hvordan er man stillet ved qxl når varen f~
Fra : Onix

Dato : 29-11-06 20:45

Hej I kloge Jura folk!

Hvordan er man stillet i følgende eksempel:

Jeg køber en vare på qxl.dk (af momsregistreret firma) og betaler ved
auktionsslut via bankoverførsel.

Situationen er den at sælger oplyser at have sendt varen (og jeg har betalt)
men der sker det at jeg ikke modtager varen. Sælger påstår den er sendt med
Posten og det stoler jeg som udgangspunkt på.

MEN hvem har ansvaret? Må jeg betragte min handel som spildt ? Eller hvornår
overgår ansvaret fra sælger?

ONix

Fra : per christoffersen

Dato : 29-11-06 21:03

"Onix" <vedikkefjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> MEN hvem har ansvaret? Må jeg betragte min handel som spildt ? Eller
> hvornår overgår ansvaret fra sælger?

Jeg går ud fra i det efterfølgende, at du har ahndlet som privat, så der er
tale om et forbrugerkøb:

Du har handlet via QXL, og der er derfor tale om et fjernsalg. Fjernsalg kan
fortrydes i op til 14 dage efter modtagelsen (sålænge varen ikke er taget i
brug).

Da du endnu ikke har modtaget varen, er 14-dagesfristen ikke påbegyndt (og
derfor heller ikke afsluttet...), og du kan fortryde købet.
Det kan du meddele sælger, hvorefter han skal tilbageføre dine penge.

Han vil så måske hævde, at du skal returnere varen, for at kunne få pengene.
Det har i og for sig ret i, hvis altså du havde modtaget varen. Svaret på
det må være et krav om en dokumentation for at pakken er udleveret til dig.
Det er iøvrigt sådan, at sælger bærer risikoen for varens 'hændelige
undergang' i fortrydelsesperioden og ved returforsendelse (ifølge
forbrugeraftaleloven, som gælder fjernsalg): Dette kan ikke fraviges til
skade for dig, så det kan aldrig blive din økonomiske hovedpine, hvis varen
er blevet væk.

Noget helt andet er så, hvad der sker, hvis sælger ikke vil returnere
pengene.
Du har desværre ikke nogen umiddelbare magtmidler, når der er tale om en
bankoverførsel, så vejen kan enten gå via Forbrugerklagenævnet (hvis varen
har været dyr nok) eller via en egentlig retssag for at få pengene ud af
ham.

/Per

Fra : Anita Andersen

Dato : 30-11-06 12:42

Sælger har vel, en post kvitering.
Kan han/hun så ikke give dig de der numre, så man kan følge pakken ??

Mvh
Anita

Fra : Andy

Dato : 01-12-06 02:55

> Sælger har vel, en post kvitering.
> Kan han/hun så ikke give dig de der numre, så man kan følge pakken ??

Det forudsætter at den er sendt som pakke. Hvis den er sendt som brev er der
ikke noget nummer.

Andy

Fra : per christoffersen

Dato : 01-12-06 09:29

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det forudsætter at den er sendt som pakke. Hvis den er sendt som brev er
> der
> ikke noget nummer.

Og det er principielt ligegyldigt, om køber kan trace forsendelsen eller ej.
Varen er under sælgers risiko indtil fortrydelsesretten er bortfaldet, så
sælger må tage sig af den sag.

/Per