|
| Computer død for 3. gang, nu vil jeg gerne~ Fra : Ditte H |
Dato : 23-11-06 21:18 |
|
Hej
Maj 2005 købte jeg min computer
Maj 2006 går min computer død, den kommer til reparation, ventetid 1½
uge, tænder den i forretningen, for at sikre mig, at den virker. Det
ser godt ud.
Da jeg starter den op på skolen (bor på Møn, var på skole i Hillerød)
var den død igen, igen til reparation, ventetid ca. 1½ uge.
Computeren har kørt indtil nu.
November 2006, den går død igen.
Kontakter butikken, får at vide, at hvis de konstatere at den er død,
kan jeg få mine penge.
Desværre skulle hende jeg talte med, på ferie, så en anden vil
overtage.
Min kollega indleverer computeren til butikken, med en seddel fra mig
om, at jeg gerne vil have mine penge, han medbringer bon og de to
reparationsrapporter. Butikken vil dog undersøge den, beholder den og
her to dage senere, får jeg at vide, at de vil sende den ind til rep
igen. Nej tak, jeg vil have mine penge. Men deres juridiske afd. holder
på, at den skal sendes ind.
Jeg har bedt om et skriftlig afslag, det kommer en gang i næste uge.
Hvad er mine rettigheder? Butikken vil bare lade sagen gå igennem
forbrugerstyrrelsen, hvilket tager et år ca.
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Ditte
| |
Sibber (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Sibber |
Dato : 24-11-06 01:05 |
|
> Hvad er mine rettigheder? Butikken vil bare lade sagen gå igennem
> forbrugerstyrrelsen, hvilket tager et år ca.
Du kan enten lade dem reparere din PC, eller du kan tage sagen i
forbrugerklagenævnet som de er villig til.
| |
Jens (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 24-11-06 03:47 |
|
Sibber wrote:
>> Hvad er mine rettigheder? Butikken vil bare lade sagen gå igennem
>> forbrugerstyrrelsen, hvilket tager et år ca.
>
> Du kan enten lade dem reparere din PC, eller du kan tage sagen i
> forbrugerklagenævnet som de er villig til.
Hvad med at komme med et svar til det han spørger om.
Hint
"Hvad er mine rettigheder?"
| |
Sibber (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Sibber |
Dato : 24-11-06 08:29 |
|
> Hvad med at komme med et svar til det han spørger om.
Hvis sælger ikke kan reparere varen i 1-2 reparationsforsøg, er det i
følge forbrugerstyrelsen nok til køber kan hæve købet.
Hvis en vare lider af mange forskellige fejl, har sælger heller ikke ret
til at forsøge at udbedre de forskellige fejl, og køber kan også hæve købet.
Den rettighed Ditte har, er at hun kan hæve købet. Sælger vil dog
tilsyneladende ikke efterleve den, så det er op til Forbrugerklagenævnet
at få ham til det.
| |
JBH (24-11-2006)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 24-11-06 21:00 |
|
"Sibber" <sibzix@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:45669f35$0$4154$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> > Hvad med at komme med et svar til det han spørger om.
>
> Hvis sælger ikke kan reparere varen i 1-2 reparationsforsøg, er det i
> følge forbrugerstyrelsen nok til køber kan hæve købet.
> Hvis en vare lider af mange forskellige fejl, har sælger heller ikke ret
> til at forsøge at udbedre de forskellige fejl, og køber kan også hæve
købet.
> Den rettighed Ditte har, er at hun kan hæve købet. Sælger vil dog
> tilsyneladende ikke efterleve den, så det er op til Forbrugerklagenævnet
> at få ham til det.
Der er vist noget du har misforstået...
Forbrugerklagenævnet kan ikke gøre en skid, andet end de kan skrive et brev
til den erhvervsdrivene og håbe han efterlever deres krav, men deres ord er
ikke lov. Det er kun en domstol som kan afsige en juridisk bindende dom som
den erhvervsdrivene skal efterleve.
mvh
JBH
| |
Sibber (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Sibber |
Dato : 24-11-06 21:31 |
|
> Der er vist noget du har misforstået...
> Forbrugerklagenævnet kan ikke gøre en skid, andet end de kan skrive et brev
> til den erhvervsdrivene og håbe han efterlever deres krav, men deres ord er
> ikke lov. Det er kun en domstol som kan afsige en juridisk bindende dom som
> den erhvervsdrivene skal efterleve.
Ja okay, jeg burde selvfølgelig have nævnet det videre forløb, skulle
det ske at den erhvervsdrivende ikke efterlever Forbrugerklagenævnets
afgørelse, så kan de på forbrugerens opfordring og vegne tage den til en
civil domstol.
| |
JBH (24-11-2006)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 24-11-06 22:54 |
|
"Sibber" <sibzix@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4567566a$0$4174$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> > Der er vist noget du har misforstået...
> > Forbrugerklagenævnet kan ikke gøre en skid, andet end de kan skrive et
brev
> > til den erhvervsdrivene og håbe han efterlever deres krav, men deres ord
er
> > ikke lov. Det er kun en domstol som kan afsige en juridisk bindende dom
som
> > den erhvervsdrivene skal efterleve.
