsandten at gearkassen skifter op før red-line selvom og jeg
sidder med speederen i bund. Den har simpelt hen ikke information nok til at
regulere rigtigt.

Nå, alting - især med automatgear og fartpilot etc. etc. er et spørgsmål om
kalibrering efter parametre som komfort, økonomi, slid osv. Hvilket
kompromis (for der er ALTID tale om et stort kompromis) der er bedst er en
smagssag. Det er derfor der bliver ved med at være brug for ingeniører :)
Hvis alle verdens problemer blev løst med én bilmodel - hvad skulle vi så
lave???

VH Esben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-10-06 21:00

In article <4538ede7$0$49209$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

> Jeg tror ikke den gearer ned, den løsner bare "lock-up" funktionen -
> sådan er det ihvertfald med Völlen når jeg har traileren på slæb - jeg
> kører ca. 1800rpm v/80Km/t

Hmm det kan godt være du har ret.. det føles ikke som et helt gear men
omdrejnignerne stiger og føles lidt som et gearskift... men hva.. aner
jo intet om det automatik endnu..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-06 23:14

> Men som skrevet andetsteds - hverken konen eller jeg aner om der findes
> bedre, altså vi har ikke prøvet. Så hvad vi ikke ved har vi ikke ondt af

Altså købt med hovedet under armen.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-06 06:23