Opfølgning, Motorskift...
Fra : Peter Frost

Dato : 10-10-06 20:15

Havde på et tidspunkt et spørgsmål ude om man kunne skiftet motor fra en 2.5
20v suge motor med 170 hk, til en 2.5 20v turbo motor med 193 hk, uden SKAT
så det som idientifikations skifte, og dermed ny afgift.

Fik så svar fra dem i dag. Hvis jeg udelukkende skifter motor, og holder mig
inden for 20% er det en afgiftfri ombygning ! Men hvis jeg skal skifte
bremser, støddæmpere eller gearkasse for at kunne benytte den nye motor
lovligt, VIL der være tale om afgiftpligtig ombygning.

Så nu skal jeg lige ha haft i en importør-erklaring fra Volvo, og så kan jeg
faktisk finde mig en ny motor ! :) Har nu skrevet til dem og spurgt om dvs
at jeg ikke kan sætte en manuel-gearkasse på. Jeg vil jo mene det er en
nedgradering, da automatgearet i sin tid var noget dyrere... ;) Men nå må vi
se...

Så til jer der overvejer motorskift, så kan man frit skifte motor, inden for
20% grænsen, og så lægnde du i følger dit bilmærkes bestemmelser for den nye
motor...

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-10-06 20:44

Peter Frost wrote:
> [...]
> skal skifte bremser, støddæmpere eller gearkasse for at kunne benytte
> den nye motor lovligt, VIL der være tale om afgiftpligtig ombygning.

Gearkasse?

Det vil da give problemer med en diesel, der bl.a. har en anden udveksling.

Er det en lokalafdelig af SKAT, der har svaret?

--
Per, Esbjerg
der kører i en bil med dieselmotor med samme antal HK som den originale

Fra : Peter Frost

Dato : 10-10-06 20:59

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Gearkasse?

Ja...

"Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages
udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre
ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet,
og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20
pct."

> Det vil da give problemer med en diesel, der bl.a. har en anden
> udveksling.

Ja, og derfor vil du være ude i en afgiftspligtig ombygning

> Er det en lokalafdelig af SKAT, der har svaret?

Nej det er Skattecenter Odense - Motor, går ud fra der er deres motor
expert. Har fået et dokument, som citatet i øvrigt er fra, som lyder :

"SKAT har fået din mail, hvori du skriver, at du overvejer at renovere
automatgearet på en Volvo 850 GLT. I samme forbindelse overvejer du også at
skifte såvel motor som gearkasse. Den nuværende motor - oplyser du - er en
2,5 ltr. med 170HK og den 'nye' motor er en 2,5 ltr.. T motor med 193 HK. Du
spørger, om du må foretage denne ombygning uden at skulle betale ny afgift.
Det er vores opfattelse, at der er tale om en afgiftspligtig ombygning af
bilen. Hvis du udelukkende skifter motoren, er der tale om en afgiftsfri
ombygning.

Reglerne fremgår dels af registreringsafgiftslovens § 7a og dels af afsnit
E.1.3.2. i punktafgiftsvejledningen. Motoren kan udskiftes, men
udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end
køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal
der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for
udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er
fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.

[...]

Du kan finde registreringsafgiftsloven (= lovbekendtgørelse nr. 977 af
2.december 2002 med senere ændringer) via www.retsinfo.dk og
punktafgiftsvejledningen via www.skat.dk / rådgiver / juridiske
vejledninger

Hvis du ønsker et overslag over den forventede afgift, kan du udfylde og
indsende blanket 21.009 (foreløbig værdiansættelse) sammen med en kopi af
bilens registreringsattest og en beskrivelse af ombygningen herunder
motoreffekt mv.

Blanketten finder du via www.skat.dk / borger / motorblanketter.

Vær opmærksom på, at dette er vejledning om den afgiftsmæssige side af
ombygningen. Der er også en teknisk side, som synshallerne tager sig af.
Derfor bør du kontakte en synshal for supplerende oplysninger."

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-10-06 21:49

Peter Frost wrote:

> [...]
> effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct."

> Ja, og derfor vil du være ude i en afgiftspligtig ombygning

Det tror jeg ikke på. Dette stod under min underskrift:

der kører i en bil med dieselmotor med samme antal HK som den originale
benzinmotor havde, hvor gearkassen er skiftet med over sammen med
instrumenter m.m. uden at betale ekstra/ny afgift

Det er en OM`er.

Det har engang været sådan som du forklarer, men det er mange år siden!

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 11-10-06 13:43

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse

> Så til jer der overvejer motorskift, så kan man frit skifte motor, inden
> for 20% grænsen, og så lægnde du i følger dit bilmærkes bestemmelser for
> den nye motor...

Jeg fik et lignende svar telefonisk da jeg talte med dem tidligere i dag.
Det handlede om ombygningen af den BMW jeg har beskrevet i en tidl. tråd.
Bilen er født som en 320i, men der er ilagt motor og gearkasse fra en 323i
årgang '96. SKAT oplyste mig at ombygningen var afgiftsfri, idet bilens
effekt ikke blev øget mere end 20% og den i øvrigt ikke fremstod som en
323i, hvilket også er umuligt da 323i ikke var på markedet da den omtalte
bil rullede ud af fabrikken, nemlig i 1991. Ombygningen blev foretaget i
2001 hos Schmiedmann, i øvrigt.

mvh.
Kim Frederiksen