Opsigelsesvarsel i forbindelse med jobskif~
Fra : AC

Dato : 13-11-06 22:19

Hej alle kloge hoveder,

Jeg har fået nyt job og i forbindelse med dette har jeg sagt det gamle
op per 11/11. Jeg arbejder som sælger i en forretning og burde høre ind
under funktionærloven. Jeg er dog ansat som deltidssælger og derved
hører jeg vel ikke under funktionærloven (<8 timer i ugen). Jeg kan se
at der findes noget der hedder EU's deltidsdirektiv der skal sikre
deltidsarbejdere samme rettigheder som fuldtidsansatte. Jeg kan dog ikke
finde noget i direktivet om opsigelsesperioder, (ved hellere ikke om det
burde høre ind under det), men burde dette direktiv ikke tilsidesætte
alle andre aftaler der nu måtte være lavet med arbejdsgiver? Min
arbejdsgiver mener at jeg først kan blive opsagt per 31/12 hvilket jeg
synes er ret træls da jeg regnede med 1 måned fra 11/11.

Til sidst vil jeg lige høre om en arbejdsgiver kan "bestemme" hvor mange
timer man skal komme hver uge når nu man netop er ansat som deltids. Jeg
har vagter hvert eneste dag de næste par uger og det harmonerer ikke
med mit studie.

Mvh,
A.C.

Fra : Codexx

Dato : 13-11-06 22:55

AC skrev:
> [...]
> arbejdsgiver mener at jeg først kan blive opsagt per 31/12 hvilket jeg
> synes er ret træls da jeg regnede med 1 måned fra 11/11.

Hvilken begrundelse giver han?

> [...]
> timer man skal komme hver uge når nu man netop er ansat som deltids. Jeg
> har vagter hvert eneste dag de næste par uger og det harmonerer ikke

Har du en ansættelseskontrakt?, hvis ja, hvad siger den?

Er du dækket af en overenskomst?

/Bacher

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-06 05:14

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

> [...]

Korrekt.

Hvilken rettighed vil du gerne have?

Du skal nok ikke begynde at lede alt for længe. Normalt er det jo en
fordel med et langt opsigelsesvarsel, men du står i den omvendte
situation: Du vil gerne have et kort opsigelsesvarsel.

> Hvilken begrundelse giver han?

Normalt opsiges man med en måneds varsel til månedens udgang. Men som
timelønnet, tror jeg ikke der er en måneds opsigelsesvarsel. Det lyder
helt urimeligt i den her situation. De steder hvor jeg har været
timelønnet har jeg nærmest kunnet skride fra den ene dag til den anden -
eller måske med 14 dages varsel.

Du kan fortælle arbejdsgiveren at funktionærlovens opsigelsesvarsel ikke
gælder for dig og at du derfor stopper om en/to uge(r) pga. travlhed på
studiet og se hvad han siger til det. Det har jeg gjort et par gange
uden problemer.

Du må jo bare sige at du ikke kan alle de dage og at han bare kan fyre
dig, hvis han vil. Hvis det var mig, ville jeg sige at jeg kun kunne
arbejde om mandagen f.eks... Så må han tage til takke med det.

> Har du en ansættelseskontrakt?, hvis ja, hvad siger den?
>
> Er du dækket af en overenskomst?

Hvis nej: Igen: Jeg ville jeg sige: "jeg kommer ikke om længere efter 1
uge (evt. 2), men nu har du lidt tid til at finde en erstatning for mig,
hvilket må være rimeligt, hygge-hejsa".

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : AC

Dato : 14-11-06 12:08

AC skrev:
> [...]
> timer man skal komme hver uge når nu man netop er ansat som deltids. Jeg
> har vagter hvert eneste dag de næste par uger og det harmonerer ikke

I min kontrakt står der ikke noget om at jeg skal være der er vist antal
timer per uge. Jeg er som skrevet i kontrakten ansat som "sælger
ekstrahjælp". Under arbejdstid står der: arbejdstiden følger selskabets
interne arbejdsskemaer".

Længere ned under opsigelse står der at hvis det kan påvises at
medarbejderen indenfor de seneste 3 måneder har haft en gennemsnitlig
arbejdsuge på 8 timer eller mindre vil Medarbejderen ike være at
betragte som funktionær og det gældende opsigelsevarsel vil derfor være:
Fra medarbejderens side er opsigelsesvarlset 1 måned til udgangen af en
måned.."

Er dette bordet fanger? Skal lige nævnes at vi i firmaet ikke er dækket
af nogen overenskomst. Jeg tænker bare på at hvis funktionærloven ikke
gælder for mig, og hvis der ikke er nogen overenskomst kan de så tvinge
mig til at have det opsigelsesvarsel som jeg har skrevet under på? Er
det lovligt?

Og hvis han mener at jeg ikke kan følge funktionærloven så skal jeg vel
hellere ikke have flere end 8 timer i ugen.

Ved godt det er mange spørgsmål på en gang men håber at I forstår mit
problem. Vil jo også gerne slutte af på en god måde hvis nu jeg skulle
få brug for en anbefaling senere.

