1. gangs bilkøber
Fra : mtc

Dato : 14-10-06 08:54

Hej
Vi har besluttet, at vi vil købe en brugt bil.
Ingen af os har særligt meget forstand på andet end at køre.
Det måtte gerne være en st.car da vi gerne vil have hunden med.
Vi har ca. 80,000 kr. regnede med en der havde kørt ca. 150,000 km.og ikke
en gammel spand.
Vores behov er ikke stort , bor i byen, søndagsture og lign, ikke arbejde.
Når vi spørger os omkring, får vi forskellige svar om hvad der er godt at
vælge,mest mht. reservedele priser.

Vi havde kigget lidt på Peugeot 306 1,8 men hørte nu i går, at de var dyre
i reservedele, (men vi regner jo ikke med den skal på værksted meget

Er der nogle der kan fortælle os nogle ting vi burde vide, som alle andre
med bil ved.

På forhånd tak

Marianne

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-10-06 08:01

mtc skrev:

> Er der nogle der kan fortælle os nogle ting vi burde vide, som alle
> andre med bil ved.

*Personligt* ville jeg som 1.-gangskøber ikke købe fransk - derimod ville
jeg kigge efter noget der generelt sjældent skal på værksted * hint:
div. japanske mærker
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kristian

Dato : 15-10-06 10:16

> *Personligt* ville jeg som 1.-gangskøber ikke købe fransk - derimod ville
> jeg kigge efter noget der generelt sjældent skal på værksted * hint:
> [...]

Tjaeee.......kender da flere, der har haft store problemer med japanske
biler............og tyske biler for den sags skyld.
Tror aldrig at jeg har hørt om bilmærker der er fejlfri

Så Marianne....køb bare en fransk bil

Kristian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-06 10:23

In article <4531fc4c$0$12670$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Kristian" <kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk>
wrote:

> Tjaeee.......kender da flere, der har haft store problemer med japanske
> biler............og tyske biler for den sags skyld.

Jep alle mærker har fejl.

> Tror aldrig at jeg har hørt om bilmærker der er fejlfri

Nope heller ikke jeg.

> Så Marianne....køb bare en fransk bil
>
> Kristian

Og det er så der du laver en fejl Kristian.. Franske biler (PSA) har en
så høj fejlrate at det er som at spille russisk roulette... du aner
simpelthen ikke hvad du får...

Personligt er mine penge for hårdt tjente til at turde løbe en risiko
med PSA.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kristian

Dato : 15-10-06 10:42

> [...]
> simpelthen ikke hvad du får...
>
> Personligt er mine penge for hårdt tjente til at turde løbe en risiko

Nej Martin, det er dig der "laver en fejl" her.
Fordi du har hørt om franske biler der har været problemer med, så slutter
du, at ALLE franske biler er fejlbehæftede.

Jeg har godt nok "kun" haft fem franske biler siden 1992, nemlig en Renault
19, en ZX Rally Raid, en Saxo 1.4, en Xantia 1.8 og en C5.

Før den tid havde jeg både Ford og VW, men mine franske biler har aldrig
været så fejlbehæftede som mine tyske biler.

Ud fra din logik skulle jeg så advare folk om at købe en tysk bil, men det
gør jeg ikke.
Faktisk er det med biler jo nærmest at sammenligne med religion.......du har
dine guder....og jeg har mine

Men der er lidt trættende at blive ved med....her i dette forum.....at høre
om franske bilers dårligdomme, contra tyske og japanske bilers
fortræffeligheder.

Der er måske også en grund til at der, de sidste mange år, er blevet solgt
temmelig mange franske biler her hjemme.
Alle køberne kan vel ikke være "idioter" alle sammen......eller........?

Kristian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-06 10:49

In article <4532025c$0$12700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
wrote:

> Nej Martin, det er dig der "laver en fejl" her.
> Fordi du har hørt om franske biler der har været problemer med, så slutter
> du, at ALLE franske biler er fejlbehæftede.

Nej her tager du fejl - igen. Jeg siger at deres fejlrate er for stor...
ikke at det gælder dem alle.

