Forskellen på krak.dk og mig ?
Fra : Nels-Ejner

Dato : 13-11-06 18:20

Hej.

Jeg starter med mit spørgsmål, så kan dem der gider, læse hele
historien længere nede.

Hvorfor må krak.dk linke til billeder 'dybt inde' på min hjemmeside,
når jeg ikke må 'linke dybt' til dem uden de får betaling ?

Jeg har lige modtaget en opkrævning fra krak.dk, de vil godt ha' lidt
håndører fordi jeg et gennem et stykke tid har foretaget
'uretsmæssig brug af Kraks kort' ved at have 'et dybt link', som på
kraks egen hjemmeside åbner et vejkort, med en prik ved vores
tilholdssted, tydeligt omkranset af kraks logo'er og bl.a. en TDC'
flashreklame. Fair nok, de skal jo også leve de stakler. (De skriver
nu ikke meget om hvilken periode betalingen dækker, eller om hvorfor
prisen er som den er. Jeg frygter lidt at betale girokortet, og så få
at vide 'det var opkrævningen for 1996 du har accepteret ved at
betale, vi sender lige for de efterfølgende ti år i morgen' men det
er nok en anden diskussion!)

Da jeg i dag åbnede statistiksiden for denne hjemmeside så jeg at der
var søgt fra krak og henvist til min hjemmeside. Nogen havde søgt på
'Nordberg foto' i Odense, hvorefter krak velvilligt lister mere end
tredive sider med links til ti billeder på hver. Klikker man på et af
foto-linkene ( linket er sat ind herunder, om det virker i gruppen ved
jeg ikke, men virker ihvertfald med klippe-klistre)

http://www.krak.dk/Firma/Profil.aspx?Knr=6096240&Query=Nordberg%20foto&Area=Odense&BackLink=UXVlcnk9Tm9yZGJlcmcrZm90byZBcmVhPU9kZW5zZQ==&Tab=Webresults&QueryId=1F38E39F9906C351&Page=31

ender man direkte i den ramme hvor kun billedet bliver vist, ikke et
ord om skolen og dens formål. Billederne er bl.a. taget af omtalte
fotograf og andre, i forbindelse med forestillinger vi har lavet. Vi
har betalt koda afgifter af tekst og musik hvor det har været
nødvendigt, (nogen af stykkerne skriver vi selv) vi har elevernes
(forældres) tilladelse til at sælge og/eller bruge billeder fra
forestillinger i reklameøjemed, det står nederst på hjemmesiden at
vi har copyright på sidernes indhold.

Må krak godt det ?

Nels-Ejner

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-11-06 18:37

"Nels-Ejner" <ne-ca@mail.dk> wrote in

> Må krak godt det ?

Lav en regning på dit tilgodehavende, træk det fra den regning de har sendt
til dig og betal så det symbolske beløb der bliver tilovers.

Skriv til dem og beret om dine handlinger. Forslå at i fremover slår halv
skade og tillader "dybe link" hos hinanden.

Den slags kan jeg godt hygge mig med på en regnvejrsdag.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-11-06 19:27

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> writes:

> "Nels-Ejner" <ne-ca@mail.dk> wrote in

> Lav en regning på dit tilgodehavende, træk det fra den regning de har sendt
> til dig og betal så det symbolske beløb der bliver tilovers.

Det beløb er jo negativt, så der er kun et tilgodehavende.

> Skriv til dem og beret om dine handlinger. Forslå at i fremover slår halv
> skade og tillader "dybe link" hos hinanden.

Man skal nok passe på med (implicit) at acceptere deres krav, fordi de
accepterer nok ikke modkravet og så står man der og har erkendt at
skylde dem noget uden at de gengælder "venligheden".

Jeg vil foreslå at man blankt afviser deres krav som tidligere
foreslået, men fastholder at de skylder et tilsvarende beløb som de
opkræver. Ret må være ret. Så er parterne "kvit".

> Den slags kan jeg godt hygge mig med på en regnvejrsdag.

Ja.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-11-06 18:42

Den 13-11-06 18.20 skrev Nels-Ejner følgende:

> Hvorfor må krak.dk linke til billeder 'dybt inde' på min hjemmeside,
> når jeg ikke må 'linke dybt' til dem uden de får betaling ?

Du må godt linke dybt til deres side, uden de får betaling. Send dem et
brev, hvor du beder dem uddybe i henhold til hvilken aftale eller
hvilken lov, de kræver betaling for linket. Og vend endelig tilbage med
svaret. Det er ikke første gang, vi har problemet oppe at vende i
gruppen, men jeg kan ikke mindes vi har hørt, hvad Krak svarer på sådan
et brev.