>
> Ja okay, jeg burde selvfølgelig have nævnet det videre forløb, skulle
> det ske at den erhvervsdrivende ikke efterlever Forbrugerklagenævnets
> afgørelse, så kan de på forbrugerens opfordring og vegne tage den til en
> civil domstol.
Jeg har ikke hørt om at Forbrugerklagenævnet generelt vil tage sager til en
civil domstol. Er det ikke kun undtagelsesvis og hvis de selv har en
interesse i sagen, at de selv vil tage den til domstolsafgørelse.
Jeg har selv haft en sag kørende vedrørende noget defekt EDB udstyr. Den
erhvervsdrivende afviste alle deres henvendelser, Forløbet tog knap et år og
i mellemtiden lukkede butikken og manden startede en ny EDB forretning.
mvh
JBH
| |
Sibber (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Sibber |
Dato : 24-11-06 23:36 |
|
> Jeg har ikke hørt om at Forbrugerklagenævnet generelt vil tage sager til en
> civil domstol. Er det ikke kun undtagelsesvis og hvis de selv har en
> interesse i sagen, at de selv vil tage den til domstolsafgørelse.
>
> Jeg har selv haft en sag kørende vedrørende noget defekt EDB udstyr. Den
> erhvervsdrivende afviste alle deres henvendelser, Forløbet tog knap et år og
> i mellemtiden lukkede butikken og manden startede en ny EDB forretning.
På forbrugerens begæring går de skam i retten for forbrugeren. Men jeg
mente skam ikke at de dækker udgifterne. Så det nok problemet med at få
fri proces eller økonomisk sammenhæng på en anden måde, der gør at det
ikke sker oftere.
| |
Bjarke Hansen (25-11-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke Hansen |
Dato : 25-11-06 17:23 |
|
"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
news:45674f8d$0$3506$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Sibber" <sibzix@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45669f35$0$4154$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Der er vist noget du har misforstået...
> Forbrugerklagenævnet kan ikke gøre en skid, andet end de kan skrive et
> brev
> til den erhvervsdrivene og håbe han efterlever deres krav, men deres ord
> er
> ikke lov.
Det er egenligt mærkeligt det ikke er lov. er der prolitisk uenighed om de
retningslinier forbrugerstyrelsen laver?
>Det er kun en domstol som kan afsige en juridisk bindende dom som
> den erhvervsdrivene skal efterleve.
Synes også det er lidt latterligt med forbrugerstyrelsen...
har også en sag kørende.. Istarten gik det rimeligt hurtigt.. Sendte klage
ind, betale 150kr. Inden for de første par uger fik de sendt krav om svar
til butikken, og lidt korrespondance... Og derefter tager det åbenbart en
evighed for dem at afgøre...
og hvis de endelig finger frem til at de skal efterleve mit krav, og
butikken ikke gør det kommer de på forbrugerstyrelsens liste... men hvis man
så laver en retsag, skal de fjerne butikken fra listen. det er sku da det
mest åndsvage system jeg har hørt om.
| |
Dennis Pedersen (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 24-11-06 15:29 |
|
"Ditte H" <ditte@nnnnn.nn> skrev i en meddelelse
news:mn.bcfd7d6b753a9243.65026@nnnnn.nn...
> Hej
>
> Maj 2005 købte jeg min computer
> Maj 2006 går min computer død, den kommer til reparation, ventetid 1½ uge,
> tænder den i forretningen, for at sikre mig, at den virker. Det ser godt
> ud.
Er det en mærkevare computer eller ?
Det kunne evt. hjælpe at gå til producenten hvis den lokale ikke magter op
gaven.
Er det noget ikke mærkevarecomputer er der naturligvis ikke så meget at gøre
i den retning
/Dennis
| |
Ditte H (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Ditte H |
Dato : 24-11-06 17:59 |
|
>
> Er det en mærkevare computer eller ?
> Det kunne evt. hjælpe at gå til producenten hvis den lokale ikke magter op
> gaven.
> Er det noget ikke mærkevarecomputer er der naturligvis ikke så meget at gøre
> i den retning
>
>
> /Dennis
Hej Dennis
Det er en Acer, så måske jeg skulle kontakte producenten?
Hilsen Ditte
| |
Jean (25-11-2006)
| Kommentar Fra : Jean |
Dato : 25-11-06 17:38 |
|
Ditte H:
> Det er en Acer, så måske jeg skulle kontakte producenten?
Ja, det kan du prøve. Jeg har hørt om flere kunder igennem mit arbejde, som
har fået deres PC-køb krediteret efter de selv har kontaktet Acer.
Det er jo Acer som selv reparerer PC'en, så den vil være i Acers varetægt.
Mvh Jean.
| |
Henning (26-11-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 26-11-06 00:02 |
|
>
>Det er jo Acer som selv reparerer PC'en, så den vil være i Acers varetægt.
Acer har intet serviceværksted, det er outsourcet til
servicepartnere
| |
|
|