Du kan jo købe en C5 der bare kører og kører uden at prutte forkert..
køber du den anden i rækken hos forhandleren så får du måske en der hele
tiden holder på værksted.

> Jeg har godt nok "kun" haft fem franske biler siden 1992, nemlig en Renault
> 19, en ZX Rally Raid, en Saxo 1.4, en Xantia 1.8 og en C5.

Jeg har haft 2 x ZX uden problemer.

> Ud fra din logik skulle jeg så advare folk om at købe en tysk bil, men det
> gør jeg ikke.

Kig lidt statistikker .. så vil du se min logik ;)

> Men der er lidt trættende at blive ved med....her i dette forum.....at høre
> om franske bilers dårligdomme, contra tyske og japanske bilers
> fortræffeligheder.

Måske fordi der er noget om snakken?

> Der er måske også en grund til at der, de sidste mange år, er blevet solgt
> temmelig mange franske biler her hjemme.

Kig på prisen og at det er kvinderne der får lov at vælge...

> Alle køberne kan vel ikke være "idioter" alle sammen......eller........?

Jeg er meget tæt på hver gang folk hyler om at nu holder den IGEN på
værksted... for de skal da ikke komme og sige de aldrig havde hørt om at
der kunne være en forstørret risiko for det?? ;)

PS: Jeg antager dit indlæg for værende en fejl da du allerede i første
linie havde misforstået mig.

Jeg har kendskab til mange franske biler som bare kører og kører... men
det ændrer jo ikke ved statistikken og endda FDM som siger at C5'eren er
den mest fejlbehæftede de nogensinde har haft fat i.. og det siger ikke
så lidt endda.

Men folk vælger jo at overhøre det...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : mtc

Dato : 15-10-06 11:46

Puha jeg kan godt se ,at dette bliver svært,har næsten helt mistet lysten
til få bil
når det er så let at blive taget i næsen.
Tyske biler ruster, franske har mange el. fejl, japanske dyre reservedele
også uhh
Godt det ikke lige er i morgen vi skal have den, tror vi skal bruge god tid
på det,

--
Venlig Hilsen Marianne

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-06 12:08

In article <4532115c$0$49201$14726298@news.sunsite.dk>,
"mtc" <mc@z.invalid> wrote:

> Puha jeg kan godt se ,at dette bliver svært,har næsten helt mistet lysten
> til få bil

Det var nu ikke meningen :)

Men kan da næsten godt afsløre at hvis man udelukkende ser en bil som
transportmiddel fra a-b så bliver det en sur tjans.. Det er ikke fedt at
betale mange penge for noget som interessere en _nada_.

Så er det trods alt rarere at betale penge til noget som også er ens
hobby.

> når det er så let at blive taget i næsen.
> Tyske biler ruster, franske har mange el. fejl, japanske dyre reservedele
> også uhh

Køb en SAAB :)

Inden du falder ned af stolen af grin så er en SAAB faktisk ret billig i
dele efterhånden.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Peter Frost

Dato : 15-10-06 12:43

Hvad med en Volvo ? :)

En Volvo 850 med 140 eller 144 hk, og manuel-gear fra tidligst 94. Delende
er faktisk forholdsvis billige, så længde man holder sig fra Bilia, og andre
auth. forhandlere. Jeg køber alle mine dele fra www.spare-parts.dk Han
hedder Søren og bor oppe i Stenløse. Han har både org. og Scan-tech dele,
Scan-tech er en svensk reservedels fabrik der udelukkende laver til Saab og
Volvo, og delene kan faktisk være bedre end org. dele.

En 940 ville muligvis være billigere i indkøb, men med 850'eren får du en
bil der er 10 år længere fremme rent teknologisk. Motor'en er nok dyrere at
reperere på énd på en 940, men det jo noget i skal overveje. Husk Volvo og
Saab, er bygget til vores klima, og begge utrolige sikre, så jeg vil
tilslutte mig Martin og sige svensk !!

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06

Fra : mtc

Dato : 15-10-06 12:58

Hvad med Amerikansk, Opel eller Ford, den er der ikke så mange meningerer
om?

