Fordelskort til kunder er det lovligt ?
Fra : joke

Dato : 28-11-06 13:52

Hej

Jeg manlger lidt hjælp overvejer at lave et fordelskort til alle mine kunder
der køber en stationær pc eller en bærbar.

Det kunne f.eks. inholder rabat på visse varer f.eks. tilbehør rabat på
eventuelle værkstedstimer, hardware af pcen inden reklamationen udløber og
lign fordele når en kunde har valgt at købe sin pc i netop min butik

Er der noget jeg skal passe på her vil jo nødig bryde købeloven.

Hilsen

Johnny

Fra : Jubii

Dato : 28-11-06 14:40

On Tue, 28 Nov 2006 13:52:29 +0100, "joke"
<nospamdethaderjegfjernbaredetherogbrugkunjkp6670@hotfjernesogsaamail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>lign fordele når en kunde har valgt at købe sin pc i netop min butik
>
>Er der noget jeg skal passe på her vil jo nødig bryde købeloven.

Hmm, det kunne jo også være markedsføringsloven du kunne overtræde.

§ 9. En salgsfremmende foranstaltning skal markedsføres således, at
tilbudsbetingelserne er klare og let tilgængelige for forbrugeren og værdien af
eventuelle tillægsydelser klart er oplyst.

Stk. 2. Tilbyder en erhvervsdrivende en vare eller tjenesteydelse til en bestemt
pris, og har den erhvervsdrivende rimelig grund til at antage, at denne ikke vil
være i stand til at imødekomme efterspørgslen i en mængde, som er rimelig i
forhold til tilbuddet og omfanget af dets markedsføring, skal den
erhvervsdrivende tage et klart forbehold herom i markedsføringen.

§ 10. Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer
el.lign., der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for køb af en
vare eller ved udførelsen af en tjenesteydelse.

Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog ved salg af en vare eller udførelsen af en
tjenesteydelse give rabat eller anden ydelse i form af mærker, kuponer el.lign.
til senere indløsning, såfremt hvert enkelt mærke på tydelig måde er forsynet
med udstederens navn eller firma med angivelse af en værdi i dansk mønt.
Rabatmærkeudstederen skal indløse mærket til en værdi, når mærker til et beløb,
hvis størrelse fastsættes af ministeren for familie- og forbrugeranliggender,
kræves indløst.

Dit "fordelskort", kald det bare rabatkort, kunne være en nej nej efter § 10
stk. 1
Jeg tror du skal give rabat efter § 10 stk. 2, d.v.s. rabat PÅ købet.
Superbrugsen gør sådan.

Fra : joke

Dato : 28-11-06 15:02

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10
> stk. 1
> Jeg tror du skal give rabat efter § 10 stk. 2, d.v.s. rabat PÅ købet.

Men tænker så på Biograffen hvor man med en vipkort popcorn og sodavand og
lign. med rabat når man viser kortet. Det er vel noget af det samme.

kortet erhverves ved mener det er 3-5 besøg på 3 måneder er vel lig med man
køber en PC og får vipkortert.

Efterfølgende kan man med biovippet f.eks. købe en kildevæld til 10 kroner i
stedet for 17 er vel lig med efterfølgende kan man så købe udvalgte vare med
f.eks. 10 % rabat. Eller ?

Hilsen

Johnny

Fra : Jubii

Dato : 28-11-06 19:56

On Tue, 28 Nov 2006 15:02:06 +0100, "joke"
<nospamdethaderjegfjernbaredetherogbrugkunjkp6670@hotfjernesogsaamail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>stedet for 17 er vel lig med efterfølgende kan man så købe udvalgte vare med

Læg mærke til at det ikke er tilladt at give rabat før købet (d.v.s. du kan ikke
sende folk et rabatkort med lovning på at de får det indløst hvis de køber et
produkt hos dig), men sagtens på købet eller med kuponer og deslige. Så længe
det er markedsført med klar og tydelig vejledning hvor og hvordan m.m.

Sådan læser jeg §§ herover.
Gruppen her er ikke til egentlig jurarådgivning, det fås bedst hos en advokat
m.m.

Fra : joke

Dato : 28-11-06 23:01

> [...]
>
> Sådan læser jeg §§ herover.
> Gruppen her er ikke til egentlig jurarådgivning, det fås bedst hos en

Jeps men kunne lige så godt starte her inden jeg kaster 1000ner af kroner
efter advokaten.

Men det vil sige at man sælger en puter til fuldpris den gør så at man
bliver vip kunde og får fordele på den måde så som procenter på udvalgte
varegrupper og det er lovligt nok eller ?

Fra : J.K.Arning

Dato : 29-11-06 00:01

On Tue, 28 Nov 2006 23:00:48 +0100, joke wrote:

[Snip en hulens masse]

Hej joke & jubii for dne sags skyld ..

Vil i ikke lige hurtigt tage et kig på følgende side:

Det gør det m e g e t nemmere at følge dialogen.

x-fut netikette

X'Posted to: dk.videnskab.jura,dk.admin.netikette
F'up2: dk.admin.netikette
--
:: J.K.Arning :: 28-11-2006 23:58:55 :: http://arning.dk ::

Fra : Jubii

Dato : 29-11-06 12:21

On Tue, 28 Nov 2006 23:00:48 +0100, "joke"
<jkp6670jeghaderspamsaafjernnubaredette@hotmail.ogdetnormalecom> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>bliver vip kunde og får fordele på den måde så som procenter på udvalgte
>varegrupper og det er lovligt nok eller ?

Super Brugsen medlemmer får 4% rabat.
http://www.superbrugsen.dk/includefiles/moduler/ccms/show_page.asp?iMappeID=58&sSideNavn=Medlemmer

Jeg vil ikke gå længere da emnet ikke er mit domæne.
Jeg ville dog svare på grund af min erfaring med brugsen.