Hvad kan generalforsamligen pålægge en
Fra : Peter Makholm

Dato : 16-11-06 10:19

Jeg er medlem af en forening der har en egenkapital på ~10
millioner. Det er en interessegruppe som ikke har nogle specielle
forpligtelser.

Til generalforsamligen er der stillet et forslag:

Bestyrelsen i XXXX pålægges under punktet godkendelse af regnskab på
den ordinære generalforsamling altid at give en udførlig status for
foreningens økonomi i indeværende år.

[... Uddybning og begrundelse ...]

NB: bestyrelsen har tidligere rapporteret visse tal, men jeg mangler
et krav om åbenhed i vedtægterne/forretningsordenen.

Det er helt klart ikke udformet på en måde der kan bruges som
vedtægtsændring og den eneste forretningsorden der findes er
bestyrelsens, hvorom det i vedtægterne eksplicit står "Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden".

Nogle bud på hvilke konsekvenser det vil have at vedtage et sådan
forslag og hvilken status vil forslagsteksten få efterfølgende?

Og nej, det er ikke fordi at jeg har noget imod at der på
generalforsamligen gennemgås et år til dato-regnskab. Jeg er bare
nysgerig.

//Peter Makholm

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-11-06 11:22

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
> [...]
> vedtægtsændring og den eneste forretningsorden der findes er
> bestyrelsens, hvorom det i vedtægterne eksplicit står "Bestyrelsen

Står der ikke noget i vedtægterne om generalforsamlingen og dens
minimums-dagsorden?
I så fald synes jeg da det passer ind der..

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-11-06 11:40

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
>
> Står der ikke noget i vedtægterne om generalforsamlingen og dens
> minimums-dagsorden?
> I så fald synes jeg da det passer ind der..

Jo, men som sagt, så kan jeg ikke læse det som et forslag til
en vedtægtsændring. Havde det været en vedtægtsændring skulle det
igennem en omstændig process for at blive vedtaget og gennem en
omstændig process for senere at blive ændret.

Men nu opfatter jeg det lidt som at man forsøger at omgå denne lidt
besværlige process ved at omdefinere et bestemt punkt på
minimumsvedtægterne til at betyde noget lidt specielt. Og spørgsmålet
er så 'kan man det?'

Alternativt kan generalforsamlingen, der ifølge vedtægterne er
foreningens øverste myndighed, overtrumfe vedtægternes bestemmelse om
at bestyrelsen selv laver sin forretningsorden? Når det står i
vedtægterne er det vel effektivt delegeret ud af generalforsamlingens
magt?

Kunne man fortolke forslaget som et 'Næste år skal bestyrelsen på
generalforsamlingen fremlægge det beskrevne år til dato-regnskab' og
så skal der vedtaget et ligende forslag for at binde den efterfølgende
bestyrelse.

Der er klar tradition for at der fremlægges et år til dato-regnskab,
så der ville nok blive noget uro hvis det ikke skete. Men nu går
forslaget netop på at formaliserer og nedskrive denne tradition og så
skal det altså være i orden.

//Peter Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-11-06 13:08

"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> writes:

> Man kan hvad der er flertal for på en generalforsamling. Det må være muligt
> at stille et forslag på generalforsamlingen, eventuelt udarbejde et
> modforslag i god tid inden, som præciserer i hvilken detaljeringsgrad, man
> ønsker regnskabet i. Og hvorfra og hvortil i tid.

Det vil sige at vi kan vedtage en fortolkning af vedtægterne, der så
har samme bindende virkning som hvis det stod i vedtægterne indtil vi
vedtager noget andet.

//Peter