On Sun, 08 Oct 2006 14:20:13 +0200, Kent Glerup
<kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote:
>>Men mere kvajet og dårlig forhandler har jeg sjældent oplevet - og de
>>skal nok ikke regne med at jeg sætter mine ben der igen.
>Kan man ikke få lidt detaljer? :)
Jo da... Hvor starter vi...
Jeg ringede torsdag for to uger siden for at høre om den mon ikke
snart var hjemme - jo - den kom til Sverige i uge 40 og så ville jeg
kunne hente den i uge 41 (altså næste uge). Godt nok, så må man jo
være tålmodig. 1 time senere ringer en anden mand fra forhandleren -
bare hjem til - for at fortælle fruen at vi kan hente bilen i næste
uge (dvs denne uge). Forvirret? Men den var der i det mindste!
Jeg ringede lige til dem for at bekræfte det, og huske at minde dem om
at de fik kontanter i stedet for byttebil og så lige spørge om de
havde husket notatet om at fjerne diverse tekst bag fra bilen. Begge
dele havde de glemt, men han skulle nok sørge for at der var styr på
det. Godt nok.
I torsdags skulle vi så hente den. Han finder papirene frem og spørger
om vi har byttebilen med (det var ham jeg talte med ugen forinden).
Siger at det har jeg jo ikke, kan han nok huske. Nå-ja - han ser
forvirret ud og må lige ringe til nogen for at høre hvordan man klarer
det så. Han finder ud af at man jo bare streget byttebil i kontrakten
og skriver "kontant betaling" i stedet. Godt nok så.
Han lurer lidt på fakturaen - "sikke meget udstyr" siger han. Jeps, nå
- og ud for at finde bilen, han kan ikke rigtig finde den - men
heldigvis finder jeg den da bare selv i rækken af bilen
Ud i
bilhallen og han peger så bag på "ja her er jo bagklappen" siger han
så.. Jooow - og tonede bagruder. Han viser pænt hvor det aftagelige
træk ligger og jeg spørger om han ikke lige kan vise hvordan man
sætter det på. Det fumler han så med i fem minutter før det sidder der
Færdig med baggagerummet og ind foran i bilen. Nu havde vi jo bestilt
bilen med motor/kabinevarmer - og forventede jo at det var den
originale Webasto varmer som kan leveres til Skoda Octavia vi havde
fået. Men tænk bare, der sad en elektrisk varmeblæser (blev på 5
sekunder døbt "hårtørreren" af fruen) og så grim ud i kabinen. "Om jeg
ikke havde bestilt det" spørger han - njaeh-bum - jeg havde jo
egentlig forventet den original indbygget sag der kørte på diesel. Han
finder så senere ud af, at det er fordi man ikke kan bestille den
originale varmer kobineret med automatgear. Så var det nu da lidt
dårligt at de ikke sagde det da jeg bestilte den - sad og pegede i
udstyrslisten på Webasto varmeren da vi bestilte. Og at der stod
"motor- og kabinevarmer" i ordrebekræftelsen virkede jo meget logisk.
Nå, ikke så meget at gøre jo - og havde nok ikke fravalgt
automatgearet alligevel. Og heldigvis kan varmeblæseren i kabinen
tages ud når man ikke skla bruge den - plus at jeg jo sådan set har
strøm i garagen. Men stadig lidt øv når jeg nu egentlig havde regnet
med det andet!
Han kigger på sæderne og vil vise hvordan de indstilles - "hov de er
jo elektriske" siger han - dem kender jeg ikke så meget til, men det
er noget med de knapper dér og peger på sædeindstillingen. Ja, bare
rolig, jeg skal nok finde ud af det.
Så navigationen... Det ved han bestemt heller ikke noget om - men vi
kan da se at den er på tysk - og der er ingen kort-CD i den. Kan den
ikke køre på engelsk spørger jeg - trykker lidt i menuen og finder et
punkt "sprache" - det er bare grået ud. Han konstaterer at det er nok
noget der skal kodes om på værkstedet, og de er jo lukket nu. Så jeg
må ringe i morgen så kan vi finde en tid til det. Fedt nok... Nu købte
jeg jo netop ny bil for ikke at skulle på værksted. Hvad så med en
kort-CD? Jo - hvilket land? Svarer at Skandinavien måske ville være
godt når nu det er her vi er (er det i øvrigt bare mig, eller er det
ikke ret ringe at man sælger navigationen uden kort?!?). Det er så
hverken værre eller bedre end at de ikke har nogen kort CD'er hjemme,
men han kan bestille et hjem til mig, tager kun 8-10 dage. Efter han
måske godt kan tyde min mimik til at det syntes jeg ikke er alt for
fedt siger han, at jeg kan prøve at køre forbi nede af vejen - hvor de
sælger navigation mm - de har dem nok. Det gør jeg jo så i stedet lidt
senere - og finder ud af, at så snart man har smidt et kort i den så
kan man sørme også vælge engelsk i stedet for tysk. Wee..
Han kører den ud... Og jeg spørger så - hvad med olie osv? Nåhja - den
skal ha' LongLife olie og hvis jeg bruger andet skal den stilles om
til det. Fedt nok, og måske relevant at den information måske kom uden
at man skulle spørge efter den.
Med leveringen følger sådan et klargøringsskema hvor der står hvad de
har gjort og checket inden leveringen. Blandt andet sikret korrekt
dæktryk - men da vi tanker prøver jeg nu alligevel lige at se hvordan
trykket i dækkene er...
For venstre 3.2
For højre 3.1
Bag venstre 3.0
Bag højre 3.0
Ifølge stickeren i tankdækslet skal det være cirka 2.6 for ved fuld
last, ellers 2.2. Og cirka 3.0 bag ved fuld last ellers 2.2.
Nåhja, sådan et lille kryds på et papir kan jo smutte for selv den
bedste....
Det kan godt være at hver ting er "mindre", men jeg syntes bare alt i
alt slet ikke det virker som om de har styr på ret meget. Specielt
ikke når jeg læser at andre absolut heller ikke lige har de bedste
erfaringer med DinBil i Malmö.
Men alt i alt kan det jo altså ikke tage glæden ved at ha' fået ny bil
hilsen Lars