Fordele/ulemper ved køb af +25år bil
Fra : Kåre

Dato : 10-10-06 14:16

Hej

Skal have bil nummer to igen. Den skal ikke køre ret mange km, og nærmest
ingen bykørsel.

Overvejer en +25 år gammel bil, pga. lav forsikring, ca. 400,-.
Jeg mener man skal være medlem af veteranbilklub for at få det til denne
pris?

Men hvordan er det med vægtafgift? Er den ikke også nedsat?
Er der ellers noget man skal være opmærksom på med så gamle biler? F.eks. at
de ikke kan køre på blyfri benzin osv. ?

Overvejer følgende biler:
Kadett fra ca. 78-82. Fordele: Der findes en del af dem. De er nemme og
billigte at skrue i, skulle jeg mene? Man kam stadig får nye reservedele til
dem.

Mercedes, noget lignende 190E. Kender lidt til nogle der kører rundt i gamle
MB'ere, og "det kør' bare".

Kommentarer til disse to, og gerne andre muligheder?

Mine krav er egentlig simple:
Den skal være billig at have til at stå (billig forsikring og vægtafgift)
Den skal være let at skrue i (jeg ved det bliver nødvendigt...)
Billig i reservedele.
Benzinøkonomi skal være "rimelig". Jeg er klar over at gamle biler ikke er
3L biler, men jeg skal jo heller ikke køre langt i den.
Og selvfølgelig driftsikker.

På Forhånd Tak!
Kåre

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-10-06 14:47

Hej

Kåre wrote:
> Overvejer en +25 år gammel bil, pga. lav forsikring, ca. 400,-.
> Jeg mener man skal være medlem af veteranbilklub for at få det til denne
> pris?

Hvis den skal forsikres som veteranbil, så er der ofte forbundet noget
begrænsninger med som fx max 1500km/år. Det skal du lige undersøge nærmere.

> Men hvordan er det med vægtafgift? Er den ikke også nedsat?

Det er vist nok 35 år.

> Er der ellers noget man skal være opmærksom på med så gamle biler? F.eks. at
> de ikke kan køre på blyfri benzin osv. ?

Nemlig. Men der findes additiver som erstatning.

> Kommentarer til disse to, og gerne andre muligheder?

Hvad er budgettet?

> Benzinøkonomi skal være "rimelig". Jeg er klar over at gamle biler ikke er
> 3L biler, men jeg skal jo heller ikke køre langt i den.

Hvad er "ikke langt"? Hvis det kun er 3000km om året, så tillad dig da
den luksus, at se fuldstændig bort fra benzinøkonomien og køb netop den
øse du gerne vil have

Fra : Kåre

Dato : 10-10-06 16:28

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Hvis den skal forsikres som veteranbil, så er der ofte forbundet noget
> begrænsninger med som fx max 1500km/år. Det skal du lige undersøge
> nærmere.

OK, det vidste jeg ikke, men havde dog regnet med at der måtte være visse
forbehold.

> Det er vist nok 35 år.
Dvs. den skal være over 35 for at få nedsat vægtafgift?
Forsikringsmæssigt kalder man en bil 25-34 år for klassiker, og derefter
veteran. Den går måske ikke med vægtafgiften?

> Nemlig. Men der findes additiver som erstatning.

> Hvad er budgettet?

Under 10.000,-

> Hvad er "ikke langt"? Hvis det kun er 3000km om året, så tillad dig da den
> luksus, at se fuldstændig bort fra benzinøkonomien og køb netop den øse du
> gerne vil have
Den øse jeg gerne vil have, er den øse der giver mig mindst problemer, til
færrest penge
Det normale forbrug vil være 2-3000 km om året.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-10-06 17:08

Hej

Kåre wrote:
> Dvs. den skal være over 35 for at få nedsat vægtafgift?
> Forsikringsmæssigt kalder man en bil 25-34 år for klassiker, og derefter
> veteran. Den går måske ikke med vægtafgiften?

Det er to forskellige instanser, så derfor er det forskellige grænser.

> Under 10.000,-

Så ville jeg nok kigge efter en gammel BMW 320/Audi 80/100 eller noget
lignende. Altså noget som var en god kvalitet fra ny og som der kører
mange af. Uanset hvad, så rækker budgettet kun til noget som du må
forvente reperationer på inden næste syn.

> Den øse jeg gerne vil have, er den øse der giver mig mindst problemer, til
> færrest penge
> Det normale forbrug vil være 2-3000 km om året.

Jeg er bange for at til dit budget så vil alle være potentielle
problembiler. Det gælder også selvom de er nysynede.

Fra : Kåre

Dato : 10-10-06 17:14

> [...]
>
> Jeg er bange for at til dit budget så vil alle være potentielle
> problembiler. Det gælder også selvom de er nysynede.

