Fradrag mht. opretholdelse af indkomst
Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 23-11-06 02:26

Ja - det er en lidt kryptisk emne tekst, men forklaring følger..

Jeg er ledig, men via en service som hedder Teknik & Design udfører jeg
freelance arbejde.
Grundlæggende går det ud på at man som dagpenge modtager kan blive ansat
nogle timer ad gangen. Dette sker så via Teknisk & Design som er et
samarbejde mellem TL & Prosa.
I princippet ansætter jeg Teknik & Design til at ansætte mig for de timer
som et firma skal faktureres for. På denne måde er jeg stadig lønmodtager.
Altså - selvom jeg ikke er et firma, kan der sendes en regning eksl. moms
til et firma. Ud af dette honorar betaler jeg så Teknik & Design som så
ansætter mig og betaler feriepenge m.v.
Det lyder sikker meget kryptisk - men så er det måske værd at kigge på
www.teknikogdesign.dk.

Nå - men mit spørgsmål er flg.:
Jeg er ansat som lønmodtager via Teknik & Design, til en timeløn jeg selv
fastsætter i samarbejde med kunden.

Vil det være muligt at fratrække driftsmidler - som f.eks. bærbar PC til at
kunne varetage dette job.
Det skal bemærkes at jeg beskæftiger mig med programmering af PC & PLC hvor
en PC er nødvendig, og hvor det implicit forventes man selv stiller
arbejdsredskaber til rådighed.

Jeg er naturligvis klar over at det var et mindre problem hvis jeg havde et
CVR nummer, men til 16% af min indkomst var det måske værd at overveje om
dette var en enklere løsning end CVR og revisor m.,v., når der er tale om et
begrænset antal timer.
Problemet er blot de driftsmidler der skal til for at opretholde indkomsten.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-11-06 09:15

"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"
<nospamfilterforsex001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse

> Nå - men mit spørgsmål er flg.:
> Jeg er ansat som lønmodtager via Teknik & Design, til en timeløn jeg selv
> fastsætter i samarbejde med kunden.

- ja det burde din a-kasse og fagforening kunne fortælle dig. Men i min
branche siger de (journalisternes a-kasse og journalistforbundet), at det
meget nemt bliver noget shit fordi det kan blive uklart om din
hovedbeskæftigelse (der hvor du har din primære indtægt) er det ene eller
det andet. Generelt lyder anbefalingen, at vil du drive din egen butik har
du selvfølgelig driftomkostninger men alt andet skal du holde dig fra.
Desuden ligger der jo i timebetalingen for freelancearbejde også betaling
for egen arbejdsplads (ellers får du for lidt )

ras

Fra : bem

Dato : 23-11-06 11:00

> [...]

> om et begrænset antal timer.
> Problemet er blot de driftsmidler der skal til for at opretholde

Der er sådan set ikke noget til hinder for, at Teknik og Design, hvor du jo
så teknisk set vil være almindelig ansat, fratrækker f.eks. en computer og
derefter som løn udbetaler dig, hvad der måtte være til overs. Problemet er
bare, at så er det jo Teknik og Design, der formelt ejer computeren, da det
jo er dem som arbejdsgiver, der har betalt den. Derfor kan de ikke uden
videre efterfølgende skattefrit overdrage den til dig til eje.

/Bo

Fra : David T. Metz

Dato : 23-11-06 12:05

Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.) skrev:

> Vil det være muligt at fratrække driftsmidler - som f.eks. bærbar PC til at
> kunne varetage dette job.

Du kan ikke samtidig være lønmodtager og selvstændig.

Som lønmodtager vil det bedste være at aftale en PC-ordning med
TeknikogDesign - se evt. her:
https://www.tastselv.toldskat.dk/BindForh/SKAT.aspx?oID=103976&chk=201252#pos
(giver en advarsel om certifikat - ignorer)

> Det skal bemærkes at jeg beskæftiger mig med programmering af PC & PLC hvor
> en PC er nødvendig, og hvor det implicit forventes man selv stiller
> arbejdsredskaber til rådighed.

Det forventes vel at arbejdsgiver gør det ...

> [...]
> dette var en enklere løsning end CVR og revisor m.,v., når der er tale om et

Hvis det er meget lidt behøver du ikke en revisor. Du kan overveje at
spørge ovre i dk.erhverv hvor du kan få råd om hvor let eller svært det er.

Hvis TeknikogDesign ikke hjælper dig med at skaffe kunder, så er det
formodentlig en dyrere løsning for dig end at bruge en revisor og
administrativt kun en marginal lettelse.

På den anden side er det en lettest hvis du modtager supplerende
dagpenge, men det kan du alligevel kun i en begrænset periode - og reelt
er det omgåelse af reglerne hvis du selv bruger tid på at skaffe kunder.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 23-11-06 12:07

David T. Metz skrev:

> Du kan ikke samtidig være lønmodtager og selvstændig.

Ja, det kan man selvfølgelig godt. Pointen var at det samme arbejde kan
ikke både være selvstændig og lønmodtagerbeskæftigelse.

David

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-11-06 12:20

David T. Metz wrote:

> Ja, det kan man selvfølgelig godt. Pointen var at det samme arbejde
> kan ikke både være selvstændig og lønmodtagerbeskæftigelse.

Jo det kan det vel i princippet?

eks
Selvstændig programmør arbejder igennem længere tid for samme virksomhed
Skat er tilbøjelig til at vurdere dette som alm lønarbejde
Lign arbejde udføres i samme periode ved virksomheder men i korte perioder -
fx efterfølgende tilretninger

Men du tænker måske på samme arbejde i samme virksomhed?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : David T. Metz

Dato : 23-11-06 12:43

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> Skat er tilbøjelig til at vurdere dette som alm lønarbejde
> Lign arbejde udføres i samme periode ved virksomheder men i korte perioder -

Hvis det er i samme periode at man har en stor og flere små kunder så
mener jeg ikke Skat vil bedømme det som lønmodtagervirksomhed, men det
kan bero på konkrete detaljer.

> Men du tænker måske på samme arbejde i samme virksomhed?

Ja, jeg tænker på fx en given opgave.

David

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-11-06 12:21

Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.) wrote:

> Jeg er ansat som lønmodtager via Teknik & Design, til en timeløn jeg
> selv fastsætter i samarbejde med kunden.

Tag udgangspunkt i fx hvordan en tømrer er aflønnet
Han stiller typisk selv eget værktøj til rådighed

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!