/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motorproblem på Skoda Octavia 1,9TDI
Fra : Lauge


Dato : 12-10-06 14:09

Hej,

Håber nogen i gruppen har lidt råd angående min forældres Skoda Octavia 1,9
TDI (90 HK). Bilen er nu 2 år og 2 måneder, har kørt ca. 55.000km, aldrig
chiptunet og alle service overholdt. For en måned siden begyndt motorlampen
at lyse. Bilen kører fint og der er ikke noget at mærke, som fx højere
forbrug eller manglende trækkraft.
Bilen kom naturligvis alligevel på værksted, herefter er forløbet som
følger:

En vakuumslange til turboen blev fastgjort. Eftersigende var skyld i
fejlkoden. Dagen efter begynder lampen dog at lyse igen.

Bilen kommer på værksted igen, denne gang mener de det udstødningsventil som
er tilsodet, denne bliver skiftet. Den er ifølge Skoda så tilsodet at den
ikke kan renses. Pris 2500,- hvor Skoda dog vil betale halvdelen på kulance.
Dagen efter begynder lampen at lyse igen.

Bilen kommer igen på værksted, denne gang bliver Skoda bedt om også at
udlevere fejlkoden. Dette vil værkstedet ikke gøre, men efter en del pres
indvilliger de i at _prøve_ på dette, hvis de har en printer som virker(!).
Diagnosen denne gang lyder på en ny indsugningsmanifold til ca. 8000kr.

Jeg synes personligt de er skræmmende at en to år gammel, der har kørt
relativt få km har så mange motorfejl. Ligeledes virker det som om
værkstedet skifter dele fra en ende af.

De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
19561 P3105 035
Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
Afbrydelse/ kortslutning til stel
Sporadisk


19586 P3130 035
Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas

Reguleringsgrænse overskredet
Sporadisk

Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er den
bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda burde
dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over reklamationsrettens ophør.

Mvh.

Lauge



 
 
Carsten Hjorth (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Hjorth


Dato : 12-10-06 15:48

KLIP>>

> Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er den
> bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda burde
> dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over reklamationsrettens ophør.
>
Prøv vagcars.dk

/Carsten



Broegger (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 12-10-06 16:20

"Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev
news:452e3e4c$0$49202$14726298@news.sunsite.dk:

<snip om motorproblemer>
> Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er
> den bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda
> burde dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over
> reklamationsrettens ophør.

Jeg ved ikke hvad det skyldes, men hvis ikke VAGCars kan hjælpe kan jeg
anbefale Octaviaklubbenn. I deres forum (der godtnok kun er formedlemmer)
er der bla en værkfører der slår sine folder.

Mht. kulance, så skal du være heldig at de vil give noget. Men hvordan
pokker kan det være at ting går i stykker dagen efter garantien er
udløbet?

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Lauge (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Lauge


Dato : 12-10-06 22:59

> Mht. kulance, så skal du være heldig at de vil give noget. Men hvordan
> pokker kan det være at ting går i stykker dagen efter garantien er
> udløbet?

Der er gået en måned efter garantien er udløbet. Men to år er jo ikke meget
for en bil, der passet efter forskrifterne og ikke er blevet kørt hårdt.

Mvh.

Lauge



C boy (12-10-2006)
Kommentar
Fra : C boy


Dato : 12-10-06 16:37


> De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
> 19561 P3105 035
> Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
> Afbrydelse/ kortslutning til stel
> Sporadisk
>
>
> 19586 P3130 035
> Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas
>
> Reguleringsgrænse overskredet
> Sporadisk
>
> Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er den
> bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda burde
> dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over reklamationsrettens ophør.
>
> Mvh.
>
> Lauge
>
www.skodaklubben.com godt nok svenske men en del brugere!



C boy (12-10-2006)
Kommentar
Fra : C boy


Dato : 12-10-06 16:41



>
> De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
> 19561 P3105 035
> Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
> Afbrydelse/ kortslutning til stel
> Sporadisk
>
>
> 19586 P3130 035
> Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas
>
> Reguleringsgrænse overskredet
> Sporadisk
>

http://www.automotiveforums.com/vbulletin/t321266.html

http://community.dieselschrauber.de/viewtopic.php?t=6259



Jørgen M. Rasmussen (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 12-10-06 17:21


"Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse news:452e3e4c$0$49202

>
> Jeg synes personligt de er skræmmende at en to år gammel, der har kørt
> relativt få km har så mange motorfejl. Ligeledes virker det som om
> værkstedet skifter dele fra en ende af.
>
Hvis der er reklameret, og helst på skrift, i garanti-perioden, skal SMC
bare klappe klovene sammen og rette fejlen, uanset omkostning. Det tyder på
en SMC-butik vil hæve omsætningen, de nævnte fejl lyder ikke som en defekt
manifold.

> De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
> 19561 P3105 035
> Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
> Afbrydelse/ kortslutning til stel
> Sporadisk
>
Det ved jeg så ikke hvad er. Laver man det stunt med forvarmet luft når der
er koldt?.
>
> 19586 P3130 035
> Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas
>
> Reguleringsgrænse overskredet
> Sporadisk
>
EGR-ventilen. Det er "normalt" at de dør på et tidspunkt, jeg ved ikke om de
kan renses, men til 2500,- vil jeg forsøge at ligge den i blød i rensebenzin
og blæse med trykluft;).