Som jeg skrev i mit indlæg, så er jeg helt på det rene med at gamle biler
kræver vedligehold/reperationer.
Derfor er mit krav også at den skal være billig og let at skrue i selv.
Køber jeg en gammel luksusbil, som er dyr og svær at reparere på, så løber
jeg hurtigt sur i det.
Hvordan er det med reservedele til BMW og Audi som du nævner?

Kåre

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-10-06 17:55

Hej

Kåre wrote:
> Hvordan er det med reservedele til BMW og Audi som du nævner?

Der må jeg melde pas. Jeg kan bare se, at der er mange af dem til salg.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-10-06 18:08

Hej

Kåre wrote:
> Som jeg skrev i mit indlæg, så er jeg helt på det rene med at gamle biler
> kræver vedligehold/reperationer.
> Derfor er mit krav også at den skal være billig og let at skrue i selv.

Ved godt den ligger en smule over budgettet, men snart har den
veteranstatus.

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1034734&page=2

Volvo skulle/burde være billig i dele.

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-06 06:34

Kåre wrote:

> [...]
> jeg hurtigt sur i det.
> Hvordan er det med reservedele til BMW og Audi som du nævner?

www.Ebaymotors.de svømmer nærmest over af brugte og uoriginale Audi
stumper til "ingen" penge. Men med dit budget får du kun en af de
årgange fra før galvaniseringen, og de forsvinder stille og roligt. Øg
budgettet til 25000,- så er der en chance. Der er en audi 100 med en fin
5 cylindret motor til en fornuftig pris her :
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?t=8465

Jeg har en kammerat der købte en ford escort 1,3 1986 nærmest rustfri af
en gammel gubbe for 5000,- - jeg tror den kom på gaden for ca. 10000,-
Den er nem at skrue i, og stumperne er ikke dyre. Sierra kan være det
samme, men der er langt mellem eksemplarerne der ikke er helt færdige af
rust.

--
vh
Torben - Audi 80 2,3E Avant 1992 - købt billigt for ca. 65000 og en

Fra : Kåre

Dato : 11-10-06 09:32

> [...]
> til 25000,- så er der en chance. Der er en audi 100 med en fin 5 cylindret

Budgettet er under 10k. Sådan er det bare ;-(

Kåre

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-06 10:33

Kåre wrote:

> Budgettet er under 10k. Sådan er det bare ;-(

Man kan spare sig fattig - prøv at læse nyeste nummer af motor - der
vælges en læserbil hvor udgangspunktet var 10 eller 15k. Deres argument
for at sætte det op til 20k var netop at det meget hurtigt kan koste 5k
i ekstra reparationer når man vælger markedets billigste. Deres valg
faldt vist på en fabia til ca. 19k.

Har man lidt forstand på hvad man skal kigge efter kan man dog være
heldig (som med escort eksemplet).

Hvis jeg skulle transportere mig selv rundt for 10k ville jeg kigge
efter en god brugt lille MC eller måske en scooter - bare ikke en kinabike.

--
vh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 11-10-06 11:02

> Man kan spare sig fattig
Jeg ER fattig...
Den korte historie: Fik min bil smadret af en idiot (som også smadrede min
kones ryg ;-( ).
Købte en anden fornuftig og stabil familie bil, en 626'er til 31.000.-
I løbet af de første 3 måneder har den kostet mig yderligere 27.000 (motor,
kobling, vandpumpe, tandrem, generator og bagstødæmpere mm).
Derfor blev jeg nødt til at låne 20.000 i banken, så nu er der ikke rigtig
mere at give af.
Alle konti er i nul, og alt er belånt...

> [...]
> ekstra reparationer når man vælger markedets billigste. Deres valg faldt
Ja, men som sagt, så har jeg bare ikke råd til at spare...
Hvis du har fået 7 kroner med i Brugsen til at købe en liter mælk for, men
der er tilbud på 2 liter for 10 kroner, så er det bare ikke muligt for dig
at spare de tre kroner. Du må nøjes med den ene liter du har råd til. Sådan
er mit udgangspunkt mht. køb af bil. Desværre

> Har man lidt forstand på hvad man skal kigge efter kan man dog være heldig
> (som med escort eksemplet).

Ja, jeg ved at jo billigere, des større risiko. Men man KAN være heldig at
være rigtig heldig, og få fat i en bil som bare kører.
Det er det jeg satser på. Derfor er jeg ved at gøre mine undersøgelser, så
jeg er godt rustet til opgaven...

> Hvis jeg skulle transportere mig selv rundt for 10k ville jeg kigge efter
> en god brugt lille MC eller måske en scooter - bare ikke en kinabike.

Har ikke MC kørekort, og skal kunne have barn/børn med, så det dur ikke.

mvh
Kåre

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 11-10-06 11:37

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in

> [...]
> Det er det jeg satser på. Derfor er jeg ved at gøre mine
> undersøgelser, så jeg er godt rustet til opgaven...

Hej
Du har et problem.
For en bil til under 10.000,- skal du selv kunne reparere.
Værkstedsregningerne løber hurtigt op.

