Social hjælp -- hvad gør man??
Fra : KubikH

Dato : 19-11-06 21:07

En person i min familiekreds, bosat på Fyn, er i denne situation:
Mistet arbejdet, og understøttelsen rækker ikke til de faste udgifter.
Har ladet den "køre" for længe, så terminen er ikke betalt.
Har forsøgt at sætte huset til salg, men det er i ringe stand, og kan ved
salg nok ikke dække restgælden.
Derfor kniber det også med interesse fra ejendomsmæglere.
Kommunen har måttet betale for en opfyldning med olie, 500 liter ( "det
måtte række til tvangsauktionen")
De har også betalt en lysregning, 2 gange
Kommunen vil ikke give tilskud til boligydelsen, men giver "nødhjælp", efter
dokumentation.
Kommunen kræver fremmøde på arbejdsprøvning, transport kan kun foregå ved
egen bil.
Dieseludgifter dækkes efter dokumentation, dog maks kr. 1000,- / md. minus
skat dvs der er 512,- tilbage.

Sagsbehandlerens kommentar har igennem sagen været:

"Det er billigst for os, hvis du går på tvangsauktion.
Så kan vi bagefter sætte dig ind i en 1 værelses"

Jeg forventer ikke at systemet forgylder nogen, men kan dette være rigtigt
??
Nogen gode input, til hvordan denne situation tackles?
Nogle praktiske løsningsmodeller??
Mvh
Niels

Fra : David T. Metz

Dato : 19-11-06 21:31

KubikH wrote:
> En person i min familiekreds, bosat på Fyn, er i denne situation:
> Mistet arbejdet, og understøttelsen rækker ikke til de faste udgifter.

Jeg gætter på du mener "kontanthjælp" - idet du nedenfor taler om
kommunen og sagsbehandleren der?

> [...]
> Så kan vi bagefter sætte dig ind i en 1 værelses"
>
> Jeg forventer ikke at systemet forgylder nogen, men kan dette være rigtigt

Ja.

> Nogen gode input, til hvordan denne situation tackles?

Det "nemmeste" er at skaffe en indtægt der kan dække udgifterne, dvs. et
job. Siden du spørger er der formodentlig grunde til at det ikke er så
nemt for vedkommende, hvilket jeg formoder også afspejles af at der er
varslet arbejdsprøvning.

Hvis det er relevant kan man søge førtidspension, men det er lidt svært
at gennemskue for udenforstående om det ville kunne dække udgifterne bedre.

Sagen er altså at udgifterne ikke står mål med indtægterne.
Kontanthjælpen er sat i verden for at hjælpe i den slags situationer,
men ikke for at hjælpe folk med at øge deres formue. Giver man penge til
terminer så er det direkte til formuen, hvorfor hovedreglen er at det
gør man ikke.

> Nogle praktiske løsningsmodeller??

Sagsbehandlerens formulering er måske ufølsom, men det er den vej det
bærer når udgifter er større end indtægter: udgifterne skal reduceres.
Hvis ikke man vil have en måske ufølsom sagsbehandler til at vælge for
en kan man prøve at skaffe en lejebolig selv og straks sætte huset på
tvangsauktion.

David

Fra : Ann

Dato : 19-11-06 21:59

KubikH skrev:
> [...]
> ??
> Nogen gode input, til hvordan denne situation tackles?

Hej Niels

Ud fra de oplysninger du giver om dækning af transportudgifter ved
arbejdsprøvning kan jeg udlede, at dit familiemedlem ikke modtager
understøttelse fra en A-kasse men kontanthjælp fra kommunen.

Nu ved jeg/vi ikke hvad dit familie har af privatforbrug og hvor lang
tid vedkommende har været uden arbejde, men principperne i
kontanthjælpen er at den ydelse man får udbetalt skal dække både
boligudgifter samt øvrige udgifter til forsørgelse.
Som jeg ser det har vedkommende formentlig ikke betalt termin og varme
og el - hvad er de penge brugt til?

Som jeg læser din fremstilling er sagen behandlet i kommunen efter de
gældende regler i lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Jeg ser heller ikke nogen ide i, at kommunen går ind og hjælper med
betaling boligudgifter, når vedkommende ikke selv har midler til at
betale hverken el eller varme selv når der ikke er afholdt
boligudgifter.