Mvh,
A.C.

Fra : joke

Dato : 14-11-06 14:31

"AC" <actemp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved godt det er mange spørgsmål på en gang men håber at I forstår mit
> problem. Vil jo også gerne slutte af på en god måde hvis nu jeg skulle få

Hvad siger fagforeningen om sagen ?.

Det er altid en god ide at fremvise sin ansættelses kontrakt til sin
fagforening eller anden kompetent person inden man skriver under.

Hvis du ikke er under en overenskomst hos firmaet og accepteret et
opsigelsesvarsel i en kontakt er du nok bundet af det, kan måske løses ved
at betale firmaet en kompensation for at holde tidligere.

Hilsen

Johnny

Fra : AC

Dato : 14-11-06 16:33

joke skrev:
> [...]
> opsigelsesvarsel i en kontakt er du nok bundet af det, kan måske løses ved
> at betale firmaet en kompensation for at holde tidligere.

Jeg er ikke medlem af en fagforening. Økonomisk kompensation har jeg
ikke tænkt på men ja kunne vel være en mulighed.

Mvh.
A.C.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-11-06 17:55

AC <actemp@gmail.com> writes:

> [...]
-snip-
> [...]
> antal timer per uge. Jeg er som skrevet i kontrakten ansat som "sælger
> ekstrahjælp". Under arbejdstid står der: arbejdstiden følger

Men hvis du kun kan arbejde om mandagen, så kan han ikke tvinge dig til
at komme alligevel - det er jo kun et studiejob og de interne
arbejdsskemaer er vel nogen i selv aftaler så de passer begge
parter...

> [...]
> betragte som funktionær og det gældende opsigelsevarsel vil derfor
> være: Fra medarbejderens side er opsigelsesvarlset 1 måned til

Står der det ordret? Du er sikker på at der ikke står at
opsigelsesvarslet er 1 mdr, hvis du arbejder over 8 timer pr. uge og er
funktionær? Jeg syntes det lige lovligt heftigt for et studiejob hvor du
kun er der under 8 timer pr. uge, at du er stavnsbundet i over en hel
måned. Men det er måske den samme kontrakt de fultidsansatte får...

> [...]
> overenskomst kan de så tvinge mig til at have det opsigelsesvarsel som
> jeg har skrevet under på? Er det lovligt?

Det ved jeg ikke.

> Og hvis han mener at jeg ikke kan følge funktionærloven så skal jeg
> vel hellere ikke have flere end 8 timer i ugen.

Det er som der står i din kontrakt, gennemsnittet der tæller. Men selvom
du kom over 8 timer pr. uge, ville det ikke ændre noget på dette
tidspunkt. Det ville slet ikke være værd at kæmpe for at blive
funktionær (med de fordele det indebærer), når du alligevel stopper.

> Ved godt det er mange spørgsmål på en gang men håber at I forstår mit
> problem. Vil jo også gerne slutte af på en god måde hvis nu jeg skulle
> få brug for en anbefaling senere.

Jeg ville sige til ham at pga. travlhed kan jeg kun arbejde om mandagen,
f.eks... Så kan du nok godt overleve at være der til udgangen af næste
måned (på formindsket - forhåbentligt - timetal).

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : AC

Dato : 14-11-06 21:21

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> f.eks... Så kan du nok godt overleve at være der til udgangen af næste
> måned (på formindsket - forhåbentligt - timetal).

Det står faktisk ordret det jeg skrev med opsigelsesvarslet. Tror jeg
skal være "glad" for det da det ser ud til at den er 2 måneder hvis man
har arbejdet i selskabet i 2 sammenhængende år hvilket jeg også har.
Tror jeg må bide i det sure æble, sige jeg ikke kan tage nogle bestemte
vagter og ellers lægge mig syg hvis det går helt galt.

Mvh,
A.C.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-11-06 01:17

AC <actemp@gmail.com> writes:

> [...]
-snip-
> [...]
> har. Tror jeg må bide i det sure æble, sige jeg ikke kan tage nogle
> bestemte vagter og ellers lægge mig syg hvis det går helt galt.

Hvis jeg var dig kunne jeg godt finde på at melde mig syg
pga. stress. Du skriver jo at du har meget at lave i skolen. Det bliver
man stresset af (hvis man samtidigt arbejder for meget). Stress kan vare
mange mange måneder........ Så sig det til arbejdsgiveren...

Men jeg er sådan set ligeså interesseret i at vide hvad der kan ske hvis
du bare skrider og ikke overholder opsigelsesvarslet. Funktionærer
betaler erstatning men det er du jo ikke.

Jeg har kigget i min arbejdsretsbog. Den siger at hvis du udebliver så
kan din chef gøre:

1) Bortvise dig (uha, gør det endeligt ikke, LOL)
2) Ret til erstatning (tror dog kun det gælder funktionærer)
3) Ret til forholdsmæssigt afslag i lønnen.