Jeg købte en golf II årgang 1985 diesel. til 3000,- og fik 1200 retur da
jeg skrottede den 4 måneder senere.

Der blev brugt MANGE timer på at reparere, næsten lige så mange som dem jeg
brugte på at sidde bag rattet......

Selvom jeg nu har en gammel Opel Ascona fra 1987 så er en golf et godt køb.
Reservedele koster ikke det store.
Men gå efter en golf der er nyere end 1986/87
Årgang 1985 har en fejl i karosseriet der gør at det "knækker" over
baghjulene. Spørg ikke om detaljer, det var en golf entusiast der sagde:
"Du skal finde en fra 1987 eller nyere næste gang"

En Golf II vill ejeg sige var et godt køb.
Men ikke MC og slet ikke de der sk.... scooter 45.
Jeg var selv ved at slå mig ijæld på den. Det var et rådyr der ikke kendte
færdselsreglerne.
Så lånte min kammmerat den, og kørte ind i en bil. Det var en ældre mand
der heller ikke kendte færdselsreglerne.

Held og lykke med det.
Husk at indregne forsikring og vægtafgift hvis 10.000,- er absolut max...

Jens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-06 11:49

In article <Xns98598052E6E94jpossdk@194.255.237.193>,
Jens Borchert Pedersen <jensbp@gmail.com> wrote:

> For en bil til under 10.000,- skal du selv kunne reparere.
> Værkstedsregningerne løber hurtigt op.

Helt enig.. havde jeg ikke selv kunne skrue så havde jeg ikke haft den
bil jeg havde nu, så havde jeg haft en ny billig "møgspand" med
serviceaftale og alt muligt.

Gamle biler og værksted dur bare ikke... hele besparelsen går fløjten.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kåre

Dato : 11-10-06 11:53

> Hej
> Du har et problem.
> For en bil til under 10.000,- skal du selv kunne reparere.
> Værkstedsregningerne løber hurtigt op.

Ja jeg har et problem, men det prøver jeg så at løse nemmest muligt...
Og som jeg skrev i det indledende indlæg, så er jeg udmærket klar over at
gamle biler kræver en del arbejde.
Derfor stillede jeg også som et krav at bilen skal være let og billig at
ordne selv hjemme i garagen.
Jeg kan godt selv skrue i den, uden dog at være mekaniker.

> [...]
>

> Held og lykke med det.
> Husk at indregne forsikring og vægtafgift hvis 10.000,- er absolut max...
Jeg har haft egen bil i 12 år, så jeg ved godt hvad der er af udgifter.
det var også det mit indlæg egentlig gik ud på:
Er der rimelighed i/kan det lade sig gøre at købe en +25 år gammel bil og få
absolut billig forsikring (400/år) og nedsat vægtafgift, samtidig med at det
er en bil der "kan holde til at blive brugt", og kan repareres let og
billigt.

Tilsyneladende ser der ud til at det med "klassiker" forsikring betyder at
man ikke må køre ret meget i den, så det er muligt at det ikke er vejen
frem.

Kåre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-06 12:14

In article <452ccc92$0$12668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote:

> Jeg kan godt selv skrue i den, uden dog at være mekaniker.

Ingen problemer så!

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-06 12:15

Jens Borchert Pedersen wrote:
> En Golf II vill ejeg sige var et godt køb.

Det tror jeg også det _kan_ være - men min opfattelse er at rigtig mange
af dem er brianiseret ihjel.

> [...]
> Så lånte min kammmerat den, og kørte ind i en bil. Det var en ældre mand
> der heller ikke kendte færdselsreglerne.

Sær statistik. Jeg har kørt over 100.000km på MC med én skade - og det
var et solouheld. Jeg tror i øvrigt ikke at rådyr skelner mellem MC og
scooter

--
vh
Torben

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 12-10-06 10:59

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote in

> Sær statistik. Jeg har kørt over 100.000km på MC med én skade - og det
> var et solouheld. Jeg tror i øvrigt ikke at rådyr skelner mellem MC og
> scooter

He he ja men jeg tror også jeg blev lidt sær af at slå hovedet og ligge
bevidstløs i 4-5 timer......

Fra : Rasmus

Dato : 10-10-06 16:31

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message
> [...]
>
> Overvejer en +25 år gammel bil, pga. lav forsikring, ca. 400,-.
> Jeg mener man skal være medlem af veteranbilklub for at få det til denne

Det er normalt ikke nok bare at være medlem af en klub.
Der kræves typisk dokumentation for at du har en anden bil som du bruger til
daglig samt at bilen kun benyttes til liebhaver kørsel.

Jeg har ikke set nogle veteran/klassisk bil forsikringer hvor du må bruge
bilen til daglig kørsel uden at pæmien bliver væsentligt højere.

Hvis betingelserne ikke overholdes dækker forsikringen i princippet ikke.

/Rasmus