|
| Køre diesel tør Fra : Ukendt |
Dato : 14-10-06 12:01 |
|
Hej
Har fået mig en Rav4 på diesel, og vil lige høre om da stadigvæk er et kæmpe
bøvl at køre den tør, tænker på med at lufte brændstofsystemet ud, som man
skulle i gamle dage. Er det stadigvæk sådan med de nye ?
Peter
| |
www.netink.dk (14-10-2006)
| Kommentar Fra : www.netink.dk |
Dato : 14-10-06 13:49 |
|
Hesja
>Har fået mig en Rav4 på diesel, og vil lige høre om da stadigvæk er et kæmpe
>bøvl at køre den tør, tænker på med at lufte brændstofsystemet ud, som man
>skulle i gamle dage. Er det stadigvæk sådan med de nye ?
De flere nyere dieselmotorer udlufter selv systemet med nøglen i
tænding ca. 1 min - men hvad siger din instruktionsbog ?
| |
Ukendt (14-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-10-06 13:55 |
|
"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4530c37e$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Har fået mig en Rav4 på diesel, og vil lige høre om da stadigvæk er et
> kæmpe bøvl at køre den tør, tænker på med at lufte brændstofsystemet ud,
> som man skulle i gamle dage. Er det stadigvæk sådan med de nye ?
I betragtning af at "man" snakker om priser på 15-20.000 Kr for en ny
dieselpumpe, så tror jeg slet ikke jeg ville bare tænke på at køre til det
sidste
--
Tom
| |
Henrik B. (14-10-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-10-06 22:33 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4530de26$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I betragtning af at "man" snakker om priser på 15-20.000 Kr for en ny
> dieselpumpe, så tror jeg slet ikke jeg ville bare tænke på at køre til det
> sidste
Er det ikke kun et problem på tyske biler? )
--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...
| |
Thomas Bruun (14-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Bruun |
Dato : 14-10-06 14:05 |
|
Peter DK (snabel) skrev:
> Hej
>
> Har fået mig en Rav4 på diesel, og vil lige høre om da stadigvæk er et kæmpe
> bøvl at køre den tør, tænker på med at lufte brændstofsystemet ud, som man
> skulle i gamle dage. Er det stadigvæk sådan med de nye ?
>
> Peter
Jeg har da kørt min VW Caravelle1,6 TD årg.1981 tør et par gange og
derefter hældt diesel på igen og kørt igen efter 5 min.,uden at det
kunne mærkes på motoren?
| |
Hans L. Jørgensen (14-10-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 14-10-06 15:01 |
|
"Thomas Bruun" <rockekstra@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1160831097.101043.75490@i3g2000cwc.googlegroups.com...
Jeg har da kørt min VW Caravelle1,6 TD årg.1981 tør et par gange og
derefter hældt diesel på igen og kørt igen efter 5 min.,uden at det
kunne mærkes på motoren?
Ja men - der er altså sket en del i den mellemliggende tid, pumpetrykket er
12-14 gange højere i de nye højtrykspumper, og tro mig de kan absolut ikke
lide startforsøg uden dieselbrændstof i pumpen.
Det er altid en god ide at spørge sælger/forhandler.
--
MVH Hans
| |
Per Henneberg Kriste~ (14-10-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 14-10-06 20:42 |
|
Hans L. Jørgensen wrote:
> Ja men - der er altså sket en del i den mellemliggende tid,
> pumpetrykket er 12-14 gange højere i de nye højtrykspumper, og tro
> mig de kan absolut ikke lide startforsøg uden dieselbrændstof i
> pumpen.
Nogle biler - f.eks. Golf V - stopper simpelthen motoren _før_ den kører tør
så dyser/pumper ikke tager skade af tør-kørsel.
--
Per, Esbjerg
| |
Jens (14-10-2006)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 14-10-06 22:50 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45313d80$0$20238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hans L. Jørgensen wrote:
>
>> Ja men - der er altså sket en del i den mellemliggende tid,
>> pumpetrykket er 12-14 gange højere i de nye højtrykspumper, og tro
>> mig de kan absolut ikke lide startforsøg uden dieselbrændstof i
>> pumpen.
>
> Nogle biler - f.eks. Golf V - stopper simpelthen motoren _før_ den kører
> tør så dyser/pumper ikke tager skade af tør-kørsel.
>
> --
> Per, Esbjerg
Ja og en sådan sikring havde f.eks. MB ikke på de første CDI motorer, så det
koster hurtigt 15-20000kr at køre sådan en tør.
Jens
| |
Hans L. Jørgensen (15-10-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 15-10-06 06:41 |
|
"Jens" <jenswj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45315b96$0$12695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Ja og en sådan sikring havde f.eks. MB ikke på de første CDI motorer, så
> det koster hurtigt 15-20000kr at køre sådan en tør.
>
Ja - eller 28,000 kr.
