Inhabilitet og hvordan man skal forholdes ~
Fra : Peter eller Line

Dato : 20-11-06 18:10

Hej alle

I en situation hvor A kræver erstatning fra en virksomhed hvor B bliver
sagsbehandler på sagen, hvordan skal B så forholde sig, når følgende kommer
frem:

B har en gudsøn (C) der tigger B om at give A erstatningen, da A er C´s
svigerfar. Jeg kan se i forvaltningsloven kap 2 §3 stk 2 at der er nævnt
nogle personer. Går denne sag ind og gør B inhabil i forhold hertil? Og
såfremt B er inhabil hvordan skal han så forholde sig? Er overbevist om at
der er noget jeg har overset...

Og i en sag som ovennævnte (en ikke afgjort erstatningssag), kan en
journalist da få aktindsigt når han opdager at B (hvis han er) er inhabil
selvom sagen kører? Det er en offentlig myndighed.

Venligst
Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 21-11-06 15:21

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> såfremt B er inhabil hvordan skal han så forholde sig? Er overbevist om at

I loven er nævnt beslægtede og besvogrede personer.
C er i dette tilfælde svigerfar til en gudsøn til sagsbehandleren. Det
ligger ikke lige for, at inkludere dette i lovens definitioner, men hvordan
præcedens er skal man nok være advokat, med erfaring i lignende sager for at
afgøre.

Hvis B selv af egen drift vil påberåbe sig inhabilitet isagen (hvis han
efter sit eget skøn er for nært knuttet til gudsønnens svigerfar), må han
meddele det til sin chef efter de retningslinjer der formodentlig konkret er
givet på arbejdspladsen.

Men er B ene sagsbehandler? Derskal træffes en afgørelse om en erstatning,
og der er vel ikke B alene,der træffer den afgørelse.
Hvilket lovområde befinder vi os i?

> Og i en sag som ovennævnte (en ikke afgjort erstatningssag), kan en
> journalist da få aktindsigt når han opdager at B (hvis han er) er inhabil
> selvom sagen kører? Det er en offentlig myndighed.

En journalist kan altid få aktindsigt efter offentlighedsloven, men det er
en begrænset aktindsigt, fordi den populært sagt kun omfatter indgående og
udgående meddeleser om sagen. Interne arbejdspapirer er ikke omfattet.
Men journalisten vil altså kunne se, hvilke medarbejdere der har medvirket i
korrespondancen, og de afgørelser der sendes ud til sagens parter.

/Per