Der var en fagforeningsmand herinde med megen praktisk erfaring, som
nogengange har skrevet noget meget fornuftigt om arbejdsretlige
vilkår... Han ved sikkert noget om pkt.2, hvis han læser med herinde?
Men jeg hælder til at der ikke ville ske noget, da det burde have stået
i nogle af dine papirer/din kontrakt...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : AC

Dato : 15-11-06 11:20

Vi tager lige hele opsigelses paragraffen i min kontrakt:

Opsigelse:
4.1 De første 3 måneder af ansættelsesforholdet er prøvetid og i denne
periode kan opsigelse finde sted med 14 dages varsel til en hvilken som
helst dag. Opsigelse skal ske skriftlig fra begge sider.

4.2 Opsigelse efter prøvetiden skal ske skriftligt fra begge sider og
opsigelsesvarslet følger funktionærloven

4.3 Kan det påvises at Medarbejderen indenfor de seneste 3 måneder har
haft en gennemsnitlig arbejdsuge på 8 timer eller mindre vil
Medarbejderen ikke være at betragte som funktionær og det gældende
opsigelsesvarsel vil derfor være: Fra medarbejderens side er
opsigelsesvarslet 1 måned til udgangen af en måned. Fra Selskabets side
er opsigelsesvarslet 1 måned til udgangen af en måned, efter 2 års
uafbrudt beskæftigelse er opsigelsesvarslet 2 måneder til udgangen af en
måned, efter 3 års beskæftigelse er opsigelsesvarslet 3 måneder til
udgangen af en måned

4.4 Såfremt Medarbejderen indenfor en tidsrum på 12 på hinanden følgende
måneder har oppebåret løn under sygdom, i alt 120 dage, er Selskabet
berettiget til at opsige Medarbejderen med én måneds varsel til
fratrædelse ved en måneds udgang, hvis opsigelsen sker i umiddelbar
tilknytning til udløbet af de 120 sygedage og mens Medarbejderen fortsat
er syg. Dette gælder uanset om Medarbejderen i øvrigt måtte have krav på
et længere opsigelsesvarsel

Det var det. I 4.3 siger de jo ligefrem at jeg ikke er funktionær hvis
jeg har <8 timer om ugen i gennemsnit. Dette ville vel indebære at de
hellere ikke har ret til erstatning hvis jeg bare smutter.

Jeg tror at jeg takker af for denne gang, for de gode input jeg har fået
herfra. Jeg vil meddele min arbejdsgiver at jeg ikke kan tage så mange
vagter som han håber og ellers lægge mig syg hvis det kommer så vidt,
det skal dog tilføjes at Selskabet har ret til at se en lægeerklæring
hvis man har været syg i mere end 3 sammenhængende dage. En
lægeerklæring som de betaler for ifølge kontrakten.

Mvh,
A.C.

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-11-06 19:55

AC wrote:

> [...]
> hvis jeg har <8 timer om ugen i gennemsnit. Dette ville vel
> indebære at de hellere ikke har ret til erstatning hvis jeg bare

Jojo, det betyder bare at funktionærlovens regler om erstatning ikke
finder anvendelse (hvis du ikke er funktionær). I stedet vil det være de
almindelige retsregler om erstatning, hvor en af forudsætningerne er at
der er lidt et tab. Funktionærloven giver mulighed for at pålægge
funktionæren en erstatning på en halv månedsløn, også selv om
virksomheden ikke kan dokumentere et tab.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-11-06 23:48

AC wrote:

> [...]
> opsigelsevarsel vil derfor være: Fra medarbejderens side er
> opsigelsesvarlset 1 måned til udgangen af en måned.."

Dvs. for det tilfælde at du ikke er omfattet af funktionærloven pga. for
lav ugentlig arbejdstid, har I aftalt et gensidigt opsigelsesvarsel, der
for dit vedkommende svarer til funktionærloven (det er også 1 måned til
udgangen af en måned, hvis man ikke aftaler noget andet).

Arbejdsgiverens opsigelsesvarsel er sikkert også nævnt i den
forbindelse? Efter funktionærloven vil det stige med længden af din
ansættelsesperiode. Det gør det sikkert ikke i jeres supplerende aftale,
som gælder hvis du mister din funktionærstatus.

> [...]
> overenskomst kan de så tvinge mig til at have det
> opsigelsesvarsel som jeg har skrevet under på? Er det lovligt?

Du spørger: kan de tvinge dig til at overholde den aftale, som du har
indgået. Ja, det kan de

Man kan dog tilføje, at hvis du ikke er omfattet af funktionærloven pga.
for lav ugentlig arbejdstid, så gælder funktionærlovens regler om
erstatning ved ulovlig udeblivelse heller ikke. Risikoen ved bare at
skride er nok til at overse...

--
Jesper Lund

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-06 23:54

Jesper Lund wrote:

> Man kan dog tilføje, at hvis du ikke er omfattet af funktionærloven
> pga. for lav ugentlig arbejdstid, så gælder funktionærlovens regler om
> erstatning ved ulovlig udeblivelse heller ikke.

For mig lyder det som at AC godt nok er ansat til under 8 timer, men det
reelle arbejdstid har været noget højere
Så AC må være omfattet af funktionærloven pga den reelle arbejdstid - imho

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!