Kan vinterdæk svare sig ?
Fra : Gitte

Dato : 11-10-06 07:31

Jeg står og skal til at købe vinterdæk, da jeg så læser dette hos
færdselsstyrelsen

http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=739

Da jeg kører med 165/65 dæk så ser det ud som om det er en dårlig ide at
sætte vinterdæk på.

Min bremselængde vil blive længere med vinterdæk og kun i direkte sne eller
is vil det være en fordel.

Da jeg bor i KBH så er der som regel ryddet ret hurtigt.
Det meste af vinteren er vejbanen jo bare våd - klam og der er sommer dæk
bedst.

Ville I skifte til vinterdæk ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-06 07:48

Gitte wrote:

> Da jeg bor i KBH så er der som regel ryddet ret hurtigt.
> Det meste af vinteren er vejbanen jo bare våd - klam og der er sommer dæk
> bedst.

Hvis du reelt mener at du kan lade bilen stå de morgener du skal på
arbejde efter et snafald, og den dag du har planlagt at besøge
svigermekanikken i Horsens, så kan du. Men reelt er det de færreste der
har selvdisciplin nok, så jeg vil foreslå at finde et brugt sæt
vinterhjul i DBA som minimum (husk at 3mm mønster på vinterdæk betyder
at de er færdige).

Check også nyeste nummer af motor - der er en test af vinterdæk og
generelle anbefalinger.

Det _er_ nu en god følelse at være forberedt til vinteren.

--
vh
Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-06 07:58

"Gitte" <gg@gittegrinerafspammere.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står og skal til at købe vinterdæk, da jeg så læser dette hos
> færdselsstyrelsen
>
> http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=739

Og hér står noget andet:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article232462.ece

Sikkerheden på glatis

Ny testrapport fra FDM: Vinterkørsel kræver vinterdæk, sommerdæk
er lig med livsfare

Af Morten Dam - 14:54 - 10. okt. 2006

Gambler du med sikkerheden ved at køre året rundt med de samme
sommerdæk på bilen?

Er du klar til at lade bilen stå hver femte dag i vintersæsonen,
når vejret og føret gør det til et yderst risikabelt forehavende at køre i
bil med sommerdæk?

Hvis du alligevel kører, sætter du din og andres sikkerhed på
spil! Dét er konklusionen på en dæktest, som nu publiceres i FDM's Motor.

Fra tid til anden refereres der til udenlandske dæktest, og i
regelen om test af sommerdæk mod sommerdæk eller vinterdæk mod vinterdæk, og
ikke sommerdæk mod vinterdæk, men det lige akkurat dét, som FDM's testhold
gjorde med fem biler med dækstørrelser fra 14 til 17 tommer.

Bilerne, en Citroën C1 1.0, en Renault Clio 1.5 dCi, en BMW
118d, en Honda 1.8 Sport og en Renault Traffic 1.9 dCi van blev testet med
dels fabriksmonterede sommerdæk og dels deciderede vinterdæk. Resultaterne
viste store forskelle på dækkenes egenskaber i glat føre. Målingerne blev
foretaget ved bremsning fra 80 km/t. til fuldt stop både på tør og våd vej
og fra 50 km/t. på snedækket vej.

Kortere bremselængde
På vej med sne blev sommerdækkene for alvor distanceret af
vinterdækkenes markant kortere bremselængder.
Eksempelvis blev bremselængden for Honda Civic forøget fra 31
til 71 meter!

Havde hastigheden været 80 km/t. i stedet for 50 km/t., ville
bremselængden være blevet væsentligt længere, fordi sommerdæk ved
begyndelsen af en nedbremsning har svært ved at få greb i underlaget. For de
øvrige testbiler blev bremselængderne ligeledes bemærkelsesværdigt længere
på sommerdæk end på vinterdæk.

Samme dæk hele året
Eller som det fremgår af testrapporten i Motor: På tør vej blev
det til en smal sejr for sommerdækkene, på våd vej nærmest uafgjort, og på
snedækket vej en klar sejr til vinterdækkene.

