kommunalt gebyr
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-11-06 11:25

Ny Roskilde Kommune vil pålægge alle med et CVR nummer og omsætning over
50.000 kr et årligt gebyr på 250 kr for erhvervsaffald. Beløbet er
uafhængigt af branche, om man overhovedet producerer affald og
affaldsindsamling i det hele taget. Man kan heller ikke slippe billigere ved
ar reducere sin affaldsmængde ligesom man heller ikke får leveret nogen
ydelse for beløbet.

Mit spørgsmål er om kommuner overhovedet må gøre den slags? Det har meget
karakter af en skat / afgift på virksomheder generelt og har så vidt jeg kan
se ingen sammenhæng med affald.

Man kan se referatet fra byrådet her:
http://www.roskildekom.dk/byraad_udvalg/sammen/2006/SLU_aabenSager/11Erhvervsaffald.htm

Selve beløbet er ikke overvældende, men det er princippet i det.

Hilsen
Uffe Kousgaard

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-11-06 11:59

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> writes:

> [...]
> karakter af en skat / afgift på virksomheder generelt og har så vidt jeg kan

Århus Kommune gør noget lignende. Her kan man dog slippe hvis branchen
vurderes til ikke at være affaldsproducerende. Men jeg kan ikke finde
noget som helst om hvornår man vurderes ikke at være
affaldsproducerende.

På denne side ligger der link til fire afgørelse fra Tilsynsrådet, som
alle konkluderer at det er lovligt udfra Miljøbeskyttelseslovens § 48.

http://www.aarhuskommune.dk/portal/aakv/erhverv/erhvervsaffald/affaldsgebyr/spoergsmaal_og_svar

I Århus er gebyret for en enkeltmandsvirksomhed 725 kr. om året. 145
til farligt affald, 205 til konsulenter og 375 til genbrugsstationer.

Mvh Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-11-06 12:27

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> På denne side ligger der link til fire afgørelse fra Tilsynsrådet, som
> alle konkluderer at det er lovligt udfra Miljøbeskyttelseslovens § 48.

Tak, ja der ser desværre ikke ud til, at der er noget at gøre.

hilsen
Uffe

Fra : joke

Dato : 27-11-06 13:28

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Tak, ja der ser desværre ikke ud til, at der er noget at gøre.

Hmm kommer vel i visse firmaer til at give et problem efter som f.eks.
elektronik allerede er omfattet af en miljø ordning så der allerede er
betalt for afskaffelsen af dette

hilsen

Johnny

Fra : Thomas

Dato : 28-11-06 00:51

"joke"
<nospamdethaderjegfjernbaredetherogbrugkunjkp6670@hotfjernesogsaamail.com>
skrev i en meddelelse news:456ad951$0$13955$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hmm kommer vel i visse firmaer til at give et problem efter som f.eks.
> elektronik allerede er omfattet af en miljø ordning så der allerede er
> betalt for afskaffelsen af dette

Nope så betaler du bare den regning også.
I Århus kan du selv med en veldokumenteret aftale med Miljø Team der kommer
og henter affald hver 14 dage stadig ikke slippe for at betale til kommunen.

Er der nogle der siger særskat??

Kh Thomas

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-11-06 12:05

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev:

> Mit spørgsmål er om kommuner overhovedet må gøre den slags?

Den er på og måske over grænsen. Et gebyr må udelukkende dække de
faktiske omkostninger. Dette er dog blevet udvandet af pas- og
kørekortsagen, hvor det offentlige fik lov til at regne alt politiet
arbejde med uanset om det havde relevans eller ej i forbindelse med
udstedelsen af kørekort og pas.

--
Morten http://miljokemi.dk