Nægte at handle med kunde
Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-11-06 23:09

Kan en butik nægte at handle med en kunde fordi vedkommende er mand og
iklædt kjole?

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29049

--
/Frank Leegaard

Fra : K+T

Dato : 19-11-06 08:47

Det er da almindelig sund fornuft at man afviser en kunde, som man ikke
bryder sig om.
Det er trods alt butiksindehaverense ejendom fjolset træder ind på - og der
bestemmer butiksindehaveren vist selv, hvem der skal have adgang.

Knud

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 19-11-06 09:20

On Sun, 19 Nov 2006 08:47:12 +0100, "K+T" <xkt.bit@bit.dk> wrote:

> [...]
>Det er trods alt butiksindehaverense ejendom fjolset træder ind på - og der
>bestemmer butiksindehaveren vist selv, hvem der skal have adgang.

Det var ikke det der blev spurgt om, der blev spurgt om juraen i det.
Jura og sund fornuft er ikke altid foreneligt størrelser
/Lars
--
www.tomtompoi.dk. Gratis POI til alle
www.progressio.dk

Fra : Jakob

Dato : 19-11-06 10:52

Viborg Stift Folkeblad havde snakket med en "juraekspert" om sagen, og han
mente bestemt ikke at det var i orden, fordi det var forskelsbehandling:

Juraekspert: Det må man ikke

En butiksindehaver bevæger sig ud på tynd is, hvis butikken nægter at handle
med mænd i kvindetøj. Det er en overtrædelse af loven om forbud mod
forskelsbehandling.
Det siger loven
Loven siger klart, at den som erhvervsmæssigt afviser at betjene en kunde på
grund af race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse, tro eller seksuel
orientering er hjemfalden til straf, der går fra bøde til fængsel indtil
seks måneder.
- Hvis bemærkningen om kundens påklædning er sagt som beskrevet for mig, så
hører det ind under loven om forskelsbehandling, vurderer lektor Sten
Schaumburg-Müller, Juridisk Institut på Århus Universitet.
Det var samme lov, der var i brug i Pizza Åge-sagen. På grund af manglende
opbakning til Irak-krigen i 2003, afviste Pizza-Åge tyske og franske
turister i sin butik på Fanø. Det gav otte dages fængsel.
Om der bliver en sag ud af det mellem Kjole-Ole og B&O-butikkens indehaver
afhænger af, om der kommer en anmeldelse eller om politiet selv tager sagen
op.

Fra : N_B_DK

Dato : 19-11-06 11:49

In news:45602962$0$20328$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Jakob <whisky@***post4.tele.dk> typed:
> Viborg Stift Folkeblad havde snakket med en "juraekspert" om sagen,
> og han mente bestemt ikke at det var i orden, fordi det var
> forskelsbehandling:

Manden fik at vide han kunne komme igen, hvis han kom i anstændigt tøj, det
har intet med seksualitet at gøre, men om at forretningen gerne vil have
deres kunder ikke kommer i kedeldragt med lort op til knæene, ganske som
mange andre steder hvor der er dresscode.

Gad vide om selv samme jura ekspert ville møde op i retten iført Bahamas
skjorte, og gamacher, sikkert ikke, og hvorfor mon ikke ? fordi man som
advokat osv. ikke møder op i hvad som helst, men er anstændige i ens
påklædning.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jakob

Dato : 19-11-06 12:10

> [...]
> have deres kunder ikke kommer i kedeldragt med lort op til knæene, ganske
> som mange andre steder hvor der er dresscode.

Nu var det vist ikke med i den artikel som Frank henviste til, men manden
har tidligere handlet i butikken uden problemer, så det er ikke en
gennemgående politik at man ikke som mand må komme i butikken i kjole

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-11-06 17:49

"Jakob" <whisky@***post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> opbakning til Irak-krigen i 2003, afviste Pizza-Åge tyske og franske
> turister i sin butik på Fanø. Det gav otte dages fængsel.

Jo, men der var det pga national oprindelse (tysk eller fransk). Her er det
tøjet, der er begrundelsen, og tøj står ikke på listen. Spørgsmålet er om
det at være transvestit kunne være en seksuelt orientering, men i følge dem
selv er det ikke.

Mvh Maria

Fra : Dan Andersen

Dato : 20-11-06 12:21