Selv om vi burde skifte fra sommerdæk til vinterdæk i perioden
fra 1. november til 31. marts, kører mange bilister året rundt på de samme
dæk. Ifølge Motor er de standarddæk, som moderne biler leveres med, ofte
komplet uanvendelige til vinterkørsel.

Resultatet af dæktesten rammer en tyk pæl gennem påstande om, at
man sagtens kan liste sig igennem det danske vintervejr uden at skifte til
vinterdæk, blot man kører på smalle dæk eller er rede til at lade bilen stå
de dage, da sommerdæk helt åbenbart ikke vil kunne stå distancen.

Indretningen og udstyringen af moderne biler gør det påkrævet,
at skifte fra sommerdæk til vinterdæk. Dels fordi bilerne har fået stadig
større og bredere hjul med lavere dækprofiler, som er uegnede til
glatførekørsel, og dels fordi standardudstyr som ESP ikke er nogen nytte
til, medmindre dækkene kan få effektivt fat i vejbanen.

Optimalt
I glat føre øges risikoen for en udskridning betydeligt ved
kørsel med sommerdæk, som hindrer ESP-systemet i at virke optimalt.
Kombinationen af ESP og sommerdæk på snedækket vej er reelt ensbetydende med
at vinke farvel til sikker kørsel.

I den forbindelse understreger Motors biltekniske redaktør Søren
Rasmussen, at M+S mærkede dæk ikke bør opfattes som vinterdæk. Man bør holde
sig til deciderede vinterdæk, der er mærket med et symbol med en bjergtop
kombineret med en stor snekrystal. Ligesom han påpeger, at vinterdæk til
discountpriser ikke er meget bevendt, så man bør holde sig til anerkendte
fabrikater.

Danske vintre
Hvis du mener, at danske vintre er milde og grønne, så burde
data fra Dansk Meteorologisk Institut kunne få dig på andre tanker i
relation til brug af sommerdæk på snedækkede veje.

I den 150 dage lange periode fra 1. november til 31. marts vil
vejene ved syvtiden om morgenen - når du er på vej til arbejde - være
snedækkede i gennemsnitligt de 32 dage, altså omkring hver femte dag. I
perioden januar og februar er der gennemsnitligt sne på vejene hver tredje
dag, og desuden er den gennemsnitlige temperatur fra december til marts
under frysepunktet.

Den sommerdækkede vintervej er, som FDM betegner det, både
ufarbar og yderst risikabel. Både for dig selv og andre.

begin 666 trans.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-10-06 10:25

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> writes:

> På vej med sne blev sommerdækkene for alvor distanceret af
> vinterdækkenes markant kortere bremselængder.

Den lader vi lige stå et øjeblik.

Det' da sommerdækkene der er langt foran -- 40 meter eller deromkring....

> Den sommerdækkede vintervej[...]

?!

Fra : Benny Højvælde

Dato : 11-10-06 20:01

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den sommerdækkede vintervej er, som FDM betegner det, både
> ufarbar og yderst risikabel. Både for dig selv og andre.

Hm. Hm.

Det vil sige at jeg er død nu for jeg har aldrig haft vinterdæk på de biler
jeg har haft. Man skal bare have det fandens ABS dræbt når der er glat. Har
kørt rally i mine yngre dage og der fandt jeg ud af at ABS er noget lort når
det er glat pløre/mudder man kører på.

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 20:06

"Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> glat. Har kørt rally i mine yngre dage og der fandt jeg ud af at ABS er
> noget lort når det er glat pløre/mudder man kører på.

4-kreds ABS?
Hvordan det, prøv at fortæl noget mere

--
Tom

Fra : Jens F

Dato : 11-10-06 08:46

Gitte wrote:
> Jeg står og skal til at købe vinterdæk, da jeg så læser dette hos
> færdselsstyrelsen
>
> http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=739

Udmærket artikel.

> Da jeg kører med 165/65 dæk så ser det ud som om det er en dårlig ide at
> sætte vinterdæk på.