--
MVH Hans
| |
Thomas Bruun (14-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Bruun |
Dato : 14-10-06 14:05 |
|
Peter DK (snabel) skrev:
> Hej
>
> Har fået mig en Rav4 på diesel, og vil lige høre om da stadigvæk er et kæmpe
> bøvl at køre den tør, tænker på med at lufte brændstofsystemet ud, som man
> skulle i gamle dage. Er det stadigvæk sådan med de nye ?
>
> Peter
Jeg har da kørt min VW Caravelle1,6 TD årg.1981 tør et par gange og
derefter hældt diesel på igen og kørt igen efter 5 min.,uden at det
kunne mærkes på motoren?
| |
Thomas Bruun (16-10-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Bruun |
Dato : 16-10-06 15:06 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> Hans L. Jørgensen wrote:
>
> > Ja men - der er altså sket en del i den mellemliggende tid,
> > pumpetrykket er 12-14 gange højere i de nye højtrykspumper, og tro
> > mig de kan absolut ikke lide startforsøg uden dieselbrændstof i
> > pumpen.
>
> Nogle biler - f.eks. Golf V - stopper simpelthen motoren _før_ den kører tør
> så dyser/pumper ikke tager skade af tør-kørsel.
>
> --
> Per, Esbjerg
Ok mener faktisk motoren i en Golf er identisk med den i en VW
Caravelle.Og iøvrigt er det jo nærmest umuligt at slå en VW
diesel-motor i hjel
"Vil du være forrest i flokken,skal der stå VW på blokken"
Mvh Thomas B
| |
Christopher Stein (17-10-2006)
| Kommentar Fra : Christopher Stein |
Dato : 17-10-06 09:37 |
|
Thomas Bruun skrev:
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Hans L. Jørgensen wrote:
>>
>>> Ja men - der er altså sket en del i den mellemliggende tid,
>>> pumpetrykket er 12-14 gange højere i de nye højtrykspumper, og tro
>>> mig de kan absolut ikke lide startforsøg uden dieselbrændstof i
>>> pumpen.
>> Nogle biler - f.eks. Golf V - stopper simpelthen motoren _før_ den kører tør
>> så dyser/pumper ikke tager skade af tør-kørsel.
>>
>> --
>> Per, Esbjerg
>
> Ok mener faktisk motoren i en Golf er identisk med den i en VW
> Caravelle.Og iøvrigt er det jo nærmest umuligt at slå en VW
> diesel-motor i hjel
>
> "Vil du være forrest i flokken,skal der stå VW på blokken"
>
> Mvh Thomas B
>
cannon fodder.. ;D
| |
Kito (17-10-2006)
| Kommentar Fra : Kito |
Dato : 17-10-06 07:09 |
|
"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4530c37e$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Har fået mig en Rav4 på diesel, og vil lige høre om da stadigvæk er et
> kæmpe bøvl at køre den tør, tænker på med at lufte brændstofsystemet ud,
> som man skulle i gamle dage. Er det stadigvæk sådan med de nye ?
>
> Peter
Nu kommer det an på, hvordan den kører tør.
Mange biler bruger diesel olien som smøring i pumpen da den kører med højt
tryk, hvis den kører tør under høj fart vil den tage skade.
vh
Poul>
| |
Ukendt (17-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-10-06 08:59 |
|
"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:45347345$0$3461$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4530c37e$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Har fået mig en Rav4 på diesel, og vil lige høre om da stadigvæk er et
>> kæmpe bøvl at køre den tør, tænker på med at lufte brændstofsystemet ud,
>> som man skulle i gamle dage. Er det stadigvæk sådan med de nye ?
>>
>> Peter
> Nu kommer det an på, hvordan den kører tør.
> Mange biler bruger diesel olien som smøring i pumpen da den kører med højt
> tryk, hvis den kører tør under høj fart vil den tage skade.
bilens hastighed gør vel ingen forskel. Pumpen plejer at køre med samme tryk
og spænding hele tiden. Den eneste forskel er hvor meget af brændstoffet der
ryger til motoren eller retur til tanken.
--
Tom
| |
Lars Knudsen (17-10-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 17-10-06 09:18 |
|
On Tue, 17 Oct 2006 09:58:46 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
>bilens hastighed gør vel ingen forskel. Pumpen plejer at køre med samme tryk
>og spænding hele tiden. Den eneste forskel er hvor meget af brændstoffet der
>ryger til motoren eller retur til tanken.
Plejer er død. I min BMW 530dA var en af "støttepumperne" fra
brændstoftanken defekt - det gjorde at der ikke var tilstrækkelig tryk
på brændstoffet ind i højtrykspumpen - og det finder bilen altså ud af
og skruer derfor kraftigt ned for motoren så man ikke riskerer at
højtrykspumpen brænder sammen. Irriterende at køre med i øvrigt...
Men det havde ikke meget med bilens hastighed at gøre faktisk, men til
gengæld var der stort set intet moment og over 100 km/t kunne den kun
holde hastigheden hvis det ikke gik for meget op af bakke. Fedt hen
over Øresundsbroen
** Lars
| |
|
|