Markedsføringsloven §10 stk.2
Fra : Martin Schou

Dato : 24-11-06 20:55

Hejsa
På hjemmesiden just-eat.dk kan man optjene point hver gang man bestiller
fastfood, som man så kan indløse til forskellige rabatter eller produkter.
Lidt i stil med coca-cola kapsler som man kan bytte til et håndklæde og
lignende.
Men på just-eat.dk kan man i modsætning til coca-cola kapsler, ikke indløse
disse point til kontanter.
Og så vil jeg jo mene at det er i strid med markedsføringslovens §10 stk. 2.
Jeg chattede lige med deres support som henviste til at det ikke var et
mærke, kupon eller lignende, men derimod en "bonusordning".
Hvad synes I ?
Mvh. Martin
P.S. jeg er ikke jurist eller noget som helst. :)

Fra : Jubii

Dato : 25-11-06 12:27

On Fri, 24 Nov 2006 20:55:14 +0100, "Martin Schou" <ingen@spam.nu> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>Jeg chattede lige med deres support som henviste til at det ikke var et
>mærke, kupon eller lignende, men derimod en "bonusordning".

Jeg synes deres handelsbetingelser er ok.
16. Optjente points kan ikke konverteres til kontanter.

Hvad mener du der er galt med deres markedsføring i henhold til loven rent
konkret?

>Mvh. Martin
>P.S. jeg er ikke jurist eller noget som helst. :)

Det er der ikke mange herinde der er. Fra fundatsen (gruppen regler)

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.

Fra : per christoffersen

Dato : 25-11-06 12:32

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 16. Optjente points kan ikke konverteres til kontanter.
>
> Hvad mener du der er galt med deres markedsføring i henhold til loven rent

Iflg subject på indlægget er det jo §10
§ 10. Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer
el.lign., der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for køb af
en vare eller ved udførelsen af en tjenesteydelse.
Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog ved salg af en vare eller udførelsen af en
tjenesteydelse give rabat eller anden ydelse i form af mærker, kuponer
el.lign. til senere indløsning, såfremt hvert enkelt mærke på tydelig måde
er forsynet med udstederens navn eller firma med angivelse af en værdi i
dansk mønt. Rabatmærkeudstederen skal indløse mærket til en værdi, når
mærker til et beløb, hvis størrelse fastsættes af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender, kræves indløst.

/Per

Fra : Jubii

Dato : 25-11-06 22:55

On Sat, 25 Nov 2006 12:32:29 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

>Iflg subject på indlægget er det jo §10

Det er ret meningsløst at gengive en lovparagraf, når spørgsmålet gik på hvad
der konkret er i vejen med just-eat's markedsføring.

Jeg kan ikke se at § 10 kommer ind i billedet.

Fra : David T. Metz

Dato : 27-11-06 00:30

OP skrev:

> Jeg kan ikke se at § 10 kommer ind i billedet.

Det er tricky. Det er enten tilgift, jf. flybonusprogrammerne, (§ 6 i
2000-loven) eller rabat. Nu bliver tilgift snart lovligt, så måske kan
det være det samme.

David

Fra : Jubii

Dato : 27-11-06 11:13

On Mon, 27 Nov 2006 00:30:13 +0100, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Det er tricky. Det er enten tilgift, jf. flybonusprogrammerne, (§ 6 i
>2000-loven) eller rabat. Nu bliver tilgift snart lovligt, så måske kan
>det være det samme.
>
>David

He he, kan vi kalde just-eat ordningen for madbonusprogram?

Rabat, hmm, hvis man kikker den metode brugsen brugte i gamle dage, hvor
medlemmerne samlede deres boner til et bestemt beløb og skulle indsende dem før
de fik deres rabat udbetalt i kontanter. Her samler folk point, og får så en
gave ved et vis antal point.

Begrebet tilgift kan jeg ikke gennemskue, da jeg ikke har erfaring med den
slags. Kan man se det som at markedsføringen for en vare lover at man får en
gave hvis man køber varen? Og at gaven udleveres samtidigt med købet?
Hmm, kuponhæfter!