mæglersalær
Fra : Eivind

Dato : 23-11-06 23:54

En bekendt af mig har solgt sin lejlighed den 1.april. I den
forbindelse tog mægleren nogle af pengene som køber betalte.
Nu har mægleren så pludselig sendt en ekstra regning på salær på
11.000 som de åbenbart har glemt, over et halvt år efter handlen er
afsluttet. Kan de uden videre tillade sig det uden at kontakte sælger
først? Jeg regner egentlig med at det kan de godt men vil gerne have
det bekræftet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-06 00:09

Eivind skrev:

> [...]
> 11.000 som de åbenbart har glemt, over et halvt år efter handlen er
> afsluttet. Kan de uden videre tillade sig det uden at kontakte sælger

Er det ikke sælger han kræver pengene af? Så er opkrævningen jo
da en kontakt.

Kravet forældes som udgangspunkt først efter 5 år. At vente et
halvt år med at sende regningen er ikke noget problem.

--
Bertel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-11-06 08:46

Eivind wrote:
> [...]
> afsluttet. Kan de uden videre tillade sig det uden at kontakte sælger
> først? Jeg regner egentlig med at det kan de godt men vil gerne have

Det er muligt at klage over den slags til klagenævnet for
ejendomsformidling. På deres webside ligger der eksempler på klager der er
blevet afgjort.

Det du nok skal kikke på er om det beløb der er blevet til overs til sælger
på det "budget" man får før handlen er indgået, svarer til det beløb der
reelt er blevet udbetalt.

Ejendomsmægleren - i vores tilfælde - ville have 31.000 kr. af os - det
endte med at han betalte os 50.000 som plaster på såret, efter at vi havde
klaget til ovennævnte forening.

Læs eksemplerne!
--
Per, Esbjerg

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-11-06 09:19

"Eivind" <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afsluttet. Kan de uden videre tillade sig det uden at kontakte sælger
> først? Jeg regner egentlig med at det kan de godt men vil gerne have

- hvad står der i aftalen? Altså hvorledes stemmer salæret angivet i aftalen
med det allerede betalte? Har mægleren udført ekstra arbejde?
REfusionsopgørelse f.eks?

ras

Fra :    ab©

Dato : 24-11-06 15:13

> [...]

> en ekstra regning på salær på 11.000 som de åbenbart
> har glemt, over et halvt år efter handlen er afsluttet. ..

Det er normalt, at en mægler modregner det af køberen indbetalte depositum i
sit tilgodehavende i forbindelse med handelen. At der så går en rum tid
inden den endelige opgørelse foreligger er ofte set. Jeg tror ikke på, at
der er tale om at mægleren har "taget" noget uretmæssig eller at denne
skulle have "glemt" slutafregningen.

Du skriver "ekstra" regning som om mægleren har sendt 2 regninger ?
Totalbeløbet skal selvfølgelig passe sammen med det salgsbudget, som
mægleren skal have udarbejdet til sælger i forbindelse med indgåelse af
salgsaftalen / på tallene fra salget.

ab©