Du skal læse _hele_ afsnittet - især sidste punkt:

<citat>
· Man kan leve med, at man må lade bilen stå, hvis der en dag kommer
meget sne
</citat>

> Min bremselængde vil blive længere med vinterdæk og kun i direkte sne eller
> is vil det være en fordel.

I de 37 år jeg har kørt bil, har jeg brugt den maksimale bremseevne i
mindre end en håndfuld gange i "sommerføre". En forringelse på f.eks.
20% ville ikke have haft den store indflydelse på mit liv.

I vinterføre, derimod, er man - på sommerdæk - på kanten af skridgrænsen
stort set hele tiden. En forbedring af vejgrebet har stor betydning
for gennemførsel af en bulefri kørsel (for ikke at fordybe sig i
alvorligere ulykker)

> Da jeg bor i KBH så er der som regel ryddet ret hurtigt.
> Det meste af vinteren er vejbanen jo bare våd - klam og der er sommer dæk
> bedst.

Nøglebegrebet her er: "Det meste af vinteren". Hvad med resten?

> Ville I skifte til vinterdæk ?

Jeg skifter til vinterdæk, fordi jeg kender min egen svaghed. Jeg véd
nemlig, at jeg dén morgen, hvor sneen ligger fint på vejen, ikke har
karakterstyrke til at lade bilen stå og begive mig den offentlige
transport i vold. Jeg ville være fristet til at sige til mig selv: "Du
kører bare forsigtigt, så går det nok."
--

Jens F

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 08:45

Gitte skrev:

> Ville I skifte til vinterdæk ?

Nopes.

Havde overvejet (til 2 biler) hér til vinter - men konen kører på 185 - og
vores kørselsmønster er i øvrigt af en sådan beskaffenhed at det ville være
overkill at skifte.

Har derudover kørt på sommerdæk i en årrække uden problemer.

Nu må vi se om jeg blir flamet!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jens F

Dato : 11-10-06 09:25

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> vores kørselsmønster er i øvrigt af en sådan beskaffenhed at det ville være

Hvad "overkill" er der i det? Man slider jo ikke på
sommer-/vinterdækkene mens de står i skuret.

> Har derudover kørt på sommerdæk i en årrække uden problemer.

Hvis man kan leve med begrænsningerne - så gerne for mig. Bare husk at
trække ind til højre som færdselsloven foreskriver. Undlad bevidstløst
at følge dobbeltsporet, der er "renset" for sne, i sine snoninger over
hele kørebanen. Så kan folk, der er forberedt til føret komme på arbejde
- til tiden.

> Nu må vi se om jeg blir flamet!?

Selvfølgelig bliver du det: "Flame!"
--

Jens F

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 09:23

Jens F skrev:

> Hvad "overkill" er der i det? Man slider jo ikke på
> sommer-/vinterdækkene mens de står i skuret.

Vi når aldrig at slide nogen af dem op - de bliver kasseret på grund af ælde
(så lidt som vi kører).

snip

> Selvfølgelig bliver du det: "Flame!"

Hæ hæ!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jens F

Dato : 11-10-06 09:47

Hans Paulin (6310) wrote:

> Vi når aldrig at slide nogen af dem op - de bliver kasseret på grund af ælde
> (så lidt som vi kører).

Så er der jo intet problem i at køre på vinterdæk hele året!
--

Jens F

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 13:43

Jens F skrev:

> Så er der jo intet problem i at køre på vinterdæk hele året!

En del af "problemet" består i at der sidder 2 spritnye sommerdæk på hver
bil (185/ og 205/) (de 2 dæk på min bil står mig i øvrigt i 2664 kr. - kørte
et søm grundigt ind i karkassen og dén type dæk kunne ikke skaffes længere,
så = 2 nye)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-10-06 10:11

Hej

Hans Paulin (6310) wrote:
> Havde overvejet (til 2 biler) hér til vinter - men konen kører på 185 - og
> vores kørselsmønster er i øvrigt af en sådan beskaffenhed at det ville være
> overkill at skifte.

Det sagde min svigerfar også indtil han fik mine gamle vinterdæk. Før
det havde han aldrig ejet et sæt vinterdæk. Nu kører han året rundt på
vinterdæk.

