"Mikkel" <mikkel@newsaccount.dk> wrote in message
news:45312cc6$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej.
KLIP
> Spørgsmålet er nu: Er værkstederne nogle svindlere, der tager en hel
> timeløn for en halv times arbejde, eller gør de mere end bare at skifte
> delene? Eller har jeg bare en super-hurtig ven?
>
Det er som man tager det, men det er en af grundene til at jeg ikke kommer
på et værksted, jeg kan holde en pæn timeløn ved at gøre det selv.
Men tilbage på sporet.
Prisen er fastsat ud fra en normtid for reparationen:
alt er rustet sammen,
mekanikeren er ikke udlært,
transport fra parkeringsplads til lift og retur
hente skiver 4 gange på reservedelslager
hente klodser på reservedelslager
rense og smøre kalibrer
affedte og rense nye skiver.
tage hjul af og montere dem igen, med momentnøgle forstås
(endnu ikke
set på et værksted, kun hos min dækleverandør)
spildtid
og mon der så ikke også var miljøtillæg.
og ikke at forglemme din ven nok kan ikke holde det tempo i 8 timer, for så
bør han starte et firma for udskiftning af klodse og skiver i konkurrence
f.eks. med AGL, de tjener da også lidt på deres arbejde.
tja alt i alt løber det jo op.
Jeg kan da kun siger at jeg skiftede skiver og klodser på min 306 på ca. 15
min. pr. hjul, men så hang den også på liften al værktøj var fundet frem,
alle nye dele var pakket ud og klar.
Og der var ingen af skiveskruerne der drillede, blot en x-kærv der går, kan
hurtig koste 1/4 time
Men jeg vil mene, at den pris du har fået oplyst ikke er noget du skal råbe
op over, for i timepris er der mange faste omkostninger der skal afholdes.
Du ved sikker selv, at den rå mekanikerpris bør ganges med ca. 2.2 for at få
en værkstedstime for at få alle omkostninger dækker fra husleje til
skorstensfejer og alt hvad der er der imellem.
Møller