Christian Madsen <svar@venligsther.dk> writes:
> Martin Jørgensen kom med følgende:
>> "QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk> writes:
>>
>>> Jeg har gennemlæst betingelserne hos QXL
>>>
>>> Jeg vil så ikke gøre det store for at få sælger til at udlevere i
>>> det at prisen på
>>> en tilsvarende helt ny ikke er meget højere, men det var nu mere
>>> gennerelt omkring
>>> vare sat til salg på QXL hvor mindsteprisen er opnået var
>>> forpligtiget til salg.
>>
>> Der er vel tale om et civilkøb ifl. KBL og så gælder §25 vel jvf. §23 og
>> 24, så sælgeren er forpligtet til at svare erstatning, hvis han har
>> "solgt" for billigt og køberen går ud og køber den samme vare til en
>> dyrere pris et andet sted? Men det er nok ikke nemt at få igennem uden
>> at skulle bruge en masse tid, måske på ingenting. Men alligevel:
>> Juridisk set?
>>
>>
>> Best regards
>> Martin Jørgensen
>
> Der er faktisk tale om et forbrugerkøb, også selvom QXL mener det
> modsatte. Der har været en artikel om det i UfR B. Jeg kan evt. finde
> den til dig hvis det er?
Nåh, nej... Jeg kan godt huske at der har været skrevet noget om det
herinde tidligere... Noget med at qxl mener at de kun formidler varen...
> Jeg har også hørt at forbrugerombudsmanden har lavet en udtalelse om
> emenet, men har ikke selv læst den.
Hvad mener du så: Kan der kræves erstatning? Og af hvem?
Argumentationen for at det er forbrugerkøb må være at qxl fremstår som
sælgeren og qxl er erhvervsdrivende, men det er jo ikke qxl's fejl at
"privatperson-sælgeren" springer fra, blot for at adskille de 2
"sælgere" fra hinanden.
Uanset typen af køb, kan man kræve erstatning efter KBL?
Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk