Vise koncertoversigt fra anden hjemmeside?
Fra : Jonas Delfs

Dato : 30-11-06 14:04

Hej gruppe

Jeg vil på en (min) hjemmeside gerne vise en oversigt/kalender over
koncerter fra et bestemt spillesteds hjemmeside. Mere præcist vil jeg have
en liste over bandnavne og datoer som links til spillestedets egen
hjemmeside, og jeg havde tænkt at denne opdatering af links på min side
skulle foregå automatisk.

Må jeg det, eller skal jeg have skriftlig tilladelse fra spilledet først?

Mvh. Jonas Delfs

Fra : K+T

Dato : 30-11-06 15:28

Start dog med at spørge spillestedet - så er du jo alt andet lige på den
sikre side.

Knud

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 30-11-06 19:43

K+T wrote:
> Start dog med at spørge spillestedet - så er du jo alt andet lige på den
> sikre side.

Jo tak, men nu gik spørgsmålet på juraen i det. Og skal jeg for
eksempel få underskrevet en aftale, eller er det nok med et "Ok" pr
mail/telefon hvis jeg skal være rimeligt sikker på at undgå
problemer?

Mvh. Jonas Delfs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-06 20:47

jonas@delfs.dk skrev:

> Jo tak, men nu gik spørgsmålet på juraen i det.

Juraen er klar:

§ 71. Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database
   eller lignende, hvori et større antal oplysninger er
   sammenstillet, eller som er resultatet af en væsentlig
   investering, har eneret til at råde over det pågældende
   arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf ved at
   fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt
   for almenheden.

Du må ikke gøre det du vil, uden at få lov.

> Og skal jeg for eksempel få underskrevet en aftale, eller er
> det nok med et "Ok" pr mail/telefon hvis jeg skal være
> rimeligt sikker på at undgå problemer?

Det er op til dig selv. Jeg har fået nogle tilladelser i mail, og
jeg sletter altid gamle mails, så jeg kan ikke dokumentere dem. I
dit tilfælde ville jeg ikke være nervøs ved at nøjes med en
mundlig accept, men det vil da være logisk at spørge i en mail,
og så kan du gemme den.

--
Bertel

Fra : O-V R:nen

Dato : 01-12-06 08:39

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> [...]

>    fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt
>    for almenheden.

> Du må ikke gøre det du vil, uden at få lov.

Hvis der kun er tale om kommende koncerter så findes der ikke så
stort (eller så velorganiseret) et spillested at der skulle være tale om
"et større antal oplysninger" i den grad at katalogbeskyttelsen skulle
finde anvendelse. Derimod kan det være muligt hvis der (også) er tale
om en historisk liste nogen har samlet ind bagefter (og selv så
sorterer det typisk snarere under "en væsentlig investering" på grund
af den store mængde arbejde).