> Nogen VAG freaks der har forslag til hvad fejlen kan skyldes? Hvad er den
> bedste fremgangsmåde mht. til kulance? Personligt mener jeg Skoda burde
> dække det hele, da bilen kun er 1 måned ud over reklamationsrettens ophør.
>
Nu er man jo nød til at ha' en dato. lidt kulance ville være på sin plads,
desværre plejer SMC at være ret fedtede hva' Skoda angår ifht deres øvrige
program, måske ved en anden forhandler/værksted?. Men igen, hvis der 1. gang
er reklameret i "garanti"perioden uden fejlen da er fundet, gælder det
stadig som "der arbejdes på sagen".



Lauge (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Lauge


Dato : 12-10-06 23:00

> Hvis der er reklameret, og helst på skrift, i garanti-perioden, skal SMC
> bare klappe klovene sammen og rette fejlen, uanset omkostning.

Desværre er fejlen opstået en måned efter
garantiperiodens/reklamationsrettens ophør.

> Det tyder på en SMC-butik vil hæve omsætningen, de nævnte fejl lyder ikke
> som en defekt manifold.

Ifølge SMC sidder der en ventil i manifolden, som ikke kan fås/skiftes
alene. Altså dårlig ventil=ny manifold!

> EGR-ventilen. Det er "normalt" at de dør på et tidspunkt, jeg ved ikke om
> de kan renses, men til 2500,- vil jeg forsøge at ligge den i blød i
> rensebenzin og blæse med trykluft;).

Ok - men det er da en kort levetid på en motordel IMO.

Mvh.

Lauge



Torben Madsen (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 12-10-06 18:18


"Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:452e3e4c$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
>
> De sidst fejlkoder som blev udlæst siger følgende:
> 19561 P3105 035
> Omskifteventil for indsugningsmanifoldspjæld - N239
> Afbrydelse/ kortslutning til stel
> Sporadisk
>
>
> 19586 P3130 035
> Anlæg til tilbageføring af udstødningsgas
>
> Reguleringsgrænse overskredet
> Sporadisk
>

N239 er en magnetventil , som styrer en klap i indsugningen. Jeg kunne godt
foranlediges til at tro, at værkstedet har raget til stikket på ventilen. Og
hvis det så sidder halvløst og derfor nogengange kan miste forbindelsen, så
vil den melde fejl på ventilen, som den har gjort. Alternativt skulle
ventilen være stået af, men det lyder lidt påfaldende, at sådan en fejl
kommer lige efter at en mekaniker har stået og rodet lige i det område, hvor
den ventil sidder... - men selv om ventilen skulle være stået af, så lyder
det lidt voldsomt med en udskiftning af hele insugningsmanifolden - det
lyder som galskab i mine ører...

mvh
Torben Madsen



Lauge (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Lauge


Dato : 12-10-06 23:01

> N239 er en magnetventil , som styrer en klap i indsugningen. Jeg kunne
> godt foranlediges til at tro, at værkstedet har raget til stikket på
> ventilen. Og hvis det så sidder halvløst og derfor nogengange kan miste
> forbindelsen, så vil den melde fejl på ventilen, som den har gjort.

Ja, det lyder meget sandsynligt.

> kommer lige efter at en mekaniker har stået og rodet lige i det område,
> hvor den ventil sidder...

Kan du forklare hvor ventilen/stikket sidder, så vil jeg lige prøve at kigge
selv.

- men selv om ventilen skulle være stået af, så lyder
> det lidt voldsomt med en udskiftning af hele insugningsmanifolden - det
> lyder som galskab i mine ører...

Ifølge SMC kan ventilen ikke skiftes alene - og ja det lyder fuldstændig
vildt at det er designet sådan.

Mvh.

Lauge



Torben Madsen (13-10-2006)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 13-10-06 07:57


"Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:452ebaf4$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...

> Ifølge SMC kan ventilen ikke skiftes alene - og ja det lyder fuldstændig
> vildt at det er designet sådan.
>
> Mvh.
>
> Lauge

Nu har konen selvfølgelig golfen (med Tdi motor, dog 110 HK, men ligner til
forveksling...) på arbejde, så jeg kan ikke lige tage et billede til dig før
i aften. Så jeg vender lige tilbage. Men jeg har lige kigget lidt på nogle
tegninger - det ser altså ud til, at magnetventilen kan skiftes uden at
skulle have en ny manifold - den har nemlig en vacuumslange forbundet ned
til den mekaniske del, som du ikke kan skifte uden at skulle have en ny
manifold. Og mekanisk fejler den garanteret ikke noget som helst - så ville
du ihvertfald ikke få en fejl på magnetventilen.

Hvis du smider mig en mail, så kan jeg sende dig en beskrivelse retur, af
hvordan du lige tester ventil mv.

mvh
Torben Madsen



Lauge (13-10-2006)
Kommentar
Fra : Lauge


Dato : 13-10-06 08:13

> Hvis du smider mig en mail, så kan jeg sende dig en beskrivelse retur, af
> hvordan du lige tester ventil mv.

Tak for rådene!

Et stk. mail er afsendt.

Mvh.

Lauge



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste