/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Købeloven/6-månederrs reglen
Fra : TL


Dato : 29-11-06 14:42

Jeg ved, at der i den nye købelov (som vel snart er 4-5 gammel) opereres med
en såkaldt 6 måneders regel. Den betyder, at såfremt en vare går i stykker
inden for de første 6 måneder efter køb, så er det som udgangspunkt køberen,
som bestemmer, om vedkommende vil have varen repareret eller ombyttet til en
ny. Men jeg ved også, at der er undtagelser for 6 måneders reglen (noget med
hvis det påfører sælgeren uforholdsmæssigt store omkostninger....).

Mit konkrete problem er, at jeg for 3 måneder siden købte en
harddisk-optager og den har nu problemer med at optage. Vil jeg kunne
forlange at få en ny vare (butikken (Bilka) har dem på lager, ved jeg) eller
må jeg vente på, at den "blot" bliver repareret - er der nogen som ved, hvad
der retspraksis for en sådan vare til nogle få tusinde kroner?

Hilsen Thomas



 
 
Christian Madsen (29-11-2006)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 29-11-06 14:57

TL tastede følgende:
> Jeg ved, at der i den nye købelov (som vel snart er 4-5 gammel) opereres med
> en såkaldt 6 måneders regel. Den betyder, at såfremt en vare går i stykker
> inden for de første 6 måneder efter køb, så er det som udgangspunkt køberen,
> som bestemmer, om vedkommende vil have varen repareret eller ombyttet til en
> ny. Men jeg ved også, at der er undtagelser for 6 måneders reglen (noget med
> hvis det påfører sælgeren uforholdsmæssigt store omkostninger....).
>
> Mit konkrete problem er, at jeg for 3 måneder siden købte en harddisk-optager
> og den har nu problemer med at optage. Vil jeg kunne forlange at få en ny
> vare (butikken (Bilka) har dem på lager, ved jeg) eller må jeg vente på, at
> den "blot" bliver repareret - er der nogen som ved, hvad der retspraksis for
> en sådan vare til nogle få tusinde kroner?
>
> Hilsen Thomas

Nej, det er ikke helt korrekt.
Den 6. mdr-regel du snakker om omhandler bevisbyrden for mangler. I de
første 6 måneder er det butikken som skal bevise at fejlen ikke har
været til stede fra starten, og at det er altså er dig der er skyld i
den. De næste 18 måneder skal du bevise at fejlen var der fra start.
(jeg kender ikke praksis for at løfte denne bevisbyrde, men det har før
i nyhedsgruppen været hævdet, at denne er forholdsvis let at løfte).

Du er dog stadig pligtig til at lade sælger prøve at reparere varen.
Sælger er dog normalt ikke givet mere end 2 - 4 forsøg til at reparere.
Herefter har du krav på en ny.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen



Jonas Kofod (29-11-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 29-11-06 15:02

TL wrote:
> Jeg ved, at der i den nye købelov (som vel snart er 4-5 gammel) opereres med
> en såkaldt 6 måneders regel. Den betyder, at såfremt en vare går i stykker
> inden for de første 6 måneder efter køb, så er det som udgangspunkt køberen,
> som bestemmer, om vedkommende vil have varen repareret eller ombyttet til en
> ny. Men jeg ved også, at der er undtagelser for 6 måneders reglen (noget med
> hvis det påfører sælgeren uforholdsmæssigt store omkostninger....).

De 6 måneder hedder formodningsreglen og har intet at gøre med dit valg
af afhjælpning.
Formodningsreglen har kun relevans for bevisstillingen mellem de to
parter når det skal afgøres om der reklamationen kan anerkendes.

> Mit konkrete problem er, at jeg for 3 måneder siden købte en
> harddisk-optager og den har nu problemer med at optage. Vil jeg kunne
> forlange at få en ny vare (butikken (Bilka) har dem på lager, ved jeg) eller
> må jeg vente på, at den "blot" bliver repareret - er der nogen som ved, hvad
> der retspraksis for en sådan vare til nogle få tusinde kroner?

Butikken har som udgangspunkt ret til at at afhjælpe. Her kan du vælge
mellem reperation eller ombytning. Hvis butikken kan godtgøre at en af
disse ombytning er uforholdsmæssigt for omkostningsfulde kan de nægte
det og kræve reperation som du selv nævner.
Jeg tror ikke kan være noget problem at ombytte for en harddiskoptager -
men det har altså intet at gøre med formodningsreglen.

Sibber (29-11-2006)
Kommentar
Fra : Sibber


Dato : 29-11-06 21:40

> Butikken har som udgangspunkt ret til at at afhjælpe. Her kan du vælge
> mellem reperation eller ombytning. Hvis butikken kan godtgøre at en af
> disse ombytning er uforholdsmæssigt for omkostningsfulde kan de nægte
> det og kræve reperation som du selv nævner.
> Jeg tror ikke kan være noget problem at ombytte for en harddiskoptager -
> men det har altså intet at gøre med formodningsreglen.

Her står en masse om forholdsmæssige omkostninger

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/5/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408931
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste