kobling i golf4 - skal den skiftes?
Fra : MK

Dato : 16-10-06 17:20

Jeg har en golf 4 fra 2003. Den har gået 215.000.
I dag lage jeg mærke til dette:

Hvis jeg ved en hastighed på ca 80 km/t i 5'te, giver fuld gas virker
det som om koblingen fedter. Kan vist nok kun få den til at fedte i 5'te...

Prøvede at trække håndbremsen således at hastigheden forblev konstant,
samtidig med at jeg gav fuld gas. Ved ca. 2500 o/min "slipper" koblingen
til den når ca. 3000 o/min. Slipper "kun" i ca. et sekund hvorefter
koblingen tager helt fat igen.

Hvad kan jeg forvente at der er galt?
Justering eller skift af kobling?

Hvad koster et evt skift af kobling?

Mvh
MK

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-10-06 17:40

"MK" <mk@dont.useIT.org> skrev i en meddelelse news:4533b147$0$49199

> Hvad kan jeg forvente at der er galt?
> Justering eller skift af kobling?

At koblingen skal skiftes, er det en TDI?. Det er ikke noget at justere, den
er hydraulisk, check niveauet i beholderen m. bremsevæske og fyld evt.
efter. Kobling og bremse deler beholder.

> Hvad koster et evt skift af kobling?

En "arm" hos SMC el. andet aut. værksted, ~6-8 kKr, mindre andre steder.

Fra : MK

Dato : 16-10-06 17:44

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> efter. Kobling og bremse deler beholder.

> En "arm" hos SMC el. andet aut. værksted, ~6-8 kKr, mindre andre steder.

Hej Jørgen,

Tak for svar, ja det er en TDI...

Mvh
MK

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-10-06 18:08

"MK" <mk@dont.useIT.org> skrev i en meddelelse

> Tak for svar, ja det er en TDI...

Kvalificeret gæt ;), hvis den ikke kører chippet, har den gjort det. Og det
slider ekstra på drivlinjen, kobling, gear, knokkleled etc :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-06 18:08

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Kvalificeret gæt ;), hvis den ikke kører chippet, har den gjort det.

Eller der har været en "koblingsrytter" i bilen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 16-10-06 18:30

> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Eller der har været en "koblingsrytter" i bilen.

Ja med 215kkm på klokken kan det jo være mange ting, endda måske en blanding
af de to (manden bruger hypperne/momentet, konen filer på koblingen)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-10-06 20:10

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Ja med 215kkm på klokken kan det jo være mange ting, endda måske en
> blanding af de to (manden bruger hypperne/momentet, konen filer på
> koblingen)
Misbrugt er den, normalt holder en kobling længere :(. Selv når den har kørt
som trækdyr for en cv. hele dens liv, bør den køre længere end 230-250 kkm.
..

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-06 17:40

"MK" <mk@dont.useIT.org> wrote in message
> [...]
> samtidig med at jeg gav fuld gas. Ved ca. 2500 o/min "slipper" koblingen
> til den når ca. 3000 o/min. Slipper "kun" i ca. et sekund hvorefter

Den skal nok skiftes.

> Hvad koster et evt skift af kobling?

Ved det ikke præcist, men et gæt vil være ml. 3000 - 5000 kr.

Mvh. Ulrich

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-10-06 00:08

MK wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg ved en hastighed på ca 80 km/t i 5'te, giver fuld gas virker
> det som om koblingen fedter. Kan vist nok kun få den til at fedte i

Er der ikke noget med at man kan give en sådan kobling en gang Cola og så
kan den lidt igen?

--
Per, Esbjerg