Fon-routeren
Fra : HD202

Dato : 29-11-06 13:08

Jeg har bestilt en Fon-router, fordi jeg troede, at alt var i skønneste
orden, blot jeg lod mit accesspoint stå åbent - det får man jo indtryk af
her:

http://ing.dk/article/20061127/IT/112010016

Jeg bestilte den i går, men nu har jeg imidlertid fået kolde fødder:

http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006112010026

Deres betingelser ligger på http://en.fon.com/info/purchase_conditions.pdf

Hvordan pokker undgår jeg nu at få ballede med enten min ISP, Skat eller
Fon? Jeg har skrevet til dem, at jeg ønsker at annullere ordren; kan de
nægte, og insistere på at jeg opfylder min del af aftalen? Og hvad gør jeg
så?

Fra : Martin

Dato : 29-11-06 14:19

"HD202" <hd202@test.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> nægte, og insistere på at jeg opfylder min del af aftalen? Og hvad gør jeg

Hvis du nu læste de betingelser som du linker, er der et helt afsnit som
omhandler fortrydelse. Du har ifølge afsnit 4 syv dages returret. Udover at
det står på engelsk, står det faktisk i et ret forståeligt sprog!

/Martin

Fra : Peter

Dato : 29-11-06 14:38

> [...]
> nægte, og insistere på at jeg opfylder min del af aftalen? Og hvad gør jeg

Om du køber routeren eller får den foræret gratis, har du altid 14 dages
fortrydelses ret,
hvis handlen er indgået over nettet eller telefonisk.
Uanset hvad de har lavet af betingelser, må de ikke stille dig dårligere en
købeloven,
så er de ikke til at snakke med, nægter du blot modtagelse af routeren, og
lader den gå retur.

PeterB

Fra : Martin

Dato : 29-11-06 14:48

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en købeloven,
> så er de ikke til at snakke med, nægter du blot modtagelse af routeren, og

Det er ikke sikkert, at det er så simpelt. Man kunne argumentere for at en
del af købet er en serviceydelse.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-06 15:39

Martin skrev:

> Det er ikke sikkert, at det er så simpelt. Man kunne argumentere for at en
> del af købet er en serviceydelse.

Det er faktisk sælger der skal have en tjensteydelse. Køber får
en vare.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 29-11-06 16:17

> Det er faktisk sælger der skal have en tjensteydelse. Køber får
> en vare.

Har jeg skrevet andet?

Som en del af aftalen kan køber vælge at få fri adgang til resten af
netværket i stedet for at modtage betaling.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-06 19:14

Martin skrev:

> Som en del af aftalen kan køber vælge at få fri adgang til resten af
> netværket i stedet for at modtage betaling.

Køber modtage betaling?

Når sælger sælger en vare, kan han ikke påberåbe sig den
beskyttelse der er beregnet for folk der sælger en
tjenesteydelse. At han tager sig betalt med en tjenestemodydelse,
ændrer ikke derved.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 30-11-06 12:16

> Køber modtage betaling?

Ja, det er en del af aftalen. Hvis du ikke er klar over det, skulle du
muligvis sætte dig ind i FON-konceptet inden du svarer yderligere!

> Når sælger sælger en vare, kan han ikke påberåbe sig den
> beskyttelse der er beregnet for folk der sælger en
> tjenesteydelse.

Nej, men hvad er det der her sælges. Routeren er kun en (lille) del af det!

> At han tager sig betalt med en tjenestemodydelse,
> ændrer ikke derved.

Jeg er bestemt ikke sikker på at du kan adskille tingene på den måde!

En analogi kunne *muligvis* være mobiltelefoner solgt med tilskud mod at man
tegner et abonnement.

/Martin

Fra : Politico

Dato : 29-11-06 15:12

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> en købeloven,
> så er de ikke til at snakke med, nægter du blot modtagelse af routeren, og

Jeg synes ikke det er helt så indlysende at der er tale om en
forbrugeraftale, men du har muligvis ret. Normalt køber man en vare, og så
er det det. Her er det noget underlig sammenblanding af køb og en forening,
og endda et kommercielt partnerskab hvis man har registreret sig som "bill"
og modtager en del af overskuddet... I sidstnævnte tilfælde er det klart
ikke en forbrugeraftale.

/ Politico

Fra : sp00bking@gmail.com

Dato : 29-11-06 15:16

HD202 skrev:

> Jeg bestilte den i går, men nu har jeg imidlertid fået kolde fødder:

Hvorfor har du dog det?

Virker lidt som om medierne helt har glemt at nærlæse konceptet.Der
er ingen der siger man SKAL tjene på at dele sin båndbredde med
andre.Det er en mulighed man har.

Og hvorfor være bange for udbyderne?.Du bestemmer jo selv hvor meget
eller hvor lidt man skal kunne se via http://maps.fon.com.Du kan jo
bare nøjes med at tilføje dit vejnavn.Nægter at tro på at TDC/CC og
alle de andre udbydere gider og i det hele tidet KAN pejle sig ind på
dem der deler..

Læs lidt med her.. http://newz.dk/forum/item/68035/#

---

Carsten
- som selv har bestilt en FON router

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-06 15:41

sp00bking@gmail.com skrev:

> Og hvorfor være bange for udbyderne?

Der er ikke snak om at være bange. Kender du begrebet "lovlydig"?

--
Bertel

Fra : sp00bking@gmail.com

Dato : 29-11-06 15:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der er ikke snak om at være bange. Kender du begrebet "lovlydig"?

Ja nu er dette jo en jura gruppe så den måtte komme.. :)
Kender godt begrebet og du har ret.Hvad jeg så vælger at gøre er en
anden sag..

---

Carsten

Fra : P.L.

Dato : 29-11-06 20:58

On Wed, 29 Nov 2006 13:08:03 +0100, "HD202" <hd202@test.invalid>
wrote:

>Jeg har bestilt en Fon-router, fordi jeg troede, at alt var i skønneste
>orden, blot jeg lod mit accesspoint stå åbent - det får man jo indtryk af
> [...]

Kigger man i dit link ser man at en person skriver:

>Fon stiller som betingelse at man har en aftale med en ISP der tillader at man deler den på FON netværket.

Hvis ikke du har en aftale med din ISP ser det jo ikke ud til at FON
vil accepterer dig som bruger, jeg vil lige indskyde at jeg ikke har
læst deres betingelser, så om det pågældende person skriver er rigtigt
ved jeg ikke.

I øvrigt forstår jeg ikke at man vil stille sin linie til rådighed,
blot for at sparer lidt håndøre.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-11-06 21:22

On Wed, 29 Nov 2006 20:57:32 +0100, P.L. <Not@Valid.invalid> wrote:

>I øvrigt forstår jeg ikke at man vil stille sin linie til rådighed,
>blot for at sparer lidt håndøre.

Hvis man rejser meget så er det ikke håndøre. Jeg betaler typisk
mellem 60 og 180 kr. for en aftens adgang når jeg er ude at rejse.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : P.L.

Dato : 29-11-06 23:19

On Wed, 29 Nov 2006 21:21:40 +0100, Nicolai Lang
<nnews0403051902@hjorth.com> wrote:

>Hvis man rejser meget så er det ikke håndøre. Jeg betaler typisk
>mellem 60 og 180 kr. for en aftens adgang når jeg er ude at rejse.

Dem jeg tænker på er nu dem der kun gør det for at få en gratis
router, hvordan det ellers fungere ved jeg ikke.

Men 60-180, det lyder dyrt, hvad med en netcafee, ville det ikke være
billigere.

Nå men det er OT.