> Nu må vi se om jeg blir flamet!?

Flame, flame, flame

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 13:49

Karsten Feddersen skrev:

> Det sagde min svigerfar også indtil han fik mine gamle vinterdæk. Før
> det havde han aldrig ejet et sæt vinterdæk. Nu kører han året rundt på
> vinterdæk.

Jeg har dyrket vinterdæk ud over alle grænser - havde to sæt fælge til min
Ford Granada med hhv. galvaniserede(!) stålfælge med M&S og alu'er med
sommerdæk som jeg troligt skiftede 2 gange om året i de 7-8 år jeg havde
bilen - det samme med efterfølgeren, en Kadett E: først samme koncept og
dernæst M&S året rundt (uden problemer) - gad bare ikke længere for nogen år
siden og kørte så måske 3-4 vintre i min Kadett GSi på sommersutter uden
probs.

Skal siges, at når jeg skal på arbejde er vejene ryddede - det er 15 år
siden jeg sidst mødte regelmæssigt kl. 7.

> Flame, flame, flame

Ka du selv være!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-10-06 09:17

Hej

Gitte wrote:
> http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=739
>
> Da jeg kører med 165/65 dæk så ser det ud som om det er en dårlig ide at
> sætte vinterdæk på.

Jeg ser nærmere artiklen som en dårlig undskyldning for at fortsætte med
sommerdæk. Jeg har selv haft 165'ere og skiftede til vinterdæk. Mange af
mine kollegaer dengang måtte gå det sidste stykke på arbejde inklusiv
mig selv indtil vinterdækkene kom på. Skulle jeg nøjes med et sæt dæk,
så ville jeg køre på vinterdæk året rundt frem for sommerdæk året rundt.

> Ville I skifte til vinterdæk ?

ALTID!

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : alten

Dato : 11-10-06 13:46

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8552BF7A-935E-4C5E-BCDB-EFFF6FBDA33F/0/3843.pdf

Jeg har købt Goodyear Vector 5+ helårsdæk. De klarer sig udemærket i FDMs
vinterdæktest. Jeg gider ikke at skifte dæk 2 gange om året (og have dem
liggende i skuret).

mvh,
Henrik

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-06 13:51

alten skrev:

> Jeg har købt Goodyear Vector 5+ helårsdæk. De klarer sig udemærket i
> FDMs vinterdæktest. Jeg gider ikke at skifte dæk 2 gange om året (og
> have dem liggende i skuret).

Kan jeg bedre forholde mig til - ku jeg slide alle sutter op samtidig ku jeg
finde på det samme.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-06 16:05

Gitte skriver:

> Ville I skifte til vinterdæk ?

Med dine dæk og forbrug ville jeg nok vælge et par gode helårsdæk og så
skifte inden vinter, så der er masser af mønster på til evt sne.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 16:43

> [...]
>
> Da jeg bor i KBH så er der som regel ryddet ret hurtigt.
> Det meste af vinteren er vejbanen jo bare våd - klam og der er sommer dæk

Vælg nogle gode helårsdæk. Det gør over halvdelen af den danske bilpark som
ikke gider okseriet med at skifte mellem sommer og vinterdæk 2 gange årligt.
Som en anden skriver så er der også risiko for at dækkene når at blive for
gamle før de er slidt op. Dette er sket med mine Goodyear Ultra som er
begyndt at revne selv om der er pænt meget slidbane tilbage endnu.
Det kræver jo også plads at have 4 ekstra dæk stående og så skal man huske
ekstra hjulbolte da det ikke altid er de samme til reservehjul og alufælge.

Det er da muligt at bilen i flg. test vil stå bedere fast med sommer og
vinterdæk end et kompromis som helårsdæk (or whatever), men man KUNNE jo
også bare gøre det fuldstændig vanvittige og utænkelige at nedsætte
hastigheden en smule. Vi har jo alle lært hvor meget 10 Km/t kan give af
ekstra bremselængde.

--
Tom

Fra : Hr. Jensen

Dato : 12-10-06 01:44

Den Wed, 11 Oct 2006 17:42:51 +0200 sendte "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> følgende røgsignaler:

> [...]
>også bare gøre det fuldstændig vanvittige og utænkelige at nedsætte
>hastigheden en smule. Vi har jo alle lært hvor meget 10 Km/t kan give af

Uha, sig ikke det herinde, for så kommer brokrøvene med deres
sædvanlige beklagelser over at de ikke kan komme frem med 220
km/t...inden for byzonen naturligvis.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Jens

Dato : 12-10-06 06:06

Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Uha, sig ikke det herinde, for så kommer brokrøvene med deres
> sædvanlige beklagelser over at de ikke kan komme frem med 220

Når man tænker på, hvor lille tålmodighed trafikanter har med hinanden -
i dagligdagen, skal der ikke den store fantasi til at forestille sig
situationen den dag 10% sætter dagsordenen ved:

- ikke at kunne sætte i gang pga. hjulspin når lyset bliver grønt, så
kun den ene bil kom over inden der blev rødt igen.
- at fastholde en max. hastighed på 40 km/t - i venstre vognbane (det er
jo her sneen er kørt væk i to smalle spor).
- ved opbremsninger for rødt at kane sidelæns 3-4 meter ud over
stoplinierne.
- at køre fast ved forsøg på at forcere Geels Bakke ved Holte, så 800
bagfrakommende venter utålmodigt.

Altsammen samtidig med at man argumenterer for, at der jo sjældent
falder sne i Danmark - at det bliver ryddet hurtigt - at man jo bare
tager bussen/toget de få dage det drejer sig om.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 15:35

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> falder sne i Danmark - at det bliver ryddet hurtigt - at man jo bare
> tager bussen/toget de få dage det drejer sig om.

Man kan alligevel ikke køre med fuld hastighed alle steder når der falder
sne, så "folk" må bare spise nogle flere tudekiks og stå lidt tidligere op

--
Tom

Fra : Jens

Dato : 12-10-06 17:36

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Man kan alligevel ikke køre med fuld hastighed alle steder når der falder
> sne, så "folk" må bare spise nogle flere tudekiks og stå lidt tidligere op

Hvem taler om "fuld hastighed"?

De, der synes at 2 cm sne på vejen betyder at man skal tage tidligere
hjemmefra kan jo passende tage bussen - og tage kiksen mens de venter
ved stoppestedet. For biler med ordentlligt "fodtøj" gør det ingen
væsentlig forskel.

I vores nabolande flyder trafikken normalt, selv i snevejr. Herhjemme er
2 cm snefald en naturkatastrofe, som "ingen" kan gardere sig mod.

Forstå det hvem der kan.
--

Jens F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-06 17:53

Jens skriver:

> I vores nabolande flyder trafikken normalt, selv i snevejr.

I nordtyskland og sydsverige er det præcist som i danmark, for de ha
samme klima. Kommer du længere nordpå er sne noget ganske andet end i
Danmark

Klaus
--
Modelbane Europa holder 10 års jubilæum, se hjemmesiden:

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Fra : Jens

Dato : 12-10-06 18:01

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Jens skriver:

> I nordtyskland og sydsverige er det præcist som i danmark, for de ha
> samme klima. Kommer du længere nordpå er sne noget ganske andet end i
> Danmark

Og når du ser danskere dér, er det i reglen i den forreste ende af en
lang kø

Selv i Norge er der jo ingen grund til at køre på vinterdæk, for "vi har
jo snekæder med" hvis det skulle blive rigtig slemt.
--

Jens F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-06 18:20

Jens skriver:

> Og når du ser danskere dér, er det i reglen i den forreste ende af en
> lang kø

Fordi de har forkerte dæk og ikke kender underlaget.

> Selv i Norge er der jo ingen grund til at køre på vinterdæk, for "vi har
> jo snekæder med" hvis det skulle blive rigtig slemt.

Deres sne er ganske anderledes end herhjemme. Desuden kører de fleste på
vinterdæk.

Klaus