Marianne

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-06 13:31

In article <4532223c$0$49204$14726298@news.sunsite.dk>,
"mtc" <mc@z.invalid> wrote:

> Hvad med Amerikansk, Opel eller Ford, den er der ikke så mange meningerer
> om?

Prøv at spørge Tom her i gruppen hvad han mener om Ford og deres
rustbeskyttelse, eller mangel på samme ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Møller

Dato : 15-10-06 17:21

"mtc" <mc@z.invalid> wrote in message
> Hvad med Amerikansk, Opel eller Ford, den er der ikke så mange meningerer
> om?

Tja hvis jeg var dig, så ville jeg nu alligevel se på en fransk:
Citroen Xantia 1,8 i der får du i følge, svenske, norske og danske
"autoriteter" som Motormännenes Riksforbund, Atonbladet, Vi bilägere, FDm,
Applus+ mest for pengene, de ruster meget lidt, og modeller efter 1994 har
en ordentlig hydraulikpumpe.

Det du skal sikre dig, er at den har gode bremse og hydraulikrør, (det
gælder jo alle biler) nye affjedringskugler ( svarer til andrebilers fjedre
og støddæmpere, der er meget dyrere i indkøb og skift) har den ikke nye, så
regn med 5 kugler til ca. 300,- kr pr stk, og jeg vil garantere, at du kan
skifte dem selv, hvis du kan skrue et låg at et glas rødbeder, og sætte det
på igen, processen er cirka det samme.
Og som i alle andre bille skal du sikre di, at tandremmem er skiftet inden
for det sidste år, helst.

Jeg har haft franske, engelske, tyske og italienske biler, og jeg har bedst
erfaring med de franske, dt de ikke dur, kommer oftes fra ikke "frankofile"

ved rørende rusk kan du bl.a. se her:

http://www.bilboksen.dk/

Årgang 1998 10. oktober 2006
Om rustindexet
Rustindexet for gennemsnitsbilen er udregnet til 100%. Ligger en bil under
disse 100% betyder det, at den ruster mindre end gennemsnittet. Tilsvarende
ses det at biler der ligger over de 100% ruster mere end gennemsnittet.
Rustindexet kan således bruges til at sammenligne rustforekomsten i de
forskellige bilmodeller .
Store mellemklassebiler - årgang 1998

Fabrikat Rustindex Her er problemerne ofte:
Audi A4 0% -
BMW 3 0 % -
VW Passat 0%
Citroën Xantia 21%
Peugeot 406 33%
Opel Vectra 66% Vognbund, bremserør
Ford Mondeo 96% Svingarme, bremserør
Gennemsnitsbil 100%
Nissan Primera 101% Bremserør, inderskærme
Mazda 626 158% Bremserør, inderskærme
Toyota Avensis 267% Bremserør
Alfa Romeo 156 364% Inderskærme, vognbund,
bremserør

Jeg håber, at du kan tyde teksten, ellers må du komme tibage.

Møller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-06 12:59

In article <45321e9d$0$49206$14726298@news.sunsite.dk>,
"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> wrote:

> Hvad med en Volvo ? :)

Jeg ville faktisk have sat den på mit indlæg også, men kender bare intet
til mærket personligt.

> [...]
> Scan-tech er en svensk reservedels fabrik der udelukkende laver til Saab og
> Volvo, og delene kan faktisk være bedre end org. dele.

Tak for tip - kendte ikke manden men det kommer jeg nok til nu :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Peter Frost

Dato : 15-10-06 14:36

Martin Johansen skrev :
> Tak for tip - kendte ikke manden men det kommer jeg nok til nu :)

Det kan godt ske jeg har skrevet noget der kunne misforstås, men Søren
sælger desværre kun til Volvo, i hvert fald hvad jeg ved af.

Men måske hvis du smed ham en mail, kunne han tag Scan-tech dele hjem til
Saab også.

Scan-tech selv kan du finde her : http://www.scantechsweden.com/ De har
reserveldels katalog online i PDF.

