nethandel - hvorfor må man dette?
Fra : Peter T.

Dato : 21-11-06 03:40

Dette er fra andet øre (og ikke tredje).

En god bekendt bestiller et spil til 99 kr, men det forkerte kommer frem.
Det bliver sendt tilbage, men butikken påstår, at en omkostningerne for
returvarer åbenbart koster 35 kr. Og derudover kan han få en gavekort på
spillets tilsvarende beløb - altså de 99 kr. Men han kan ingen penge få.

Den bekendte ved godt, ligesom mig, at butikkens handlijng er på kanten.
Men min bekendte gider desværre ikke gøre mere ved det, da det "kun" drejer
sig om 99 kr, hvilket jeg brokker mig over.

Butikkens handlemåde er velsagtens klart ulovlig. Men hvilke paragraffer
bryder butikken helt præcist?

Og hvem skal der klages til?

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Peter T.

Dato : 21-11-06 03:42

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Butikkens handlemåde er velsagtens klart ulovlig. Men hvilke
> paragraffer bryder butikken helt præcist?

Og emnelinjen er naturligvis elendigt formuleret. Jeg er træt...

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-06 04:07

Peter T. skrev:

> [...]

> En god bekendt bestiller et spil til 99 kr, men det forkerte kommer frem.
> Det bliver sendt tilbage, men butikken påstår, at en omkostningerne for

Butikken forveksler en mangelsbeføjelse med en returnering.

Hvis din makker havde fået den rigtige vare, men fortrudt
handelen, skulle han betale returportoen.

Imidlertid foreligger der en mangel ved varen (den er forkert),
og det problem skal sælger klare uden udgift og uden væsentlig
ulempe for køber.

Det er købelovens § 78 der er aktuel:

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
   væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
   køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
   købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
   uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
   sælgerens regning.

Ophævelse af købet vil betyde at han skal have hver en øre
tilbage fra sælger.

> Butikkens handlemåde er velsagtens klart ulovlig. Men hvilke paragraffer
> bryder butikken helt præcist?

> Og hvem skal der klages til?

I første omgang kan man forklare dem deres fejl. Måske er det
nok. Ellers er der ingen andre klageinstanser end en civil
retssag, og det er urealistisk.

Alternativet - at give butikken dårlig omtale i debatgrupper og
på nettet - er ofte effektivt.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 21-11-06 09:33

On 21 Nov 2006 02:39:57 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

> [...]
>returvarer åbenbart koster 35 kr. Og derudover kan han få en gavekort på
>spillets tilsvarende beløb - altså de 99 kr. Men han kan ingen penge få.

Kontakt banken/PBS, forudsat der er betalt med Dankort, og forklar
varen aldrig er nået frem. De skal derefter tilbageføre pengene,
længere er den ikke. Det er så op til butikken at bevise, at du har
modtaget varen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-11-06 09:41

Henning wrote:

> [...]
> varen aldrig er nået frem. De skal derefter tilbageføre pengene,
> længere er den ikke. Det er så op til butikken at bevise, at du har

Det trick mener jeg ikke kan benyttes hvis man har modtaget en pakke
Jeg ved det - det giver nogle muligheder for de lyssky

Men du har ret i at den rigtige vare ikke er nået frem, såehh

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!