Fremturer de, kan du kræve en tilsvarende betaling for deres links, men
vent med at føre det på bane til det bliver nødvendigt.

Der kan være tilfælde, hvor man ikke må linke dybt, men de er ikke
relevante i henhold til din brug. Man må fx ikke linke så kortet vises
på ens egen side, og heller ikke så kortet åbnes alene i et nyt vindue
(altså link direkte til billedet i stedet for til hele siden). Hvis man
laver mange systematiske links, kan det også være et problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kovending: Populær sport på landet...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-11-06 20:44

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> med svaret. Det er ikke første gang, vi har problemet oppe at vende i
> gruppen, men jeg kan ikke mindes vi har hørt, hvad Krak svarer på

Jeg er også igang med den krak-mølle.. (som du sikkert husker)
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/132959b38cd9e721/

Jeg skrev til dem at jeg ikke kunne anerkende deres krav, men de valgte
aligevel at sende den regning.

Jeg vil af taktiske årsager endnu engang skrive at jeg ikke kan anerkende
den (eller de kommende regninger. Det bliver nok en david/goliath kamp, med
rykkergebyrer, inkasso osv, men jeg håber da at jeg har en god sag!!

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-11-06 21:02

Den 13-11-06 20.44 skrev Sune Storgaard følgende:

> [...]
>
> Jeg skrev til dem at jeg ikke kunne anerkende deres krav, men de valgte

Begrundede de deres krav (og havde du bedt om en begrundelse)?

Jeg ville ønske, det var mig, de havde rejst et krav mod. Det er lidt
svært at sidde her med ryggen fri, og rådgive andre til at kæmpe mod
kravet. Personligt ville jeg kæmpe hele vejen gennem retssystemet (ikke
at jeg tror, det bliver nødvendigt), for det vil have stor betydning for
brugen af internettet, hvis de kan forhindre, at man linker direkte til
en af deres undersider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-11-06 21:59

Kim Ludvigsen skrev:

> Begrundede de deres krav (og havde du bedt om en begrundelse)?

Dette var deres første skrivelse.
Deres udlægning af brugen og min er dog lidt forskellige (beskrevet i første
post i min tråd), så det bærer måske lidt præg af at være en
standardskrivelse.

> [...]
> betydning for brugen af internettet, hvis de kan forhindre, at man
> linker direkte til en af deres undersider.

Du er velkommen til at overtage "sagen" :)

Fra : Martin Bak

Dato : 14-11-06 00:28

> Den 13-11-06 18.20 skrev Nels-Ejner følgende:

, og heller ikke så kortet åbnes alene i et nyt vindue

> (altså link direkte til billedet i stedet for til hele siden).

Hvilket præcis er det som Nels-Ejner er ude for...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-11-06 19:13

Nels-Ejner wrote:

> Hvorfor må krak.dk linke til billeder 'dybt inde' på min hjemmeside,
> når jeg ikke må 'linke dybt' til dem uden de får betaling ?

Brug eniro.dk i stedet, de tillader gratis links til kortudsnit for private
og non-profit organisationer
http://www.eniro.dk/omeniro/partnere/kortlink/

- Peter

Fra : Nels-Ejner

Dato : 13-11-06 19:32

Kent Oldhøj skrev:

> Skriv til dem og beret om dine handlinger. Forslå at i fremover slår halv
> skade og tillader "dybe link" hos hinanden.

De har jo sikret sig fornuftigt, fremsendt kravet på en lørdag, så
det ligger og venter hen over weekenden, kort betalingsfrist,
rykkergebyr og morarenter. Et skriv vil de nok komme til at glemme at
svare på de første par dage...

Nels-Ejner

Fra : Nels-Ejner

Dato : 13-11-06 19:37

Peter Lykkegaard skrev:

> Brug eniro.dk i stedet, de tillader gratis links til kortudsnit for private
> og non-profit organisationer
> http://www.eniro.dk/omeniro/partnere/kortlink/
>
> - Peter

Har kontaktet Eniro tidligere, har allerede fået et høfligt svar som
siger jeg det næste år gratis kan benytte deres service. (hvad vil
krak leve af fremover ?)

Det var mere krak, og rimeligheden i deres krav og egne rettigheder jeg
funderede over.

Men tak for info

Nels-Ejner