spørgsmål om arveforskud
Fra : hans

Dato : 23-11-06 18:33

hej eksperter.

Er det korrekt at man kan som forældre kan give sit barn et arveforskud på
op til 50.000 kr om året samt at beløbet er fradragsberittiget. Eller er
det blot noget usandt noget.

Er det samme ting som når man giver gaver til sine børn. Det er vist også et
beløb pr år. men det er vist ikke fradragsberittigs

hilsen hans

Fra : Holst

Dato : 23-11-06 19:27

hans wrote:

> Er det korrekt at man kan som forældre kan give sit barn et arveforskud på
> op til 50.000 kr om året samt at beløbet er fradragsberittiget. Eller er
> det blot noget usandt noget.

Det er delvist korrekt.

Der er ikke noget, der som sådan hedder et arveforskud. Et arveforskud
er bare en gave. Der er bare mange, der kalder det et arveforskud.

Du kan give dine børn gaver for cirka 50.000 kr. om året (det præcise
beløb er vist 52.500 kr. eller så), og dette beløb er det skattefrit for
dem at modtage.

Du kan ikke trække det fra på nogen måde.

> Er det samme ting som når man giver gaver til sine børn. Det er vist også et
> beløb pr år. men det er vist ikke fradragsberittigs

Det er som forklaret ovenfor.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-06 23:13

hans skrev:

> Er det korrekt at man kan som forældre kan give sit barn et arveforskud på
> op til 50.000 kr om året samt at beløbet er fradragsberittiget. Eller er
> det blot noget usandt noget.

Arveforskud er én ting. Jeg tror du tænker på en almindelig
pengegave. Den er ikke fradragsberettiget, men modtageren skal
ikke beskattes af beløbet. Du kan læse mere her:

   http://www.familieadvokaten.dk/

Vælg Emner - Økonomi - 610 Økonomisk støtte inden for familien

Om arveforskud kan du læse her:

Vælg Emner - Arv og skifte - 860 Arveafkald og arveforskud

--
Bertel

Fra : hans

Dato : 23-11-06 23:20

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Om arveforskud kan du læse her:
>
> Vælg Emner - Arv og skifte - 860 Arveafkald og arveforskud

Hej bertel

jeg har kigget på familie advokaten men jeg forstod ikke så meget af det der
stor skrevet vedr arveafgift. da jeg ikke er god til at læse jura / lov
tekster.

men jeg kunne forstå af man ikke beskattes af de penge man får når der er
arveafgift. og at ens forældre ikke går ned i formue som sådant. men det kan
jeg ikke lige få til at passe.

hilsen hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-06 00:04

hans skrev:

> men jeg kunne forstå af man ikke beskattes af de penge man får når der er
> arveafgift. og at ens forældre ikke går ned i formue som sådant. men det kan
> jeg ikke lige få til at passe.

Der er samme grænse ved arveforskud som ved gaver - op til ca.
53'000 kr. er skattefrit for modtageren.

Forælderens formue går naturligvis ned med de 60'000 kr. (i
eksemplet) for dem får barnet jo. Men da det er et forskud, skal
det modregnes når arven skal endeligt fordeles. Derfor fordeles
formuen som om der ikke har været udbetalt forskud - de andre
arvinger skal jo ikke snydes fordi én får et forskud.

--
Bertel

Fra : hans

Dato : 24-11-06 10:17

> [...]
> formuen som om der ikke har været udbetalt forskud - de andre
> arvinger skal jo ikke snydes fordi én får et forskud.

Er der nogen forskel for arveforskud også give beløbet væk som man kan kalde
et "lån" med aftale at det er uden tilbage betalingspligt. men hvis nogen
spørger skylder personen det stadig.

ved arveforskud bliver det jo ført i protokol. det gør det andet med altalt
"lån" jo ikke

hilsen hans.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-06 10:43

hans skrev:

> Er der nogen forskel for arveforskud også give beløbet væk som man kan kalde
> et "lån" med aftale at det er uden tilbage betalingspligt. men hvis nogen
> spørger skylder personen det stadig.

Et lån skal betales tilbage. Et 'lån uden tilbagebetalingspligt'
er ikke et lån, men en gave.

Hvis et lån ikke er fuldt indfriet når forælderen dør, vil de
andre arvinger kræve det indfriet eller modregne det i
arvelodden.

Det med de fordelagtige rentefri lån som man kan give sine
nærmeste, er kun en måde at stille hurtige kontanter til rådighed
for dem på idet lånet kan være meget større end den skattefrie
gavegrænse, og et lån er jo ikke en indtægt og skal derfor ikke
beskattes.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 24-11-06 16:31

hans skrev:

> ved arveforskud bliver det jo ført i protokol. det gør det andet med altalt
> "lån" jo ikke

Der opereres ikke med noget der hedder "arveforskud" i skatte- og
afgiftslovgivningen. Det følger af boafgiftslovens § 23 stk. 3:

"Vederlag i forbindelse med afkald på forventet arv og forskud på
forventet arv anses som gaver."

Det er lidt anderledes hvis pengene/aktiverne er givet før 1/7 1995.

Derfor kan man godt i en familie føre protokoller over hvem der får hvad
hvornår, men det har ingen skatte- eller afgiftsmæssig konsekvens.

David