Skat - øvrige lønmodtagerudgifter
Fra : Martin Johansen

Dato : 17-11-06 09:09

Er her nogen som har erfaring med at udfylde denne rubrik på selvangivelsen?

Jeg har et konkret spørgmål som jeg vil vide om er fradragsberettiget:
I mit jobopslag var der et krav om at jeg kan stille bil til rådighed for
besøg hos kunder mm.
Jeg får den skattefri godtgørelse 3,30 udbetalt pr. km jeg kører så det er
ikke fradragsbettetiget (forståeligt nok).
Men - nu har jeg købt mig en ny mere præsentabel bil nummer 2 som jeg bruger
til kundebesøg. Kan jeg fratrække denne udgift på min selvangivelse?

Håber nogen kan hjælpe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-11-06 09:16

> Men - nu har jeg købt mig en ny mere præsentabel bil nummer 2 som jeg
> bruger
> til kundebesøg. Kan jeg fratrække denne udgift på min selvangivelse?

Nej det kan du ikke. Det er jo bare et transportmiddel (set med
skattevæsnets øjne), og dine kunder ser ikke din bil, så det er fløjtende
ligegyldigt om den der præsentabel eller ej.

Mvh Maria

Fra : Martin Johansen

Dato : 17-11-06 10:41

> Nej det kan du ikke. Det er jo bare et transportmiddel (set med
> skattevæsnets øjne), og dine kunder ser ikke din bil, så det er fløjtende
> ligegyldigt om den der præsentabel eller ej.

Ejerskab af bil er jo netop en forudsætning for at jeg har arbejdet. At det
er min nummer 2 bil var sådan set bare for at understrege at jeg har en til
privat kørsel og en til firmakørsel så det er nemmere at skelne
problemstillingen.

Kan denne forudsætning for bil ikke høre under lønmodtagerudgifter da det er
et arbejdsværktøj, ligesom min viden f.eks (som arbejdsgiver heller ikke
ejer)?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-11-06 11:47

> [...]
> det er min nummer 2 bil var sådan set bare for at understrege at jeg har
> en til privat kørsel og en til firmakørsel så det er nemmere at skelne

Det gør ingen forskel. Du får 3,30 kr pr km til betaling af dit
transportmiddel. Om du har en, to eller ti biler gør ingen forskel, ligesom
det er uden betydning om du kører i en 15 år gammel mazda eller en spritny
dyr bil.

> Kan denne forudsætning for bil ikke høre under lønmodtagerudgifter da det
> er et arbejdsværktøj, ligesom min viden f.eks (som arbejdsgiver heller
> ikke ejer)?

Du får jo allerede dækket dine udgifter til "arbejdsværktøj" i form af 3,30
kr pr km. Du kan ikke også få fradrag for bilen.
Hvis du har firmabil, får du heller ikke fradrag for kørte km. Det er to
afregningsformer for samme udgift.

Mvh Maria

Fra : Martin Johansen

Dato : 17-11-06 11:52

> [...]
> 3,30 kr pr km. Du kan ikke også få fradrag for bilen.
> Hvis du har firmabil, får du heller ikke fradrag for kørte km. Det er to

Kender du til en afgørelse eller andet der kan støtte dit udsagn?
Jeg mener, jeg har udgift til mit værktøj selvom jeg kører 0 kilometer.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-11-06 12:00

http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm

> Jeg mener, jeg har udgift til mit værktøj selvom jeg kører 0
> kilometer.

Jow det koster at have bil

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Martin Johansen

Dato : 17-11-06 13:12

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm

Jeg kan kun se at der bliver kompenseret for de km der bliver kørt. Der står
intet om at anskaffelsesprisen dækkes for godtgørelsen.
Er jeg helt på et vildspor?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-11-06 13:32

Martin Johansen wrote:

> Er jeg helt på et vildspor?

jeps

Ellers tag en snak med Skat om problematikken
De skal vejlede dig - og få det på skrift

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!