Det er dem der står bag de styleings lygter der findes til 850'eren, som jeg
iøvrigt så igår på en 850 R sedan, med 8000K xenon, og må sige de ser langt
fra ud som de kommer fra T-Hansen, i virkeligheden. Så det skal jeg da ha.
Så skal nok ha noget lygtevask på igen, nu jeg har fjernet viskerne, nogen
der kender til nogle jetdysser, som på mange morderne biler, man selv kan
bygge på ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-06 17:40

In article <45323941$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>,

> Det kan godt ske jeg har skrevet noget der kunne misforstås, men Søren
> sælger desværre kun til Volvo, i hvert fald hvad jeg ved af.

Ja det fandt jeg ud af.. hehe.

> Men måske hvis du smed ham en mail, kunne han tag Scan-tech dele hjem til
> Saab også.

Det skal lige prøves når jeg mangler igen.

> Scan-tech selv kan du finde her : http://www.scantechsweden.com/ De har
> reserveldels katalog online i PDF.

Tak for link!

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-10-06 17:58

On Sun, 15 Oct 2006 12:45:44 +0200, "mtc" <mc@z.invalid> wrote:

>Puha jeg kan godt se ,at dette bliver svært,har næsten helt mistet lysten
>til få bil

Rolig nu!

>Tyske biler ruster, franske har mange el. fejl, japanske dyre reservedele

Nogle tyske biler (Ford og lidt ældre Opel'er) ruster.

>Godt det ikke lige er i morgen vi skal have den, tror vi skal bruge god tid
>på det,

Kig i retning Tjekkiet, finmekanikens og rustbeskyttelsens hjemstavn
:)

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=232200587&page=2

89000,- for en kun 4 år gammel bil, med kun 50.000 på tælleren.
Dog er det en skrabet udgave, men der er da i det mindste fjernbetjent
centrallås.

Fabis er netop kåret som bedste brugtkøb, og får generelt rigtigt fine
ord med på vejen i brugttests, bl.a. for sin gode rustbeskyttelse og
billige stumper.

Derudover er den nem at forsikre for nye bilister

/Kent Glerup

Fra : Kristian

Dato : 15-10-06 17:27

> [...]
> det ændrer jo ikke ved statistikken og endda FDM som siger at C5'eren er
> den mest fejlbehæftede de nogensinde har haft fat i.. og det siger ikke

Ja.....første udgave af C5...............ikke anden udgave.

Kristian

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-10-06 17:58

On Sun, 15 Oct 2006 18:26:42 +0200, "Kristian"

>Ja.....første udgave af C5...............ikke anden udgave.

Hvordan placerer den sig? Lidt under middel istedet for helt i bunden?

/Kent Glerup

Fra : Kristian

Dato : 16-10-06 15:46

> Hvordan placerer den sig? Lidt under middel istedet for helt i bunden?
>
> /Kent Glerup

Har ikke fundet nogen statistik om den "nye" C5.

Den er ellers snart 2 år gammel..........så mon ikke vi havde hørt om
det.....hvis den havde været lige så fejlbehæftet som den gamle.

Kristian

Fra : mtc

Dato : 16-10-06 17:52

Tak for alle rådene, vi har et par uger til vi går rigtig i gang med at
kigge, så vi kan da nå at blive mere totalforvirret

VH Marianne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-10-06 20:03

"mtc" <mc@z.invalid> writes:

> Tak for alle rådene, vi har et par uger til vi går rigtig i gang med at
> kigge, så vi kan da nå at blive mere totalforvirret
>
> VH Marianne

I kender godt søgefaciliteten på www.bilbasen.dk, ik'? Jeg tror ikke
der har været nogen der har nævnt den i denne tråd.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-06 08:07

> [...]
> en gammel spand.
> Vores behov er ikke stort , bor i byen, søndagsture og lign, ikke arbejde.

Har i brug for et bagsæde ? For hvis det ikke er nødvendigt er der et pænt
udvalg i nyere gulpladebiler der kan klare kravene. F.eks noget som
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=107301339&page=1

Eller med bagsæde så noget som en Mazda 323F eller toyota Corolla - begge
fåes vel for de 80 som maks 6år gamle