Forslag til bedring af økonomien må være at vedkommende finder sig
et job til en bedre løn end kontanthjælp. Finder sig et lille
værelse snarest muligt og søger kommunen om hjælp til betaling af
indskuddet (tilbagebetalingspligtigt) og så dels for afviklet gæld og
dels får styr på økonomien igen.

Det er formentlig for sent at kontakte kreditforening/bank for
omlæg/henstand med lånene - ellers er det også en mulighed.

Kontakter lokal advokatvagt (gratis) for rådgivning af om der er
mulighed for gældssanering.

Lov om aktiv socialpolitik ses her:
http://147.29.40.91/delfin/html/a2005/0100929.htm

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats ses her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050068529-REGL

De bedste ønsker

Ann

Fra :    ab©

Dato : 19-11-06 23:30

"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev i en meddelelse
> Sagsbehandlerens kommentar har igennem sagen været:
>
> "Det er billigst for os, hvis du går på tvangsauktion.
> Så kan vi bagefter sætte dig ind i en 1 værelses"

Det kunne godt lyde som Faaborg Kommune - hvis det er tilfældet vil
kontakt til én af de (få) gode og socialt indstillede advokater i byen være
en rigtig god idé.

Der er temmelig sikkert indblandet et pengeinstitut i økonomien - et godt
sted at begynde. Og at en ejendomsmægler skulle være tilbageholdende lyder
ikke helt rigtigt. En god ejendomsmægler har jo daglig kontakt med både de
lokale pengeinstitutter og kreditforeningen - ingen ønsker jo at tabe mere
end højest nødvendigt, så det er som med anden førstehjælp: først forsøge at
begrænse skadens udvikling. Selv efter en evt. tvangsauktion skal huset jo
sælges (hvis PI eller KF overtager).

Noget andet er så, at udenforstående (i særdeleshed familiemedlemmer)
sjældent bliver præsenteret for den fulde sandhed - alligevel er der altid
en løsning.

ab©

Fra : KubikH

Dato : 20-11-06 17:11

"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen gode input, til hvordan denne situation tackles?
> [...]

Hej
Tak for input !
Jeg har læst lidt på link mm. og er blevet lidt klogere.

Bare for at præcisere:
Personen har rygskade, og har fået tilkendt erstatning efter en arbejdsskade
Personen er på kontanthjælp, og har hævet og brugt sin pensionsopsparing til
at "fylde hullet" mellem kontanthjælp, og de faktiske udgifter.
Dette i håbet om at finde et job, og klare tingene selv.
Har været ret opsøgende, også langt uden for oprindelige jobområde, og har
presset kommunen for at blive arbejdsprøvet / efteruddannet
Nu er tiden gået, pensionsopsparingen er brugt op, og udgifterne er nu
større end kontanthjælpen.(Deraf ubetalte regninger)
Derfor nu "nødhjælp", og endelig jobprøvning.
Forsøger til stadighed at realisere huset, men det er ikke attraktivt, og
formår, ved et evt. salg, ikke at dække restgæld mm.
Tak for svarene

mvh
Niels

Fra : ab

Dato : 21-11-06 01:29

> Forsøger til stadighed at realisere huset, men det er ikke attraktivt, og
> formår, ved et evt. salg, ikke at dække restgæld mm.

Det varer nok ikke længe inden, det ikke drejer sig om hvorvidt et salg er
"attraktivt" - så siger min erfaring mig, at det er meget bedre at gøre
noget ved problemerne inden andre kommer og "løser" problemerne for én

ab

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-11-06 08:26

ab wrote:

> Det varer nok ikke længe inden, det ikke drejer sig om hvorvidt et
> salg er "attraktivt"

Huset er ikke attraktivt - dvs svært at sælge ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : ab©

Dato : 21-11-06 15:31

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Huset er ikke attraktivt - dvs svært at sælge ...

Det er kreditorerne ret kolde overfor

ab©

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-11-06 15:47

ab© wrote:

> Det er kreditorerne ret kolde overfor

Ja det er jeg med på

Ikke attraktivt = Huset er forsøgt solgt men det er ikke skred i sagen fordi
der ikke er købere til huset
Dvs man har forsøgt at gøre noget ved "problemet"

Fra : KubikH

Dato : 22-11-06 18:04

> Ja det er jeg med på
>
> Ikke attraktivt = Huset er forsøgt solgt men det er ikke skred i sagen
> fordi der ikke er købere til huset
> Dvs man har forsøgt at gøre noget ved "problemet"

Jeps
Det er rigtigt set
Mvh
Niels